:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
دلایل تشکیل بازار متشکل ارزی از سوي كارشناسان

افزايش 400 توماني نرخ ارز در صرافي ها، در خواست معافيت اصل طلا از ماليات ارزش افزوده

به دنبال كاهش اونس جهاني در روزهاي اخير، قيمت طلا در روز دو شنبه نيز به هر اونس 1334 دلار رسيد و در نتيجه به دنبال كاهش قيمت دلار در بازار ازاد به حدود 13540 تومان،‌ قيمت طلا و سكه نيز افزايش يافته و مظنه يک مثقال طلاي 17 عيار يا آبشده به 1 ميليون و 862 هزار تومان، یک گرم طلاي18عيار به 428 هزار، سكه تمام طرح جديد 4 ميليون و 695 هزار تومان، سكه طرح قديم بهار آزادي 4 ميليون و 550 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 490 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 700 هزار تومان، سكه گرمي 1 ميليون و 10 هزار تومان، معامله شد
کد خبر: ۱۳۷۳۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۸
اقتصاد گردان - محسن شمشيري 

روز دو شنبه 27 خرداد 98 نرخ لحظه اي دلار در سامانه سنا با 50 تومان كاهش نسبت به روز يكشنبه به 13350 تومان و نرخ يورو نيز با 50 تومان كاهش به 15250 تومان رسيد. همچنين براساس نرخ ميانگين سامانه سنا در روز شنبه نرخ دلار  13239، يورو 15090، درهم 3678، يوآن 2003، پوند 16850،  لير تركيه 2398 تومان اعلام شد. در صرافي هاي ملي و مجاز بانكي نيز يورو با 400 تومان افزايش  با قيمت خرید  15300 تومان و نرخ فروش 15400 تومان  و دلار با 150 تومان افزاش با  قيمت خرید 13400  و فروش 13500 تومان معامله مي شود.
 در بازار آزاد و معاملات نقدي نيز نرخ دلار به 13540 تومان رسيد و يورو نيز به نرخ 15400 تومان و درهم 3698 تومان معامله شد
همچنين در بازار طلا،  به دنبال كاهش اونس جهاني در روزهاي اخير، قيمت طلا در روز دو شنبه نيز به هر اونس 1334 دلار رسيد و در نتيجه به دنبال كاهش قيمت دلار در بازار ازاد به حدود 13540 تومان،‌ قيمت طلا و سكه نيز افزايش يافته و مظنه يک مثقال طلاي 17 عيار يا آبشده به 1 ميليون و 862 هزار تومان، یک گرم طلاي18عيار به 428 هزار،  سكه تمام طرح جديد 4 ميليون و 695 هزار تومان، سكه طرح قديم بهار آزادي 4 ميليون و 550 هزار،  نيم سكه 2 ميليون و 490 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 700 هزار تومان، سكه گرمي 1 ميليون و 10 هزار تومان، معامله شد. 

ادامه افزایش قیمت ارز

دلار به روند صعودی خود ادامه داد و صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت این ارز را بیش از ۳۰۰ تومان افزایش دادند.
بانک‌ها 27 خرداد قیمت ارز را افزایش دادند؛ به طوری که قیمت خرید دلار در بانک‌ها که ۱۲ هزار و ۷۲۲ تومان بود، به ۱۳ هزار و ۱۱۰ تومان رسیده است. قیمت خرید یورو نیز با افزایش همراه شد و شعب ارزی بانک‌ها هر یورو را ۱۴ هزار و ۷۱۰ تومان می‌خرند که قیمت این ارز نیز حدود ۵۰۰ تومان افزایش یافته است. هر پوند انگلیس نیز در شعب ارزی بانک‌ها به قیمت ۱۶ هزار و ۵۱۵ تومان خریداری می‌شود.

قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۵ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان می‌رسد.
اما صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را ۳۰۰ تومان افزایش دادند؛ به طوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است.
این صرافی‌ها همچنین، هر یورو را به قیمت ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان می‌خرند و ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان می‌فروشند که این نرخ‌ها نیز نسبت به هفته گذشته ۳۰۰ تومان افزایش داشته است

نظر كارشناسان در مورد بازار متشكل ارزي

تیمور رحمانی کارشناس مسائل پولی و بانکی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تشکیل بازار متشکل معاملات ارز، هدف اصلی از راه اندازی این بازار را شفافیت اعلام کرد. با تشکیل بازار متشکل ارزی، عوامل بنیانی نرخ ارز تغییر نمی کند و بانک مرکزی با این کار می خواهد در این بازار شفافیت ایجاد کند. وی تاکید کرد: بی ثباتی نرخ ارز، خوب نیست، اما ثبات نرخ هم باید مبتنی بر عوامل بنیانی باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره تشکیل بازار متشکل معاملات ارز اظهار داشت: کنترل تورم، ابزار دراز مدت کنترل ارز است و اگر کشوری نتواند نرخ تورم را به طور پایدار کنترل کند، نمی تواند نرخ ارز را هم به طور پایدار کنترل کند.
وی ادامه داد: بانک مرکزی در برخی موارد مانند مقابله با آثار تحریم ها مجبور است اقدامات کوتاه مدتی را انجام دهد، اما واگذار کردن نرخ ارز به بازار در شرایطی که حمله های سفته بازانه ای وجود دارد و با توجه به انعکاساتی که نرخ ارز بر سایر متغیرهای اقتصاد کلان دارد بهتر است کنترل شود. این کارشناس مسائل پولی و بانکی بر لزوم تدوین راهکارهایی برای محدود شدن تقاضای ارز تاکید کرد.

بازار باز سیاست‌گذاری پولی را سامان می دهد

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه سران قوا اجازه عملیات بازار باز را به بانک مرکزی داده اند، افزود: دستورالعمل انجام کار در دست تدوین است و بر اساس آن دولت بخشی از بدهی های خود به بانک ها را می تواند به اوراق تبدیل کند. بستر خرید و فروش این اوراق هم باید در بورس فراهم شود.
رحمانی ادامه داد: عملیات بازار باز، بخش سیاست گذاری پولی را سر و سامان می دهد و قرار نیست بخش مربوط به نظارت بر نظام بانکی را حل کند و این موضوع نیاز به اقدامات جداگانه بانک مرکزی دارد.
وی اضافه کرد: نباید اجازه ناترازی به اقتصاد دهیم و با این کار می توانیم تورم را کنترل کنیم. رحمانی گفت: بیشتر اقداماتی که مقدمه اجرای عملیات بازار باز است پیشرفت خوبی داشته است و بانک مرکزی به شدت پیگیر اجرای آن است.

بازار متشکل بدنبال تعیین نرخ ارز در تهران

همچنين مجید شاکری؛ کارشناس مسائل اقتصادی نیز گفت: بازار متشکل ارزی، سیاست گذار نرخ ارز است. اصرار برای کاهش نرخ ارز با تزریق آن به بازار، انکار بازار آزاد و پذیرش بازار آزاد، ورود بانک مرکزی و کنترل نرخ ارز از جمله این سیاست ها در دو سال اخیر بود.
شاکری با اشاره به تفاوت های بازار متشکل ارزی با بازارهای نیما و سنا گفت: اینکه محل تعیین نرخ ارز در دبی باشد، بسیار بد است و بازار متشکل ارزی می خواهد این موضوع را تغییر دهد و نرخ ها در تهران تعیین شود.
وی همچنین با اشاره به دیدگاه های مختلف اقتصاددانان نسبت به اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به برخی کالاها افزود: تا آبان ۹۷ این کار تقریبا موفقیت آمیز بوده اما این روش در اوج موفقیت خود هم شکست خورده بود زیرا نمی توانیم برای همه کالاها یک دستور بنویسم.

این تحلیل گر اقتصادی اضافه کرد: ارزهایی که بنا بر مبدا صادراتی، امکان تخصیص موفق ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به آن وجود ندارد باید در قالب نیمایی وارد شود و تفاوت آن را در قالب کارت رفاه به افراد بیشتری واگذار کنیم.
شاکری گفت: صراف ها بازیگران اصلی بازار متشکل ارزی هستند و سامانه نیما سامانه ثبت معاملات حواله است و نرخی در آن کشف نمی شود. وی افزود: در طول زمان به علت فشارهایی که از دبی به صرافان ایرانی وارد شد، دبی از جایگاه اصلی ترین انباره اسکناس، نزول کرده و از جاهای مختلفی اسکناس وارد ایران می شود. همچنین در طول تابستان ۹۷ به دلایل مختلف، انبارهای مهم اسکناس در داخل ایران تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه بازار متشکل ارزی نیاز به زمان دارد تا به عمق و کارایی لازم برسد، اضافه کرد: زیرساخت فنی بازار متشکل ارزی، آماده و آزمایش و فراخوان برای نام نویسی صرافان هم انجام شده است.

التهاب بازارها کاهش یافت

همچنين عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، گفت: سیاست درست بانک مرکزی التهاب خرید و فروش ارز، طلا و سکه و حتی مسکن را کاهش داد. خوشبختانه تشکیل بازار متشکل ارزی نیز اقدامی است که می تواند به کاهش نرخ ارز و در نتیجه از بین رفتن التهابات بازار بیانجامد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با یادآوری اقدامات بانک مرکزی در ماه های اخیر، گفت: در شرایط فعلی فرصت آزمون و خطا وجود ندارد، از اینرو دولت باید نسبت به اعمال اقداماتی که نسبت به مطلوب بودن نتایج آنها اطمینان دارد، ورود کند.


سید مهدی فرشادان در گفتگو با ایبِنا با اشاره به آمارهای منتشر شده در خصوص افزایش سپرده گذاری نزد بانک ها در ماه های اخیر، گفت: خوشبختانه سیاست ساماندهی نقدینگی سرگردان پاسخ داده و توانسته به بهبود نسبی وضعیت بازار بیانجامد.
نماینده مردم سنندج در مجلس با تاکید بر اینکه سرمایه های سرگردان در ماه های اخیر به ایجاد بی ثباتی قیمت ها در بازار ارز، سکه و مسکن دامن زده بود، افزود: با سیاست گذاری به موقع بانک مرکزی، اقبال مردم به سرمایه گذاری نزد بانک ها افزایش یافت.
وی با بیان اینکه باید تصمیمات اینچنینی برای ساماندهی اقتصاد اتخاذ شود، تصریح کرد: بی اعتمادی مردم عامل اصلی هجوم به بازار و خریدهای کاذب است، از اینرو دولت باید با اعتمادسازی به ویژه در بستر بورس هدایت نقدینگی به سمت تولید را ممکن کند.
این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه آشناسازی مردم با بورس و شرایط آن بهترین گزینه برای رشد اقتصادی در شرایط فعلی است، گفت: با توجه به نظارت های مستمری که بر بازار بورس صورت می گیرد به طور حتم اعتماد نیز شکل خواهد گرفت.
فرشادان با بیان اینکه عدم حضور غیرضرور در بازارهای مختلف از جمله مسکن، ارز و طلا حباب قیمت ها را از بین خواهد برد، افزود: دولت باید برای ساماندهی وضعیت بازار برنامه هایی را مطرح کند تا به این ترتیب مکانی برای سپرده گذاری امن و سودآور مردم فراهم باشد.

جزییات جلسه طلایی با رییس مجلس

از سوي ديگر، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران از جزییات جلسه این اتحادیه با رییس مجلس شورای اسلامی در زمينه ماليات بر ارزش افزوده اصل طلا يا طلاي خام خبر داد.
آیت محمدولی در گفتگو با ایبِنا درباره جزییات جلسه ۲۶ خردادماه ۱۳۹۸ اعضا اتحادیه طلا و جواهر تهران و کارگروه مالیات برارزش افزوده صنعت طلا و جواهر کشور با رییس مجلس شورای اسلامی، گفت: در این جلسه تقاضای اتحادیه طلا و جواهر تهران از رییس مجلس شورای اسلامی مبنی بر تسریع در طرح موضوع معافیت اصل طلا از مالیات بر ارزش افزوده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شد.
وی با تاکید بر اینکه ریاست مجلس شورای اسلامی قول رسیدگی به این موضوع را داد، افزود: بحث مالیات گذشته ارزش افزوده که مبنی بر دریافت مالیات ارزش افزوده قبل است که بسیاری از فعالان صنف به دلایل مختلف معوق دارند، نیز در این جلسه مطرح شد.
رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اعلام اینکه مقرر شد نامه‌ای در این خصوص تهیه و به وزیر امور اقتصادی و دارایی ارائه شود، ادامه داد: البته این موضوع به مجلس شورای اسلامی ارتباطی ندارد و ما تنها از وی تقاضا کمک و همراهی برای حل این موضوع داشتیم.
محمدولی افزود: همچنین در این جلسه گزارشی مکتوب از مشکلات صنعت طلا و جواهر کشور به ویژه موضوع مالیات بر ارزش افزوده و معضلات ایجاد شده توسط این قانون، تقدیم ریاست مجلس شورای اسلامی شد.
به گزارش ایبِنا، اعضا اتحادیه طلا و جواهر تهران و فعالان این صنف در خصوص دریافت مالیات بر ارزش افزوده اصل طلا اعتراض دارند زیرا به اعتقاد آنها اصل طلا که سرمایه مردم بوده و ابزار کار صنعت طلا و جواهر است باید از مالیات برارزش افزوده معاف و نرخ مالیات آن صفر شود.
بر همین اساس درخواست اتحادیه طلا و جواهر کشور تسریع در تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده در صحن علنی مجلس است زیرا اگر اصل طلا از مالیات بر ارزش افزوده معاف شود یکی از مهم‌ترین مشکلات صنعت طلا برداشته می‌شود، با این معافیت افرادی که بخواهند در بحث صادرات ورود کنند می‌توانند قدرت رقابت داشته باشند، در حالی که هم اکنون توان چنین رقابتی برای آنها فراهم نیست.
به اعتقاد فعالان صنعت طلا، تولیدکننده زمانی که می‌خواهد طلایی تولید کند اجرتی دارد و از آنجایی که هزینه صنعت طلا و جواهر بالاست، بنابراین اگر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به آن اضافه شود خود به خود از گردونه رقابت خارج خواهند شد.