:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
وزیر انرژی روسیه در اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه در اصفهان بیان کرد

رشد 7 درصدی مبادلات اقتصادی ایران و روسیه

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه دیروز در حاشیه پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بار دیگر از میهمان‌نوازی گرم وزیر نیروی ایران و میزبانی شهر اصفهان قدردانی می‌کنم.
کد خبر: ۱۳۷۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
اقتصادگردان- برنامه‌های این اجلاس به خوبی انجام شد و تقریباً در تمام موارد به تفاهم رسیدیم؛ ضمن اینکه راه‌های همکاری آینده را نیز مشخص کردیم. نواک با اشاره به اینکه میزان تبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور در حال رشد است، افزود: براساس آخرین آمار، میزان این تبادلات بیش از ۷ درصد رشد داشته است. همچنین نسبت به سال گذشته میزان تبادلات در بخش کشاورزی هم ۱.۵ برابر افزایش یافته است. وی ادامه داد: امروز ما در زمینه‌های مربوط به انرژی، حمل و نقل، هوا و فضا گفت‌وگوهایی داشتیم که امیدواریم بتوانیم دقیق‌تر و بهتر به نتیجه برسیم.

وزیر انرژی روسیه با تاکید بر روابط تاریخی و قدیمی ایران روسیه، اظهار کرد: امروز هم در زمینه‌های مختلف تجاری ازجمله تجارت محصولات کشاورزی تفاهم نامه‌هایی منعقد شد و برای اتصال خط راه آهن روسیه-آذربایجان و ایران و خط ترانسفر دریایی بین ایران و روسیه و همینطور در زمینه نفت و گاز نیز به توافقاتی رسیدیم که امیدواریم در آینده گسترش پیدا کند.

وی ادامه داد: در زمینه کشاورزی حجم مبادلات تجاری افزایش زیادی پیدا کرده و در خصوص صادرات گندم هم در ماه فوریه تفاهم نامه‌ای بین ایران، روسیه و قزاقستان منعقد شده که امیدواریم در آینده به نتیجه برسد و بتوانیم حجم مبادلات گندم تا میزانی که مدنظر هست محقق شود. وزیر نیرو ایران نیز با بیان اینکه در شرایط عادی توسعه روابط با همسایگان برای جمهوری اسلامی ایران مورد توجه است، گفت: توسعه روابط با همسایگان تاب آوری ما را در مقابل یک جانبه گرایی، تعرض و تحریم بالا می‌برد.

رضا اردکانیان اظهار کرد: الحاق جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اوراسیا که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، تحرک وسیع در توسعه روابط اقتصادی با همسایگان و تأثیر بسزایی در تاب آوری برای مقابله با تحریم‌ها دارد.