:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
تنش‌های خاورمیانه مانع سقوط قیمت طلای سیاه شد

فشار کندی رشد اقتصاد جهان بر نرخ نفت

قیمت نفت در پی نشانه‌های بیشتر از آسیب‌ دیدن رشد اقتصاد جهانی براثر تنش‌های تجاری میان امریکا و چین، روز سه‌شنبه برای دومین روز متوالی کاهش پیدا کرد، اما به دلیل تداوم تنش‌ها در منطقه خاورمیانه افت قیمت‌ها ناچیز بود.
کد خبر: ۱۳۷۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
اقتصادگردان- بهای معاملات آتی شاخص جهانی نفت، برنت با ۱۶ سنت یا ۰.۳ درصد کاهش، به ۶0 دلار و 78 سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز دوشنبه به دلیل نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی ۱.۷ درصد سقوط کرده بود. بهای معاملات آتی شاخص نفتی وست تگزاس اینترمدیت امریکا نیز ۱۲ سنت یا ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۵۱ دلار و 92 سنت در هر بشکه رسید. شاخص قیمت نفت امریکا روز دوشنبه ۱.۱ درصد کاهش داشته است.

بانک فدرال رزرو نیویورک روز دوشنبه اعلام کرده بود که شاخص رشد تجاری در ایالت نیویورک در ماه جاری افت کم‌سابقه‌ای را تجربه کرده و به پایین‌ترین حد در بیش از دو سال و نیم گذشته رسیده است. این امر انقباض یک‌باره فعالیت منطقه‌ای را نشان می‌دهد. اعتماد تجاری امریکا از تشدید تنش‌ها میان واشنگتن و پکن و نشانه‌های ضعیف شدن بازار اشتغال آسیب دیده است.

قیمت نفت از زمان اوج قیمت‌های سال 2019 حدود 20 درصد افت کرده است و بخشی از این کاهش قیمت به دلیل نگرانی‌ها پیرامون جنگ تجاری ایالات متحده امریکا و چین و اطلاعات اقتصادی ناامیدکننده است.

به گفته استفن اینس، از شرکای شرکت وانگارد مارکتس، بازار نفت در یک روند نزولی قرار گرفته و به آمار اقتصادی قوی نیاز دارد که از این وضعیت خارج شود.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا و شیء جی پینگ، رییس‌جمهور چین ممکن است در نشست ماه جاری گروه ۲۰ در ژاپن با هم دیدار کند. ترامپ اظهار کرده در این رویداد با همتای چینی خود دیدار خواهد کرد، با این حال چین چنین دیداری را تأیید نکرده است.

بر اساس گزارش رویترز، عامل دیگری که قیمت نفت را با فشارهای کاهشی بیشتری روبرو کرد گزارش وزارت انرژی امریکا بود که در آن پیش‌بینی شد تولید نفت شیل در ژوئیه به رکورد بالایی صعود خواهد کرد. طبق پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی امریکا تولید نفت شیل در ژوئیه به ۸.۵۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز بالاتر از مدت مشابه در سال گذشته خواهد بود.

تحلیلگران می‌گویند تنش‌ها در خاورمیانه احتمالاً از قیمت‌های نفت پشتیبانی خواهد کرد. نگرانی‌ها از رویارویی نظامی جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده امریکا از پنج‌شنبه هفته گذشته که به نفتکش‌هایی در دریای عمان حمله شد، باز هم بالا گرفت. واشنگتن تهران را به دست داشتن در این حادثه متهم کرد، اما ایران دخالت در آن را تکذیب کرد.

شرکت «کارستن فریسچ کامرزبانک» اعلام کرد: در صورت افزایش بیشتر بحران‌های مربوط به ایران و خاورمیانه، به نظر می‌رسد که قیمت نفت بالا رفته و برای خریداران غیر قابل تحمل شود.

ایران روز دوشنبه اعلام کرد که تنها 10 روز دیگر باقی مانده است تا تعهداتش درباره ظرفیت اورانیوم غنی شده با درصد پایین که در توافق بین‌المللی برجام ذکر شده است را کاهش دهد. ایران در ادامه اعلام کرد که هنوز هم برای نجات توافقنامه تاریخی برجام از سوی کشورهای اروپایی فرصت باقی است.

پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده روز دوشنبه با اشاره به آنچه او نگرانی درباره تهدید ایران نامید، اعلام کرد که حدود 1000 نیروی نظامی دیگر را برای آنچه او اهداف دفاعی عنوان کرد به خاورمیانه می‌فرستد. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی نیز روز دوشنبه اظهار کرد که ضرورت دارد که کشورها برای حفظ امنیت خطوط حمل و نقل دریایی به منظور تأمین نفت و سایر حامل‌های انرژی همکاری کنند تا عرضه پایدار این حامل‌ها تضمین شود. الفالح همچنین بیان کرد که انتظار می‌رود تولید و صادرات نفت این کشور در حدود سطح ماه‌های اخیر باقی بماند.

به گزارش رویترز، معامله‌گران بازار نفت همچنین منتظر نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت و تولیدکنندگان دیگر، از جمله روسیه (اوپک پلاس) هستند.

  مساله تاریخ نشست اوپک‌پلاس

اوپک قرار است در اوایل ماه ژوئیه نشستی را با متحدان خود در وین برگزار کند تا درباره تمدید موافقت‌نامه کاهش تولید نفت که این ماه پایان می‌یابد، تصمیم‌گیری کنند. این در حالی است که کمتر دو هفته مانده به زمان پایان توافق کاهش تولید نفت، توافق بر سر تاریخ برگزاری نشست اوپک‌پلاس با مشکلاتی مواجه شده است. این نشست به صورت رسمی قرار بود 25 و 26 ماه ژوئن برگزار شود. برخی کشورها به دلیل همزمانی تاریخ این نشست با نشست گروه 20 که در توکیو ژاپن برگزار می‌شود، تاریخ سوم و چهارم ژوئیه را برای آن پیشنهاد دادند، اما ایران با آن مخالفت کرد. در دیدار روز دوشنبه الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه با بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران در تهران، زنگنه تاریخ دهم و دوازدهم ژوئیه را در صورت تغییر تاریخ رسمی نشست پیشنهاد داد.

به گزارش بلومبرگ، الجزایر نیز مانند ایران با تغییر زمان نشست به ژوئیه مخالف بود و اعلام کرده بود تاریخ جدید با برگزاری انتخابات در این کشور مصادف می‌شود اما بعداً از مخالفت خود دست برداشت و ایران تنها کشوری شد که با برگزاری نشست رسمی در اوایل ژوئیه مخالف بود. پیشنهاد دهم و دوازدهم ژوئیه برای نشست مذکور یک موفقیت دیپلماتیک کوچک برای ایران است، زیرا اکنون عربستان سعودی و روسیه باید با آن موافقت کنند.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفته است که با برگزاری نشست در تاریخ پیشنهادی ایران مشکلی ندارد، اما هنوز این تاریخ را با خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان در میان نگذاشته است. به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه درباره واکنش الکساندر نواک به پیشنهاد وی برای برگزاری نشست در روزهای دهم تا دوازدهم ژوئیه گفت: وی تصمیم‌گیرنده نیست و تصمیم‌گیرنده اوپک است که باید به یک تفاهم برسد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اختلافات در زمان برگزاری نشست اوپک پلاس که ابتدا یک اختلاف نظر ساده بود، به سرعت به یک تقابل دیپلماتیک میان دو رقیب قدیمی اوپک، ایران و عربستان تبدیل شد.

با وجود ابهاماتی که درباره تاریخ نشست اوپک وجود دارد این گروه و متحدانش در مواجهه با ضعف تقاضای جهانی و کندی رشد اقتصادی، به سوی تمدید توافق کاهش تولید خود پیش می‌روند. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی اوایل ماه میلادی جاری اظهار کرد که مطمئن است که محدودیت‌های تولید پس از ژوئن ادامه خواهد یافت.