:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲

فراخوان یک فراکسیون مجلس برای دریافت طرح‌هایی برای جایگزینی درآمد نفت

رئیس فراکسیون اقدامات پیش‌دستانه علیه تهدیدات آمریکا گفت که این فراکسیون فراخوانی برای دریافت طرح‌هایی برای جایگزینی درآمد نفتی ارائه کرده است.
کد خبر: ۱۳۷۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵
اقتصادگردان- امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه جلسه علنی صبح امروز مجلس در نشست خبری گفت: ما نیازمند خنثی کردن تهدیدات آمریکا علیه فروش نفت ایران هستیم و باید راهکاری را دنبال کنیم تا درآمد دیگری را جایگزین درآمد نفتی کنیم.

وی اضافه کرد: فراکسیون به دنبال این است که نقاط تهدید یا طعمه برای آمریکایی‌ها را شناسایی کند تا اقدامات بعدی در این باره انجام شود. در واقع آمریکایی‌ها با استفاده از ابزار درآمد ارزی نفتی ایران می‌توانند فشار سنگینی به اقتصاد ما وارد کنند. اخیراً هم رهبری گفتند که مکانیزم جایگزینی برای تجربه کردن بودجه بدون نفت پیدا کنیم.

این عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه در صد سال گذشته از محل درآمد نفتی، زیر ساخت‌های کشور ساخته شده است اضافه کرد: ما امروز به کشور قدرتمندی در عرصه‌های مختلف تبدیل شدیم اما به خاطر احاطه نفت اگر هم صنعتی به وجود آمد نفت جای همه را گرفت و مانع رشد حوزه‌های دیگر شد. لذا با توجه به تهدیدات باید از نفت عبور کنیم.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه حتی اگر تحریم نفتی وجود نداشت استفاده از نفت در دنیا در حال منسوخ شدن است یادآور شد: فقط برقی کردن خودروها ۸ میلیون بشکه کاهش مصرف نفت را سبب می‌شود و در نتیجه قیمت نفت هم تا چند سال آینده کاهش می‌یابد.

رئیس فراکسیون اقدامات پیشرفتانه علیه تهدیدات آمریکا اضافه کرد: ما تصمیم گرفتیم فراخوانی در این باره داشته باشیم تا اندیشمندان مستقل و مراکز دانشگاهی و پژوهشی پروژه‌ها و تحقیقاتشان را در خصوص منبع درآمدی یک صنعت قالب ثروت آفرین برای ما ارسال کنند. تا ما با داوری و گفت و گو با حوزه‌های اجرایی به یک جمع بندی در این باره برسیم.

وی با بیان این که این فراخوان برای جایگزینی درآمد نفتی است تصریح کرد: نهایتاً ما حدود ۱۰ تا ۱۵ پروژه‌ای که می‌تواند اقتصاد ملی را متحول کند انتخاب می‌کنیم و آن را دنبال خواهیم کرد تا جنبه‌های اجرایی آن را بررسی کنیم و بعد آن رابه مجلس و شورای هماهنگی سه قوه ارائه می‌کنیم تا از ظرفیت آنها برای اقدامات اجرایی استفاده کنیم.

به گفته‌ی وی، این طرح‌ها در سه قالب کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت دریافت می‌شود و مهلت یک ماهه برای ارسال طرح‌ها تعیین شده است.