:
كمينه:۱۷.۷۹°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
سهم تهران از اتاق ایران

تغییرات در هیات رئیسه پارلمان اقتصادی

«سه کرسی برای اتاق تهران، چهار کرسی برای اتاق شهرستان‌ها.» نتیجه‌ای که هم تکنوکرات‌های اتاق پایتخت را راضی کرد، هم بازرگانان و صنعتگران اتاق‌های سراسر کشور. اما نکته قابل تامل، انتخابات روز گذشته اتاق ایران واقع در خیابان طالقانی این بود که تمام هفت کرسی هیات‌رییسه اتاق بازرگانی ایران به بخش‌خصوصی رسید و دولت سهمی از ترکیب هیات‌رییسه پارلمان اقتصادی نبرد
کد خبر: ۱۳۷۳۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۴
اقتصاد گردان - اما پس از ماه‌ها انتظار، رایزنی‌ها و لابی‌های پشت پرده، چه کسانی توانستند بر کرسی‌های هیات رییسه اتاق ایران تکیه بزنند؟ نتایج استخراج شده از گلدان‌های رای‌گیری نشان داد که اعضای هیات نمایندگان، «غلامحسین شافعی» فعال اقتصادی و ‌رییس اتاق هشتم ایران را یک‌بار دیگر با 320 رای در مقابل 140 رای یونس ژائله به عنوان رییس پارلمان اقتصادی انتخاب کردند. همچنین براساس آرای شمارش شده، «حسین سلاح ورزی، مسعود خوانساری، محمدرضا انصاری و محمد امیرزاده» به عنوان نواب رییس، «غلامحسین جمیلی» به عنوان خزانه‌دار و «کیوان کاشف» به عنوان منشی هیات رییسه دوره نهم انتخاب شدند.

 دو نامزد برای یک کرسی

پارلمان بخش خصوصی در یک فضای انتخاباتی نسبتا آرام و بدون جنجال به انتخابات هیات‌رییسه خود پایان داد. البته سوم اردیبهشت ماه سال جاری شاهد یک تورنمنت انتخاباتی دیگر بودیم که چند خیابان آن‌طرف‌تر برای اتاق تهران رقم خورد که مانند اتاق ایران تغییرات در ترکیب هیات رییسه اتاق ایران خیلی چشم گیر نبود. در انتخابات اتاق ایران مانند اتاق تهران، ‌رییس سابق رییس ماند. البته «غلامحسین شافعی» که روز گذشته در رقابت با «یونس ژائله سعد آبادی» بیشترین رای اعضا را از آن خود کرد، برای تکیه زدن بر کرسی ریاست راه خیلی دشواری پیش رو نداشت و توانست جایگاه خود را در هیات رییسه اتاق ایران تثبیت کند. پیش از برگزاری مراسم رسمی انتخابات، «شافعی» همچنان به عنوان یک گزینه جدی بر سر زبان‌ها بود، اما این احتمال نیز داده می‌شد که مسعود خوانساری مثل دروه‌های قبلی بخواهد وارد کارزار رقابت با شافعی که ریاست اتاق ایران را در دوره‌های قبلی در کارنامه خود دارد، بشود، اما با نزدیک شدن به روز انتخابات این گمانه‌ها کم رنگ شد و جایی برای تردید نبود که «شافعی» تاجر باسابقه و رییس اتاق مشهد به عنوان تنها گزینه جدی اتاق مطرح خواهد شد که همین اتفاق هم رخ داد. ناگفته نماند که لابیهای پشت پرده برای تقسیم کرسی‌های هیات رییسه اتاق ایران میان طیف‌های انتخاباتی نیز کارساز بود. چراکه خوانساری لیدر طیف ائتلاف فردا و رییس اتاق تهران از گردونه رقابت با شافعی برای تصاحب کرسی ریاست خارج شد؛ اما با رایزنی‌های صورت گرفته، 3 کرسی از هیات رییسه اتاق ایران به پارلمان پایتخت رسید. در مقابل شافعی از حمایت اتاق تهران برای کسب آراء بیشتر برخوردار شد.

با معرفی، «غلامحسین شافعی و یونس ژائله سعدآبادی» به عنوان دو کاندیدای ریاست، رای‌گیری آغاز شد. اما از همان ابتدای شمارش آرا مشخص بود که شافعی با اختلاف از رقیب خود در حال پیش افتادن است. از مجموع ۴۵۱ تعرفه رأی توزیع شده برای انتخاب رییس اتاق ایران، جمعا ۴۴۸ رأی به صندوق ریخته شد که از این تعداد، ٦ رأی باطل شد. در نهایت پس از اتمام رأی‌گیری و خارج کردن آراء از گلدان‌ها، ۳۰۲ رأی به شافعی و ١٤٠ رأی به ژائله اختصاص داشت. با اتکا به این آرا، شافعی به عنوان رییس هشتمین دوره اتاق بازرگانی ایران انتخاب شد. شافعی البته پیش از آغاز رسمی مراسم انتخابات، در اظهاراتی عنوان کرد: من در سی و چند سال گذشته در انتخابات اتاق حضور داشته‌ام، اما در هیچ دوره‌ای به اندازه این دوره آرامش را در فضای انتخابات ندیدم که نشأت گرفته از اخلاق کاندیداها بود. این فضای مثبت را باید پاس بداریم و در جهت تعالی آن گام‌برداریم. او همچنین گفت: همه کسانی که به عنوان اعضای هیات رییسه انتخاب خواهند شد، مورد حمایت اعضای هیات نمایندگان خواهند بود. امیدواریم این فضای اخلاقی و قابل ستایش همیشه پابرجا بماند.

 رییس جدید اتاق کیست؟

غلامحسین شافعی در سال 1330 در قائن خراسان متولد شده، که دارای مدرک تحصیلی مهندسی صنایع است. «سلطان انار ایران» لقبی است که برخی این صادرکننده حوزه میوه و تره بار را که مدیرعاملی شرکت شفیع و ریاست هیات‌مدیره شرکت نار افشان تجارت خراسان را در کارنامه دارد، با آن می‌شناسند. او پیش از این در شهریور ماه سال 95 با کنار رفتن محسن جلالپور از ریاست اتاق ایران، برای دومین بار در انتخابات میان دوره ریاست اتاق بازرگانی ایران در شهریور 95 توانسته بود با کسب ۱۹۸ رای در مقابل ۱۹۴ رای رقیب خوانساری، سکان اتاق ایران را یک‌بار دیگر به دست بگیرد. پیش از این نیز، در دوره هفتم اتاق بازرگانی که همزمان با انتخابات دولت یازدهم بود، با ورود محمد نهاوندیان به بدنه دولت و انتخاب وی به عنوان رییس دفتر رییس‌جمهوری، انتخابات میان دوره‌ای در اتاق بازرگانی برگزار شد که در آن دوره نیز غلامحسین شافعی و مسعود خوانساری به عنوان کاندیدای ریاست مطرح شدند که کرسی ریاست اتاق ایران در رقابتی میان اتاق تهران و اتاق‌های شهرستان‌ها به غلامحسین شافعی، رییس اتاق مشهد رسید. در آن زمان، غلامحسین شافعی با ۱۷۸ رای توانست از خوانساری که ۱۶۲ رای کسب کرده بود، سبقت گرفته و برای یک‌سال و نیم ریاست اتاق را بر عهده بگیرد. او در دوره نهاوندیان هم نایب‌رییس اتاق ایران بود. شافعی در انتخابات امسال که ریاست اتاق بازرگانی مشهد را هم بر عهده‌ دارد، توانست بر رقیب خود یونس ژائله که برخی آن را کاندیدای نمایشی عنوان می‌کردند، پیروز شود و برای چندمین بار بر صندلی ریاست پارلمان بخش خصوصی تکیه بزند.

 سهم تهران از اتاق ایران

اما پس از انتخاب رییس اتاق ایران، رقابت برای کسب کرسی‌های نواب رییس اتاق ایران، ‌آغاز شد. در این دوره، رقابت برای کسب کرسی‌های هیات‌رییسه اتاق ایران خیلی نفس گیر و غیرقابل پیش بینی نبود و تلاش شهرستانی‌ها برای تصاحب تمامی هفت صندلی هیات‌رییسه، بی‌نتیجه ماند. آنها به مانند دوره‌های قبل اما کار سختی را در رقابت با نمایندگان اتاق تهران پیش‌رو نداشتند؛ به‌طوری‌که از هفت کرسی اتاق ایران، چهار کرسی به آنها و سه کرسی به اتاق تهران رسید.

به‌جز کرسی ریاست اتاق ایران که اهمیت بسزایی دارد، صندلی‌های نایب‌رییسی اول و دوم این ترکیب نیز جایگاه ویژه‌ای در پارلمان فعالان اقتصادی ایران دارد. از این رو، رایزنی‌ها برای تعیین صاحبان این دو کرسی کمی پررنگ بود و بسیاری از صاحبان اتاق‌های شهرستان‌ها تلاش می‌کردند تا کرسی نایب‌رییسی اول و دوم اتاق ایران به اتاق‌های شهرستان برسد. اما اتفاقی که روز گذشته افتاد، به گونه دیگری رقم خورد؛ به‌طوری‌که ‌تنها کرسی نایب‌رییسی اول به اتاق شهرستان‌ها رسید، و از مجموع چهار صندلی این بخش، سه کرسی از آنِ اتاق تهرانی‌ها شد و به این ترتیب وزن اتاق بازرگانی تهران در ترکیب هیات‌رییسه اتاق ایران سنگینی قابل‌ملاحظه‌ای پیدا کرد.

اما تعیین نواب رییس مانند انتخاب رییس، از پیچیدگی و رقابت شدیدی برخوردار نبود؛ به‌طوری‌که برای تصاحب چهار کرسی نایب‌رییسی اتاق بازرگانی ایران، 11 نفر از اعضای اتاق‌های سراسر کشور نامزد شدند. «محمد امیرزاده، محمدرضا انصاری، مهدی بخشنده، رحیم بنامولایی، محمدصادق حمیدیان جهرمی، مسعود خوانساری، جمال رازقی جهرمی، محمدحسین روشنک، حسین سلاح‌ورزی، حمیدرضا قلمکاری و مسعود گل‌شیرازی» جزو نامزدهای

4 کرسی نواب رییسی اتاق ایران بودند که 4 نفر، پیش از اخذ رای از انتخابات کناره‌گیری کردند. بنابراین رای‌گیری میان «محمد امیرزاده، محمدرضا انصاری، مهدی بخشنده، مسعود خوانساری، جمال رازقی جهرمی، حسین سلاح‌ورزی و مسعود گل‌شیرازی» انجام شد. نتایج آرای جمع‌آوری شده از گلدان‌ها از انتخاب «حسین سلاح‌ورزی، مسعود خوانساری، محمدرضا انصاری و محمد امیرزاده» به عنوان چهار نایب‌رییس اتاق ایران حکایت داشت. براین اساس، «حسین سلاح‌ورزی» با ۳۵۳ رأی، کرسی نایب‌رییسی اول بزرگ‌ترین تشکل بخش خصوصی را به دست آورد. او که در دوره قبل، نایب‌رییس چهارم محسوب می‌شد، در این دوره خود را به کرسی ریاست اتاق ایران بسیار نزدیک کرد. اما «مسعود خوانساری» رییس اتاق تهران با ۳۲۰ رأی و با اختلاف 33 رای از سلاح ورزی به عنوان نایب‌رییس دوم انتخاب شد. البته او در دوره قبل نیز به عنوان نایب دوم برگزیده شده بود. اما «محمدرضا انصاری» دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و مدیر باسابقه شرکت معتبر کیسون در حالی با کسب 279 رأی به عنوان نایب‌رییس سوم انتخاب شد که در دوره قبل نیز در همین جایگاه قرار داشت. در نهایت، «محمد امیرزاده» که با لیست طیف فردا به تازگی وارد ترکیب هیات رییسه اتاق تهران شده، با ۲۷۶ رأی به عنوان یک چهره جدید نایب‌رییس چهارم اتاق ایران شد. در این میان، «جمال رازقی جهرمی» 167 رای، «مسعود گل‌شیرازی» 122 رای و «مهدی بخشنده» هم حائز 167 رای شدند.

در انتخاب، پست خزانه‌داری اتاق بازرگانی ایران، «احمد پزنده، حسین پیرموذن، غلامحسین جمیلی و پرهام رضایی» برای خزانه داری اتاق، کاندیدا شدند. اما «احمد پزنده و پرهام رضایی» پیش از رای‌گیری از کاندیداتوری انصراف دادند. حسین پیرموذن رییس اتاق اردبیل که در دوره قبل صاحب این کرسی بود، این‌بار نتوانست رای اعتماد اعضا برای تصاحب این پست را بگیرد. از این رو؛ «غلامحسین جمیلی» در رقابتی نزدیک و با کسب ۲۲۲ رأی به عنوان خزانه‌دار انتخاب شد و این کرسی نیز به شهرستانی‌ها رسید. پیرموذن موفق به اخذ 215 رای شد. سمت منشی هیات‌رییسه اتاق بازرگانی ایران هم با انتخاب فعالان اقتصادی به رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه رسید و کیوان کاشفی با 302 رأی برای این سمت انتخاب شد.