:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱

جنگ تعرفه‌ای دهلی‌نو علیه واشنگتن

هند در اقدامی تلافی‌جویانه تعرفه‌های جدیدی را بر واردات کالاهای آمریکایی اعمال کرد؛ این اقدام از آن جهت تلافی‌جویانه ارزیابی شده که ایالات متحده ژوئن سال گذشته بر فولاد و آلومینیوم هند تعرفه اعمال کرده بود. همزمان با بالا گرفتن تنش‌های تجاری دهلی‌نو ـ واشنگتن، چین هم بار دیگر اعلام کرده که خود را برای جنگ تجاری بلندمدت با ایالات متحده آماده کرده است
کد خبر: ۱۳۷۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۲
اقتصاد گردان - سمانه قربانی|

به‌گزارش رویترز، پس از خروج واشنگتن از پیمان ترجیحی تجاری با دهلی‌نو، هند از یک‌شنبه تعرفه‌های تلافی‌جویانه بیشتری بر 28 کالای آمریکایی از قبیل بادام، سیب و گردو اعمال می‌کند. این اقدام آخرین نمونه از تنش‌های تجاری است که میان ایالات متحده و قدرت‌های بزرگ جهان روی می‌‌دهد. دونالد ترامپ از زمان پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016میلادی سوگند یاد کرده که علیه تمام کشورهایی که تراز تجاری منصفانه‌ای با ایالات متحده ندارند، اقدامات تنبیهی در پیش بگیرد.

دونالد ترامپ از پنجم ماه ژوئن امتیازات تجاری هند را با عنوان پیمان ترجیحی تجاری(GSP) لغو کرد، پیمانی که به هند اجازه می‌داد تا سقف 5.6میلیارد دلار کالای صادراتی از مالیات معاف شود. هند اقدام ترامپ در توقف این پیمان را «ناخوشایند» خوانده و سوگند خورده تا از منافع ملی خود دفاع کند.

رویترز پیش از این نیز گزارش داده بود که هند برای افزایش تعرفه‌های خود بر کالاهای آمریکایی آماده می‌شود آن هم در آستانه نخستین دیدار نارندرا مودی نخست‌وزیر هند، با دونالد ترامپ در حاشیه اجلاس گروه20 که قرار است در ژاپن و روزهای 28 تا 29ژوئن برگزار شود.  

هند که از خودداری واشنگتن برای معاف کردن دهلی‌نو از تعرفه کالاهای فولادی و آلومینیومی خشمگین شده بود در ماه ژوئن سال گذشته دستور داد تا مالیات واردات کالاهای آمریکایی تا 120درصد افزایش پیدا کند.  دهلی‌نو اما به‌عنوان یکی از دو کشور درگیر در مذاکرات تجاری با واشنگتن، بارها افزایش تعرفه‌ها را به تاخیر انداخته بود. تجارت میان هند و آمریکا در سال 2018 حدود 142.1میلیارد دلار بوده است.

دولت هند با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده، دستور پیشین خود مبنی براعمال تعرفه‌های تلافی‌جویانه بر 28 کالایی که در آمریکا تولید شده یا از این کشور وارد می‌شود را اصلاح کرده؛ در حالی که نرخ تعرفه‌های فعلی این کالاها برای کشورهای دیگر را حفظ کرده است.

به اعتقاد ناظران، افزایش تعرفه‌های هند بر کالاهای آمریکایی می‌تواند در روابط سیاسی و امنیتی دو کشور تاثیر زیادی بگذارد. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، که انتظار می‌رود این ماه به هند سفر کند در هفته جاری گفته: «آمریکا آماده است تا برای حل اختلافات تجاری خود با هند گفت‌وگو کند. این مذاکرات می‌تواند در چارچوب باز شدن بازارهای هند به روی شرکت‌های آمریکایی باشد.»  

آمار وزارت کشاورزی ایالات متحده نشان می‌دهد که هند بزرگ ترین خریدار بادام آمریکا است و 543 میلیون دلار برای صادرات بیش از نیمی از بادام آمریکا در 2018 پرداخت کرده است. هند همچنین دومین خریدار بزرگ سیب آمریکا است و 156 میلیون دلار هم در 2018 به این کالا اختصاص داده است.

بر اساس منابع آمریکایی، حجم مبادلات تجاری آمریکا و هند در ۲۰۱۸ به بیش از ۱۴۲میلیارد دلار رسید؛ که این رقم نشان می‌دهد حجم مبادلات دو کشور از ۲۰۰۱ حدودا هفت برابر شده است.

  آمادگی برای جنگ تجاری بلندمدت

هند در شرایطی اعلام کرده که بر واردات برخی از کالاهای آمریکا تعرفه اعمال می‌کند که روزنامه حزب کمونیست چین نیز شنبه خبر داده پکن خود را برای جنگ طولانی‌مدت با آمریکا آماده کرده است.

در مطلب این روزنامه آمده: «آمریکا اراده مردم چین را دستکم گرفته است و مردم و دولت آماده حضور در یک جنگ بلندمدت اقتصادی هستند. چین کشوری نیست که با تهدیدهای آمریکا از زیر بار این مسئولیت مهم برای رشد شانه خالی کند.»

در سرمقاله گلوبال‌تایمز آمده: «مردم چین آماده انقلاب دیگری برای رویارویی با زورگویی از سوی آمریکا هستند. چین از ادامه جنگ تجاری با آمریکا نمی‌ترسد و این اصطکاک اقتصادی که از سوی آمریکا به وجود آمده، تنها زائیده توهمات این کشور است. ما نباید وابسته به تکنولوژی و اقتصاد آمریکا باشیم و به‌زودی تدابیری در جهت رهاسازی کامل چین از وابستگی به دلار اندیشیده خواهد شد. هیچ نیرویی در مقابل اراده آهنی مردم چین نمی‌تواند مقاومت کند. و هیچ قدرتی نباید این اراده را دستکم بگیرد و آن را امتحان کند.»

نویسنده این مقاله همچنین آمریکا را به تلاش برای ممانعت از پیشرفت‌های چین در زمینه فناوری متهم کرده و نوشته: «ما باید ابتکار عمل، نوآوری و توسعه را محکم در دستمان خودمان بگیریم، افزایش سرمایه‌گذاری و تحقیقات در زمینه‌های مهم و زمینه‌های فناوری اصلی از آن جمله اند. باید استعداد‌های باارزش بیشتری را جمع کنیم و نوآوری را بالا ببریم.»

این در حالی است که لاری کودلو مشاور ارشد اقتصادی دونالد ترامپ، پنج شنبه گذشته مدعی شد بار اقتصادی جنگ تجاری روی دوش چین خواهد افتاد.

آمریکا در سال ۲۰۱۸، با هدف ایجاد تغییرات ساختاری گسترده از سوی پکن جنگ تعرفه را آغاز و اتهام سرقت مالکیت معنوی در طول سال‌های متمادی را به چین وارد کرد. هرچند تاکنون پکن این اتهامات را بار‌ها رد کرده، تنش‌ها میان این دو کشور در ماه مه پس از آنکه دولت ترامپ چین را به نقض وعده‌هایی که در طول چند ماه مذاکره اعلام کرده بود متهم کرد، شدت یافت.

آمریکا سال پیش بر حدود ۲۰۰ میلیارد دلار محصولات چینی تعرفه‌ای ۱۰درصدی اعمال کرد، محصولاتی که شامل ماهی، کیف دستی، البسه، کشف و جوراب می‌شد. این کشور تهدید کرده در صورتی که با پکن به توافق نرسد بر ۲۵۰میلیارد دلار کالای صادراتی چین به آمریکا هم تعرفه اعمال خواهد کرد.