:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

جزییات طرح بانک مسکن برای بازار اجاره

طرح بانک مسکن برای بازار اجاره و حمایت از مستاجران در حالی در بانک مسکن در دست بحث و بررسی است که مسوولان و مدیران این بانک از ارزیابی دو مسیر برای اجرای آن خبر می دهند.
کد خبر: ۱۳۷۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۵
اقتصادگردان- هفته گذشته، مدیرعامل و رییس هیأت مدیره بانک مسکن در حالی از طرح بانک مسکن برای حمایت از متقاضیان بازار اجاره و مستاجران خبر داد که بنا بر اعلام وی هم اکنون راه اندازی صندوق حمایت از مستاجران به عنوان یکی از اشکال اجرای این طرح در بانک مسکن در حال بررسی است.

ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیرعامل و رییس هیأت مدیره بانک مسکن در این باره اعلام کرد: در صورت نهایی شدن تصمیمات در این باره قرار است صندوقی راه اندازی شود که بتوان با استفاده از منابع آن به حمایت مالی از مستاجران پرداخت؛ منابع این صندوق بدون اتکا به منابع دولتی و از محل پس اندازهای مردمی تامین خواهد شد.

بررسی های نشان می دهد سازوکار مورد بررسی در این طرح اعطای تسهیلات برای پرداخت تمام یا بخشی از ودیعه(مبلغ رهن) واحدهای مسکونی به مستاجران واجد شرایط و سپرده گذاران این صندوق است؛ به نظر می رسد اجرای طرحی مشابه صندوق پس انداز مسکن یکم، این بار برای بازار اجاره در دست بررسی قرار گرفته باشد؛ صندوق پس انداز مسکن یکم هم اکنون با جذب سپرده خانه اولی ها و متقاضیان خرید مسکن در بافت های فرسوده به متقاضیان واجد شرایط تسهیلات ارزان قیمت خرید مسکن پرداخت می کند؛ مشروط بر اینکه معادل نیمی از سقف مبلغ تسهیلات به مدت یکسال در حساب افراد در بانک مسکن سپرده گذاری شود.

با این حال، مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، با بیان اینکه هنوز طرح حمایت از بازار اجاره و راه اندازی سازوکار پرداخت تسهیلات به مستاجران در بانک مسکن و دولت نهایی نشده است، تاکید کرد: این طرح هنوز در مرحله مطالعه قرار دارد و کارشناسان و مسوولان بانک مسکن در حال ارزیابی مدل های مختلفی هستند که به واسطه آن ها بتوان بهترین روش را برای این کار انتخاب و عملیاتی کرد.
محمد حسن مرادی، مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن افزود: راه اندازی صندوق حمایت از مستاجران برای پرداخت تسهیلات اجارهمسکن به آن ها با تکیه بر منابع مردمی و پس اندازهای متقاضیان یکی از روش های مورد بررسی برای اجرای این کار است، حال آنکه روش ها و مسیرهای دیگری نیز در دست مطالعه و بررسی قرار دارد و هنوز روش نهایی برای اجرای این طرح انتخاب نشده است.

وی خاطر نشان کرد: علاوه برراه اندازی صندوق، روش دیگری که هم اکنون مورد بررسی و مطالعه قرار دارد افتتاح حساب برای متقاضیان به منظور استفاده از امکاناتی همچون دریافت سود سپرده گذاری با هدف توانمندسازی مالی به منظور افزایش توان پرداخت در بازار اجاره است؛به این معنا که مستاجران بتوانند با پس انداز کردن مبالغی در بانک مسکن و دریافت سود، توانمندی مالی بیشتری برای حضور در بازار اجاره کسب کنند.

مرادی تاکید کرد: البته همه این مسیرها هم اکنون در مرحله ارزیابی و مطالعه قرار دارد و تاکنون طرح و برنامه ای در ارتباط با بازار اجاره در بانک مسکن و دولت نهایی نشده و به تصویب نرسیده است؛ وی افزود:در صورت نهایی شدن و اجرای هر طرحی چه در حوزه بازار اجاره و چه سایر حوزه ها همچون خرید مسکن به سرعت به مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

به گزارش هیبنا، پیشتر، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز از برنامه ریزی و مطالعه برای راه اندازی استارت آپ هایی خبر داده بود که مالکان واحدهای مسکونی بتوانند املاک خود را برای عرضه به بازار اجاره در اختیار این شرکت ها قرار دهند تا از طریق راه اندازی نظام اعتبار سنجی مستاجران و موجران، در راستای ساماندهی بازار اجاره مسکن اقدام شود.