:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
الیاس حضرتی به عنوان رییس کمیسیون اقتصادی مجلس انتخاب شد

انتخابات کمیسیون‌های تخصصی مجلس دهم و رياست حضرتي، زاهدي، نوبخت، عزيزي بر چهاركميسيون

الیاس حضرتی به عنوان رییس کمیسیون اقتصادی مجلس انتخاب شدعامر کعبی و احمد محمدی انارکی به عنوان نواب رییس کمیسیون انتخاب شدند. سیدمحمد حسینی شاهرودی هم به عنوان سخنگوی کمیسیون و سیدتقی کبیری و علی اسماعیلی به عنوان دبیر اول و دوم انتخاب شدند/ کمیسیون آموزش و جایگزینی زاهدی به جای عارف / نوبخت رییس کمیسیون بهداشت شد /عبدالرضا عزیزی درکمیسیون اجتماعی جایگزین سلمان خدادادی شد
کد خبر: ۱۳۷۳۳۴
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۸
اقتصاد گردان - آخرین مواجهه جناح‌های سیاسی در میدان کمیسیون‌های تخصصی مجلس دهم دیروز در حالی از راهروهای بهارستان آغاز شد که تا چندی پیش، چنین رقابت تنگاتنگی برای به دست گرفتن سکان هدایت کمیسیون‌های تخصصی در سال پایانی مجلس متصور نبود.

رقابتی که هرچند در جریان آن، سه ضلع اصلی مثلث فعال در مجلس شامل «فراکسیون امید»، «مستقل ها» و «ولایی ها» تلاش می‌کردند سهم افزون‌تری از ترکیب نهایی کمیسیون‌ها را به دست آورند،  اما در نهایت فراکسیون امید با بهره مندی از یک راهبرد منطقی و با به دست گرفتن سکان هدایت کمیسیون‌های مهمی چون اقتصاد و بهداشت توانست پرفروغ‌تر ظاهر شود.  
بعد از ماجراهایی که در جریان انتخابات هیات رییسه مجلس برای علی مطهری نامزد مورد حمایت فراکسیون امید به دلیل بروز برخی ناهماهنگی‌ها ایجاد شده بود، این فراکسیون با ارایه یک برنامه مدون و کاربردی و با استفاده از چهره‌های اثرگذاری چون الیاس حضرتی و علی نوبخت، توانست 2فراکسیون مهم اقتصادی و بهداشت و درمان را خود اختصاص دهد؛ تغییراتی که به اعتقاد تحلیلگران در نهایت موازنه قوا در کمیسیون‌های تخصصی را که بعد از انتخابات هیات رییسه دچار نوسان شده بود یک‌بار دیگر به نقطه تعادل بازگرداند. 
الیاس حضرتی که در دو اجلاسیه قبلی وارد گود انتخابات کمیسیون اقتصادی نشده بود، در این دوره با تدوین یک برنامه کاربردی توانست ریاست یکی از مهم‌ترین کمیسیون‌های تخصصی مجلس را به نام امیدی‌ها سند بزند. از سوی دیگر نمایندگان ولایی نیز با به به دست گرفتن سکان هدایت کمیسیون آموزش و جایگزینی زاهدی به جای عارف توانستند سهمی از انتخابات دیروز کمیسیون‌ها را به خود اختصاص دهند. در این میان اما با تاخیر دوباره در برگزاری انتخابات کمیسیون امنیت به نظر می‌رسد سریال انتخاب رییس و نواب و... در این کمیسیون همچنان ادامه داشته باشدو برای رونمایی از رییس این کمیسیون باید همچنان منتظر روزهای آینده و اخبار دقیق‌تر در این خصوص باشیم.

     وقتی همه راه‌ها به اقتصاد ختم می‌شود

در شرایطی که موضوع اقتصاد و معیشت یکی از مهم‌ترین معادلات امروز کشورمان را شکل داده است؛ طبیعی است که ردپای این امر در جریان رای نمایندگان مجلس دهم برای انتخاب رییس این کمیسیون نیز بازتاب داشته باشد. بر این اساس یکی از داغ‌ترین صحنه‌های انتخابات کمیسیون‌های مجلس در جریان انتخابات کمیسیون اقتصادی شکل گرفت؛ کمیسیونی که مهر اصولگرایان (به ریاست پورابراهیمی) در سال‌هایی که از عمر مجلس دهم می‌گذرد، بر پای مصوبات آن خودنمایی می‌کرد و قبل از آغاز رای‌گیری کمتر تحلیلگری احتمال تغییر در این کمیسیون به نفع امیدی‌ها می‌داد. در یک چنین شرایطی الیاس حضرتی توانست با ارایه یک برنامه کاربردی، مدون و اصولی نظر نمایندگان را برای هدایت این کمیسیون در سال پایانی مجلس جلب کند و ورق را در انتخابات کمیسیون‌های مجلس به نفع امیدی‌ها بازگرداند. در انتخابات هیات‌رییسه کمیسیون اقتصادی که عصر دیروز برگزار شد الیاس حضرتی، عضو فراکسیون امید مجلس به عنوان رییس این کمیسیون انتخاب شد. براساس این گزارش در جلسه دیروز کمیسیون اقتصادی انتخابات هیات رییسه این کمیسیون برای سال چهارم برگزار شد.

بر اساس آیین‌نامه داخلی قرعه‌کشی انجام شد و بر همین اساس الیاس حضرتی به عنوان رییس کمیسیون اقتصادی انتخاب شد.  همچنین در ادامه برگزاری انتخابات هیات‌رییسه کمیسیون اقتصادی عامر کعبی و احمد محمدی انارکی به عنوان نواب رییس کمیسیون انتخاب شدند. سیدمحمد حسینی شاهرودی هم به عنوان سخنگوی کمیسیون و سیدتقی کبیری و علی اسماعیلی به عنوان دبیر اول و دوم انتخاب شدند. اعضای جدید کمیسیون اقتصادی در حالی فعالیت‌های خود را آغاز می‌کنند که کشور در وضعیت اقتصادی خاصی قرار دارد؛ شرایط خاص کشور و گسترش دامنه تحریم‌های اقتصادی ضرورت به کارگیری روش‌های نوین را در حوزه مسائل اقتصادی یادآور می‌شود  و مجلس به عنوان ریل گذار اصلی قانونی کشور در این زمینه می‌تواند قدم‌های بلندی بردارد. ضرورتی که اعضای جدید هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس باید به دنبال تحقق آن باشند.

     ماجرای ناتمام کمیسیون امنیت ملی

طی روزهای اخیر و در آخرین سال کاری کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم در فضای رسانه‌ای کشور صحبت از کاندیداتوری احتمالی حشمت‌الله فلاحت پیشه، مجتبی ذوالنور، مصطفی کواکبیان و علاءالدین بروجردی می‌شد؛ کاندیداهایی که سوابق و پیشینه سیاسی به خصوص اظهارنظرهای آنها در مقاطع حساس کشور در سه سال گذشته نشان‌دهنده رویکرد و جهت‌گیری‌شان است که قطعاً در اداره کمیسیون امنیت ملی مجلس تأثیرگذار خواهد بود. دیروز اما خبر رسید که بروجردی به نفع ذوالنور کنار کشیده است، ضمن اینکه کواکبیان هم اعلام کرد به دلیل برخی مسائل حاشیه‌ای از حضور در انتخابات انصراف می‌دهد تا در نهایت رقابت اصلی بر سر ریاست بر این کمیسیون میان ذوالنور و فلاحت‌پیشه شکل بگیرد.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یکی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس با وظایفی در محدوده سیاست و روابط خارجی، دفاع، اطلاعات و امنیت و دارای پنج کمیته «حقوق بشر»، «روابط خارجی»، «امنیت داخلی»، «دفاعی» و «هسته‌ای» است. نام این کمیسیون از دوره اول تا سوم کمیسیون «امور خارجه»، از دوره چهارم تا پنجم کمیسیون «سیاست خارجه» و از دوره ششم تاکنون کمیسیون «امنیت ملی و سیاست خارجی» است. البته در مجالس دوره اول تا پنجم کمیسیون جداگانه‌ای به نام «امور دفاعی» با وظایف مربوط به موضوعات امنیت داخلی و دفاعی وجود داشت که از دوره ششم دو کمیسیون دفاعی و سیاست خارجه با یکدیگر ادغام و تبدیل به کمیسیون واحد شد.

انتخاب رییس کمیسیون، نواب رییس، دبیران اول و دوم و همچنین سخنگوی کمیسیون هر سال با رأی اعضای کمیسیون امنیت ملی انجام می‌شود. برگزاری جلسات مشترک علنی و محرمانه کمیسیون با مقام‌های عالیرتبه وزارتخانه‌های خارجه، کشور، اطلاعات و دفاع یکی از ابزارهای نمایندگان برای تأثیرگذاری غیرمستقیم در این عرصه‌ها است.

     نوبخت رییس کمیسیون بهداشت شد

بعد از تعویق یک هفته‌ای انتخابات کمیسیون بهداشت و درمان مجلس روایت‌هایی از راهروهای بهارستان شنیده می‌شد که انتخابات این کمیسیون به دلیل عدم حضور علی نوبخت به تعویق افتاده است؛ نزدیکان نوبخت آن زمان اعلام می‌کردند با توجه به اقبال نمایندگان به نوبخت وی قصد دارد در انتخابات این کمیسیون شانس خود را برای ریاست بیازماید. روایت‌هایی که بعد از انتخاب نوبخت مشخص شد که چندان هم از واقعیت فاصله نداشته است.  بر این اساس کمیسیون بهداشت و درمان دیروز انتخابات هیات رییسه خود را برای آخرین سال کاری مجلس دهم برگزار کرد. علی نوبخت و حسینعلی شهریاری کاندیدای ریاست بودند که نوبخت ۱۴ رأی و شهریاری ۸ رأی را به دست آورد و در‌نهایت نوبخت رییس کمیسیون بهداشت شد. محمد حسین قربانی و مرتضی خاتمی به عنوان نواب رییس، اکبر ترکی به عنوان سخنگو، منوچهر جمالی و احمد حمزه نیز به عنوان دبیران کمیسیون انتخاب شدند. از سوی دیگر محمد مهدی زاهدی نیز رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در آخرین سال کاری مجلس دهم شد. کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دیروز انتخابات هیات رییسه خود را برگزار کرد که در این انتخابات محمد مهدی زاهدی و فاطمه سعیدی کاندیدای ریاست شدند که زاهدی ۱۲ و سعیدی ۹ رأی کسب کرد و در نهایت زاهدی رییس کمیسیون شد. سال گذشته محمدرضا عارف رییس کمیسیون آموزش شد که در سال چهارم مجلس برای ریاست کمیسیون کاندیدا نشد. حمایت میرزاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به انتخاب زاهدی به عنوان رییس این کمیسیون گفت که محمود نگهبان سلامی و قاسم احمدی لاشکی به عنوان نواب رییس، فریده اولاد قباد و علیرضا سلیمی به عنوان دبیران و بنده به عنوان سخنگوی کمیسیون انتخاب شدیم.

     عبدالرضا عزیزی درکمیسیون اجتماعی جایگزین سلمان خدادادی شد

دیروز همچنین انتخابات هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس دهم برگزار شد و «عبدالرضا عزیزی» به عنوان رییس این کمیسیون انتخاب شد؛ پیش از وی «سلمان خدادادی» نماینده مردم ملکان به مدت دو سال در سال‌های سوم و اول رییس این کمیسیون بود. البته عزیزی در سال دوم مجلس دهم نیز مسند ریاست کمیسیون اجتماعی را بر عهده داشت. بنابر این گزارش «علی ساری» نماینده اهواز و محمد وحدتی نماینده بستان‌آباد به عنوان نواب رییس، «ناهید تاج‌الدین» نماینده اصفهان و «روح‌الله بابایی صالح» نماینده آوج به عنوان دبیران کمیسیون انتخاب شدند؛ «جلیل مختار» نماینده آبادان نیز به عنوان سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس تعیین شد.