:
كمينه:۷.۷۹°
بیشینه:۹.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی سال 1397 را اعلام کرد

9‚4- درصد؛ نرخ رشد اقتصادی سال 97 با نفت و 2.4- درصد بدون نفت

ر سال 1396 نرخ رشد اقتصادی ایران 3.7 درصد بود.در گروه کشاورزی نرخ رشد افزوده ١,٥- درصد بوده است. گروه صنعت با ٩.٦ - بیشترین کاهش را تجربه کرده است و گروه خدمات ٠.٠٢ درصد نسبت به سال قبل، رشد داشته است
کد خبر: ۱۳۷۳۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۴

۱۳۹۸/۰۳/۲۷ ۰۰:۰۰:۰۰ | کدخبر: 146598 | |
تعادل: مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی سال 1397 را اعلام کرد. بنا بر گزارش این مرکز،

تعادل: مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی سال 1397 را اعلام کرد. بنا بر گزارش این مرکز، نرخ ‌رشد اقتصادی کشور در سال گذشته معادل 4.9- درصد بود. در سال 1396 نرخ رشد اقتصادی ایران 3.7 درصد بود. مرکز آمار ایران در روز گذشته جدول آمار اقتصادی کشور در سال 1397 را کامل کرد. بنا بر این گزارش در سال گذشته نرخ رشد رشته فعالیت‌های اقتصادی کشور جز خدمات همگی منفی بودند. این گزارش حاکی است در گروه کشاورزی نرخ رشد افزوده ١,٥- درصد بوده است. گروه صنعت با ٩.٦ - بیشترین کاهش را تجربه کرده است و گروه خدمات ٠.٠٢ درصد نسبت به سال قبل، رشد داشته است.

گزارش مرکز آمار ایران حاکی است، محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ در سال ١٣٩٧ به رقم ٧١٣٠٢٢٥ میلیارد ریال با نفت و ٥٧٣٤٧٠٢ میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالی که رقم مذکور در سال قبل با نفت ٧٤٩٦٠٦٤ میلیارد ریال و بدون نفت ٥٨٧٤٧١٩ میلیارد ریال بوده که نشان از رشد ٤,٩- درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ٢,٤- درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در سال ١٣٩٧ دارد.

در این گزارش آمده است که نتایج مذکور حاکی از آن است که در سال ١٣٩٧ رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی ١,٥-، گروه صنعت ٩,٦ - و گروه خدمات ٠,٠٢ درصد نسبت به سال قبل، رشد داشته است.

محاسبات فصلی در مرکز آمار ایران در قالب ١٨ بخش اصلی متشکل از ٤٢ رشته فعالیت بر مبنای طبقه‌بندی ISIC.Rev٤ انجام می‌شود که بر این اساس گروه کشاورزی شامل زیربخش‌های زراعت و باغداری، دامداری، جنگل‌داری و ماهیگیری، گروه صنعت شامل زیر بخش‌های استخراج نفت خام و گاز طبیعی، استخراج سایر معادن، صنعت، تأمین آب، برق و گاز طبیعی و ساختمان است و گروه خدمات شامل زیربخش‌های عمده و خرده‌فروشی، فعالیت­‌های خدماتی مربوط به تأمین جا و غذا، حمل و نقل، انبارداری، پست، اطلاعات و ارتباطات، فعالیت­‌های مالی و بیمه، مستغلات، کرایه و خدمات کسب وکار و دامپزشکی، اداره امورعمومی و خدمات شهری، آموزش، فعالیت‌های مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی و سایرخدمات عمومی، اجتماعی، شخصی و خانگی است.

پیش از این برخی از نهادهای معتبر بین‌المللی مانند صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی نرخ رشد اقتصادی کشور را در سال گذشته را حول و حوش 4- درصد و در سال جاری را حدود 6- درصد پیش‌بینی کرده بودند.