:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
رییس اتاق مشترک ایران و سوییس مطرح کرد

ضرورت تمرکز بر توسعه زیرساخت‌ها در دوران رکود

رییس اتاق مشترک ایران و سوییس معتقد است که از بین شرکت‌های اروپایی، تنها شرکت‌های بزرگی فعالیت خود در ایران را با وجود سختی‌ها ادامه داده‌اند.
کد خبر: ۱۳۷۲۹۸
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
اقتصادگردان- شریف نظام مافی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق تهران، گفت: علاوه بر حوزه غلات، دارو و تجهیزات پزشکی در دیگر زمینه‌های اقتصادی با طرف‌های ایرانی همکاری کرده یا دست‌کم فعالیت خود را به حالت تعلیق در نیاورده‌اند، شرکت‌های سوییسی هستند. به گفته او، تداوم فعالیت این شرکت‌ها نشان می‌دهد که سوییسی‌ها باوجود مشکلات متعدد

همچنان به بازار ایران اعتقاد دارند. نظام مافی افزود: بعضی شرکت‌های سوییسی که پیش‌تر در زمینه خدمات ریلی، ساخت و ساز، پتروشیمی و نفت با طرف ایرانی همکاری می‌کردند، امکان فعالیت ندارند با این حال دفاتر را باز نگاه داشته‌اند اما در زمینه‌های دیگر که فارغ از تحریم‌هاست، فعالیت شرکت‌ها ادامه دارد. رییس اتاق مشترک ایران و سوییس گفت: شرکت‌هایی مثل «بولر»، «شرکت بازرسی اس جی اس»، «ناودیس» و «نستله»، حضور موثری در بازار ایران دارند و در این شرایط سخت در بازار کشورمان حضور داشته و هم چنان کار می‌کنند.

به گفته رییس اتاق مشترک ایران و سوییس، تحریم کنونی ایرانی را می‌توان فرصتی برای تجهیز زیرساخت‌ها در زمینه همکاری‌های بین‌المللی اقتصادی در نظر گرفت. او تصریح کرد: زمانی که برجام امضا شد، هیچ آمادگی بانکی، بیمه‌ای و حقوقی در فضای اقتصادی ایران برای استفاده از فرصت‌ها وجود نداشت. اما می‌توان در روزهای کنونی که رکود کار در بازار را سخت کرده، بر توسعه زیرساخت‌ها تمرکز کرد تا در دوره شکوفایی بعدی برای انجام بسیاری از کارها به دوبی و استانبول اتکا نکنیم. نظام مافی افزود: طی سال‌های گذشته با وجود بازار 80 میلیونی و فراتر از آن، علاوه بر تبادلات مالی حتی در برگزاری کنفرانس‌های مختلف اصناف هم از ظرفیت‌های داخلی استفاده نمی‌کردیم اما اکنون تصمیم داریم در این زمینه بیشتر بر ظرفیت‌های داخلی اتکا کنیم. او ادامه داد: اتاق ایران و سوییس به همین منظور با همکاری همه تشکل‌های فعال در زمینه غلات و زنجیره آن کنفرانس Irangrain 2019 برگزار خواهد کرد. به گفته رییس اتاق مشترک ایران و سوییس، پیش از این فعالان این زمینه باید برای حضور در چنین کنفرانس‌هایی به «دوبی»، «استانبول» یا «ژنو» سفر می‌کردند اما اکنون می‌توان با برگزاری این کنفرانس‌ها در ایران، زمینه حضور شرکت‌های بین‌المللی و فعالان ایرانی در این همایش‌ها را فراهم کرد. این رویکرد را می‌توان در مورد اتاق‌های داوری در مورد قراردادها هم به اجرا درآورد.به گفته رییس اتاق مشترک ایران و سوییس، اتاق‌های بین‌الملل می‌توانند با خلاقیت و نوآوری نقش موثری در توسعه زیرساخت‌های کسب وکار در کشور ایفا کنند. باوجود رکود کنونی بازار، نباید نسبت به شکوفایی آینده ناامید بود. با وجود همه مشکلات هنوز فرصت‌های امیدوارکننده وجود دارد.