:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
كاهش نرخ ارز و طلا در بازار

رییس بانک مرکزی: نرخ نیمایی حذف نمی شود، دلار 4200 توماني ادامه دارد

در بازار طلا نيز متاثر از اعلام اونس جهاني طلا به نرخ 1343 دلار، و كاهش نرخ دلار بازار آزاد به 13300 تومان، درهم به 3585 تومان، مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آبشده به 1 ميليون و 852 هزار، گرم طلاي 18 عيار 427 هزار تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 640 هزار تومان، سكه بهار آزادي به 4 ميليون و 450 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 420 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 630 هزار تومان و سكه گرمي 990 هزار تومان رسيد
کد خبر: ۱۳۷۴۴۹
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۶
اقتصاد گردان - در چند هفته اخير، مطالبي در مورد احتمال حذف دلار 4200 توماني و افزايش نرخ ارز حمايتي و نزديك شدن آن به نرخ نيمايي و همچنين حذف نرخ نيمايي و افزايش نرخ نيما تا نرخ بازار آزاد، در محافل اقتصادي و رسانه هاي مختلف مطرح شده و برخي كارشناسان با اشاره به رانت موجود حاصل از اختلاف نرخ حمايتي و نيمايي و بازار آزاد و كم اثر بودن دلار ارزان در تامين كالاهاي اساسي و قيمت مايحتاج عمومي بر حذف دلار حمايتي و افزايش نرخ ها تاكيد كرده اند. اما  عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی روز چهارشنبه تاکید کرد: نرخ نیمایی حذف نمی‌شود و الان قیمت آن به ارز حواله‌ای آزاد نزدیک است. در مورد ارز ۴۲۰۰ تومانی نيز همچنان در بانک مرکزی برای  کالاهای اساسی تامین می شود  و دولت در این مورد تصمیمی نگرفته و البته نظرات کارشناسی در حال بررسی است. در مورد ارز 4200 تومانی همچنان در بانک مرکزی گشایش صادر می شود، حجم پرداختی ها افزایش یافته و منابع کم نشده است.


عبدالناصر همتی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: نرخ نیمایی حذف نمی شود و الان قیمت آن به ارز آزاد نزدیک است، همچنین ساتما نهاد متناظر اینستکس است که کاملا آماده همکاری هستیم، اروپا یا باید از ما نفت بخرد یا خط مالی ایجاد کند. در مورد ارز 4200 تومانی همچنان در بانک مرکزی گشایش صادر می شود، حجم پرداختی ها افزایش یافته و منابع کم نشده است. 
رئیس بانک مرکزی در پاسخ به پرسشی درباره کاهش منابع قرض الحسنه، گفت:منابع کم نشده است بلکه مصرف منابع قرضه الحسنه متاسفانه و یا خوشبختانه زیاد شده است. درحال حاضر وام ازدواج مبلغش بالا رفته و برای آسیب دیدگان حادثه سیل نیز قرار است 5 هزار میلیارد تومان پرداخت کنیم، ضمن اینکه به برخی از مشاغل کمیته امداد هم پرداختی داریم. بنابراین حجم پرداختی ها افزایش پیدا کرده است و منابع همانی است که بود. امیدوارم مردم سپرده های قرض الحسنه بیشتری داشته باشند تا ما هم بتوانیم وام های بیشتری را ارائه کنیم.

اين اظهار نظرها نشان مي دهد كه به دنبال كاهش نرخ ارز در يكي دو ماه  گذشته و ثبات نسبي آن در 10 ماه اخير، افزايش بازگشت ارز صادراتي و توافق با صادركنندگان، بانك مركزي و دولت به دنبال راهكارهايي براي بهبود وضعيت نرخ هاي ارز هستند و البته با وجود ارائه نظرها و بررسي موضوع توسط دستگاه هاي مختلف، فعلا خبري از حذف دلار حمايتي  4200 توماني نيست و احتمالا به خاطر آثاري كه ممكن است بر بازار ارز و نرخ ها و افكار عمومي و قيمت كالاها بگذارد، فعلا به صورت جدي مطرح نشده و حذف دلار 4200 توماني تكذيب شده است.  
در اين رابطه،‌ گزارشي در ايرنا با عنوان شمارش معکوس برای تصمیم مهم ارزی سران قوا منتشر شد كه نشان مي دهد تعیین تکلیف دلار ۴۲۰۰ تومانی تا پایان این هفته تکذیب شده و هیچگونه تصمیم یا زمانبندی خاصی اعلام نشده است
در این خبر امیر باقری نماینده شورای اقتصادی سران قوا می‌گوید: ستاد اقتصادی سران سه قوه به منظور تعیین تکلیف حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی روز پنجشنبه تشکیل جلسه می‌دهد. مباحث مطرح شده در خصوص تغییرات سیاست‌های ارزی کشور را به دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه انتقال داده‌ام و دو سناریوی ارزی برای کشور تدوین شده است. دو سناریو برای جلسه روز پنجشنبه آینده مطرح شده که در جلسه ستاد اقتصادی دولت با نظر رئیس جمهوری یکی از این سناریوها انتخاب می‌شود.
روابط عمومی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی نيز با ارسال توضیحاتی، تعیین تکلیف و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در جلسه روز پنجشنبه هفته جاری در ستاد اقتصادی سران سه قوه را تکذیب کرد.
با عنایت به درج خبری به نقل از جناب آقای دکتر امیر باقری که در جلسه شورای راهبردی توسعه صادرات با موضوع «تعیین تکلیف حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تا پایان این هفته» منعکس شده است به استحضار می‌رساند آقای باقری اظهار داشتند مطالبی که در این جلسه مطرح شده است، ارائه بررسی‌های کارشناسی و نظرات دستگاه‌ها بوده و هیچگونه تصمیم یا زمانبندی خاصی اعلام نشده است.
بدیهی است در صورتی که تصمیم جدیدی در خصوص سیاست‌های ارزی و تجاری اتخاذ شود پس از کسب نظرات دستگاه‌های مسئول و فعالان اقتصادی بوده و در زمان مقتضی نیز اطلاع رسانی خواهد شد.

حرکت بازار ارز به سمت ثبات

از سوي ديگر، غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص تاثیر ارز ۴۲۰۰ تومانی و آینده آن در بازار نیز تصریح کرد: امروز تقریبا کارشناسان اقتصادی بر این باورند که دیگر نباید ارز ۴ هزار ۲۰۰ تومانی در بازار وجود داشته باشد. حتی در زمان بررسی بودجه برای داروهای وارداتی سعی کردیم، این وضعیت را تغییر دهیم. البته فردای آن روز نظرمان برگشت چون قیمت دارو با نوسان مواجه شد.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه درباره تصمیمات آتی در خصوص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی خاطرنشان کرد: در قانون برنامه و بودجه سال ۹۸، شرایط ارز را طوری تنظیم کردیم که مابه التفاوت قیمت به جیب مردم برود. البته چندی قبل مجلس در جلسه ای غیر علنی به موضوع کالابرگ الکترونیک پرداخت و تا این لحظه نگاه رییس جمهور به این موضوع بسیار محتاطانه است.
وی ادامه داد: البته نباید از این موضوع غافل بود که تقاضای ارز برای کالاهای وارداتی هر روز رو به افزایش است و این امر علامت خطرناکی برای سیستم ارزی و بودجه کشور تلقی می شود، اما اگر چنین طرحی مصوب شود می توانیم فشار بر بازار ارز را کاهش و تفاوت ریالی کالاها را­ در جیب مردم واریز کنیم.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: وزرا در لفافه و پنهانی بارها موافقت خود برای اجرایی شدن این طرح بیان کرده اند، اما روی هم رفته رییس جمهور و دولت چندان اعتقادی به این موضوع ندارند.
تاجگردون گفت: از چندی قبل دیگر ارز ۴۲۰۰ تومان به برخی از کالاها همچون گوشت تعلق نمی گیرد. تصمیم داریم اگر مردم می خواهند ۱۰ کیلو برنج بخرند، نحوه واریز به کارت کوپن مدرن طوری باشد که پاسخگوی نیاز ۱۰ کیلو برنج باشد. همانطور که مردم امروز نگران معیشت شان هستند، ما هم باید نگران معیشت مردم باشیم البته دولت و شخص رییس جمهور معتقد است که هنوز به این باور نرسیده که این اقدام اثر تورمی ندارد و هر وقت به این باور رسیدم اقدام اجرایی خواهد داشت.
وي با بیان اینکه بازار ارز به سمت ثبات و تعادل در حرکت است، اظهار داشت: حرکت های سیاسی اخیر نیز بر بازار تاثیری نداشت.
درباره تاثیر راه اندازی بازار متشکل معاملات ارز بر بازار اظهار داشت: به نظر می رسد قیمت ها منطقی تر و با ثبات تر شده و می بینیم که حرکت های سیاسی اخیر نیز تاثیری بر بازار نداشته است. حتی افزایش ظریفی نیز که پیش آمد، بار دیگر عقب نشست و نرخ ها کاهش یافت. البته نباید از سیاست های بانک مرکزی متاثر از تصمیمات دولت و همینطور اثر گذاری آگاهی مردم بر بازار بر حذر بود. با اینکه بانک مرکزی بسیار محتاطانه عمل می کند، اما حرکت رو به جلوی خوبی را پیش گرفته و در آینده شاهد اتفاقات بهتری خواهیم بود.
وی ادامه داد: در جلسات انجام گرفته، بانک مرکزی از آمادگی بانک ها برای فعال سازی عابر بانک هایی به منظور کالا برگ الکترونیکی خبر داده و همزمان وزارت تعاون هم از عرضه گوشت طبق این طرح به عنوان یک اقدام موفق یاد کرده و موضوع مورد بحث و حساس را کالاهای دارویی عنوان کرده است.
تاجگردون در خصوص اصلاح ساختار قانون بودجه گفت: آنچه تاکنون از سوی سازمان برنامه صورت گرفته متن تکان دهنده ای ندارد. حدود ۷۰ درصد آن رویکردهایی بود که در گذشته هم جاری و ساری بوده و بخشی از آن هم بدیهیاتی است که از برنامه دوم و سوم توسعه مطرح و در دستور اجرا شدن قرار گرفته است. متاسفانه موضوعاتی که در برنامه اصلاح ساختاری بودجه طرح شده چندان هم سنگ نیست و به این ترتیب نمی توان بخوبی مورد ارزیابی و اجرا قرار بگیرد.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: طبق جلسات مجلس شرایط افزایش حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران در محدوده یک میلیون الی دو و نیم میلیون تومان خوب است و حدود ۳۹.۵ درصد افزایش را مشمول می شوند اما بخش اعظم مشکل و البته گلایه در مورد ۳ الی ۵ میلیون تومان بگیران است گویا شامل افزایش راضی کننده ای نشده اند. البته ما با تصویب لایحه ای این چنین موافق نیستیم زیرا به ضرر حقوق بگیران است.
تاجگردون در خصوص واگذاری سهام دولت در شرکت های خودرو ساز کشور به بخش خصوصی نیز گفت: این اقدام در شرایط فعلی اصلا به صلاح نیست، زیرا شرایط کنونی زمان مناسبی برای این واگذاری نیست. البته این واگذاری در شرایط فعلی به نفع خودروسازی و مردم هم نیست.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه در پایان گفت: اصلاح بودجه سال ۹۸ طرحی برای افزایش هزینه آب و برق دیده نشده دولت هم باید به سمتی برود که افزایش قیمت را برای مصرف کنندگان حجم بالا در نظر بگیرد.


نرخ ها در بازار ارز و طلا 

از سوي ديگر،  در بازار ارز و طلا نرخ ها متاثر از اخبار آغاز به كار بازار متشكل ارزي در آينده نزديك، افزايش بازگشت ارز صادراتي، توافق با صادركنندگان، كاهش قدرت خريد مردم و تقاضا براي بسياري از كالاهاي خارجي و ارز، نياز به ريال و فروش طلا و سكه و ارز  خانگي در بازار ، و... در حال كاهش است. 
نرخ لحظه اي دلار در سامانه سنا به 13100 تومان،  و يورو به  15 هزار تومان رسيد. همچنين براساس نرخ ميانگين روز سه شنبه، دلار 13212، يورو 15030، درهم 3617، يوآن 2004 پوند 16614،  و لير تركيه 2373 تومان اعلام شد.  همچنین صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را نسبت به روز گذشته ۱۵۰ تومان کاهش دادند به طوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۳ هزار تومان و قیمت فروش آن ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان است.این صرافی‌ها همچنین، هر یورو را به قیمت ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان می‌خرند و ۱۵ هزار تومان می‌فروشند که این نرخ‌ها نیز نسبت به روز گذشته ۱۵۰ تومان کاهش داشته است. همچنين صرافي هاي مجاز ملي و بانك مركزي نرخ فروش دلار را 13150 و خريد آن را 13050 تومان و نرخ فروش يورو را 15050 و نرخ خريد يورو را 14950 تومان اعلام كردند. 
بانک‌ها و صرافی‌های مجاز بانک مرکزی هم قیمت ارز را کاهش دادند به طوری که قیمت خرید دلار در بانک‌ها که ۱۲ هزار و ۹۱۶ تومان بود، به ۱۲ هزار و ۷۷۰ تومان رسیده است.همچنین شعب ارزی بانک‌ها هر یورو را ۱۴ هزار و ۲۹۵ تومان می‌خرند که قیمت این ارز نیز حدود ۲۰۰ تومان کاهش یافته است.هر پوند انگلیس نیز در شعب ارزی بانک‌ها به قیمت ۱۶ هزار و ۴۳ تومان خریداری می‌شود.
قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۵ هزار و ۱۳ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان می‌رسد.
در بازار طلا نيز متاثر از اعلام اونس جهاني طلا به نرخ 1343 دلار، و كاهش نرخ دلار بازار آزاد به 13300 تومان، درهم به 3585 تومان،  مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آبشده به 1 ميليون و 852 هزار، گرم طلاي 18 عيار 427 هزار تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 640 هزار تومان، سكه بهار آزادي به 4 ميليون و 450 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 420 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 630 هزار تومان و سكه گرمي 990 هزار تومان رسيد. 
در بازار رسمي ارز نيز بانک مرکزی نرخ  ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۹ ارز مانند پوند نسبت به روز سه‌شنبه افزایش و قیمت ۱۸ واحد پولی از جمله یورو کاهش یافت. همچنین نرخ دلار و ۹ ارز دیگر نیز ثابت ماند. هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۱۵۷ ریال افزایش نسبت به روز سه شنبه ۵۲ هزار و ۷۶۲ ریال و هر یورو نیز با ۱۶۸ ریال کاهش ۴۷ هزار و ۱۱ ریال ارزش‌گذاری شد.