:
كمينه:۶.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
قندالی عنوان کرد:

تجهیز ۷۵ هزار خانوار عشایری به پنل خورشیدی تا پایان برنامه ششم

رئیس سازمان امور عشایری کشور گفت: تا آخر برنامه ششم توسعه حداقل ۷۵ هزار خانوار عشایری از نعمت انرژی خورشیدی برخوردار خواهند شد.
کد خبر: ۱۳۷۲۰۴
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۹
اقتصادگردان- کرمعلی قندالی در حاشیه افتتاح کارخانه خوراک دام عشایر استان مرکزی و مزرعه کشت گیاهان دارویی در منطقه شورقویی ساوه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آموزش، تقویت کارآیی و ترویج و نیز تنوع تولیدات برای تأمین معیشت و صادرات تولیدات عشایری از مهمترین موضوعاتی است که سازمان عشایری دنبال می‌کند.

وی فعالیت در حوزه دام را از مهمترین حوزه‌های امور معیشتی و اقتصادی عشایر بیان کرد و افزود: ۷۰ درصد درآمد عشایر در حوزه دامداری است و در این راستا با کمک مجلس شورای اسلامی و از طریق بند "ب" ماده ۵۲ قانون برنامه می‌توانیم سالانه یک درصد از ورودی صندوق توسعه ملی را برای اجرای طرح‌های اقتصادی عشایر هزینه کنیم که سالانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان به عنوان سرمایه در گردش در اجرای طرح‌های پروار بندی دام‌های عشایر تخصیص می‌یابد.

قندالی افزود: خوشبختانه طی چهار سال گذشته بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان از این محل برای تمامی عشایر کشور تخصیص پیدا کرده و به منظور پرواربندی دام سبک توزیع شده است.

وی به فعالیت عشایر در حوزه‌های کشت گیاهان دارویی، گردشگری و صنایع دستی نیز اشاره کرد و افزود: در این حوزه‌ها نیز شاهد فعالیت خوب عشایر هستیم و بر این اساس از محل اعتبارات مدیریت بحران تسهیلات خوبی با کمک دولت به منظور توسعه این گونه فعالیت‌های اقتصادی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: طی چهار سال گذشته حدود ۶۰۰ میلیارد تومان با سود چهار درصد و دوره بازگشت پنج ساله برای انواع فعالیت‌های اقتصادی بین عشایر با تاکید بر تقویت صنعت گردشگری، کشت گیاهان دارویی و صنایع دستی توزیع شد که خوشبختانه نتایج خوبی را در تمامی استان‌های عشایر خیز کشور در بر داشته است.

رئیس سازمان امور عشایری کشور در ادامه به مأموریت این سازمان به منظور تأمین زیرساخت‌های عشایر اشاره کرد و افزود: در این راستا حدود ۶۶ هزار کیلومتر راه در کل کشور با نقشه برداری دقیق در طول انقلاب برای عشایر احداث شده است که اطلس راه‌های عشایری ظرف دو ماه آینده منتشر و در نقشه کاداستر کل کشور قرار خواهد گرفت.

وی تأمین نیاز آب شرب و دام عشایر را یک موضوع حیاتی دانست و افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته افزون بر ۵۵ درصد از عشایر کشور از آب آشامیدنی سالم برخوردار هستند و با کمک‌هایی که با اذن رهبر معظم انقلاب و حمایت مجلس صورت گرفت از بند "ه" تبصره چهارم قانون بودجه خوشبختانه ۲۰۰ میلیارد تومان به منظور ساماندهی آب عشایری در ۲۲۸ پروژه آب رسانی کشور تخصیص پیدا کرد و پروژه در ۱۴ محله ساوه از جمله پروژه‌های مهمی است که در این راستا تعریف و اجرایی شده است و امیدواریم با تأمین اعتبار لازم تا پایان سال تمامی این پروژه‌ها به بهره‌برداری برسد.

قندالی در ادامه از اجرای طرح تجهیز اتراق‌گاه‌های عشایری به انرژی خورشیدی از حدود چهار سال قبل خبر داد و افزود: بیشترین کارکرد انرژی خورشیدی در حوزه عشایر است و به دلیل اینکه انرژی آسان، رایگان و مقرون به صرف بوده و در عین حال قابل حمل برای عشایر است، لذا توسعه برخورداری عشایر از انرژی خورشیدی در دستور کار است و خوشبختانه تاکنون ۲۵ هزار خانوار عشایری برخوردار از این نعمت شدند و تا آخر برنامه ششم توسعه حداقل ۷۵ هزار خانوار عشایری از این نعمت برخوردار خواهند شد.

وی تأمین برخی از نیازهای رفاهی و آسایشی عشایر را از دیگر برنامه‌ها برشمرد و افزود: اجرای طرح‌های ویژه بهداشتی و درمانی به منظور ارتقای شاخص‌های حوزه سلامت عشایر، طرح‌های آموزشی و اعتقادی از جمله طرح‌های مصوب هیأت دولت بوده که برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.

قندالی در ادامه با تاکید مجدد بر توانمندسازی عشایر کوچنده، اظهار کرد: توانمند سازی عشایر به منظور تأمین نیازهای رفاهی و معیشتی اولویت اول دولت بوده و به طور جد این موضوع پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۱.۸ درصد جمعیت کشور را جامعه عشایری تشکیل داده است، گفت: با وجود اینکه جامعه عشایری جمعیت حداقلی از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده اند اما با همین تعداد جمعیت کم بالغ بر ۲۵ درصد نیاز گوشت کشور، ۳۵ درصد صنایع دستی و ۲۸ درصد دام سبک کشور را تولید می‌کنند که یک ظرفیت عالی برای ساماندهی به حساب می‌آید.

قندالی با تاکید بر اینکه در حوزه تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و رونق تولید هیچ مصداقی بهتر از عشایر کشور نیست، گفت: توانمند سازی و حمایت از عشایر می‌تواند منجر به تقویت زنجیر تولید در این قشر شود و توسعه اقتصادی را به ارمغان خواهد آورد.

وی در ادامه به افتتاح کارخانه خوراک دام عشایر استان مرکزی در ساوه اشاره کرد و افزود: ظرفیت سالانه این واحد حدود ۱۴ هزار تن است و به نظر می‌رسد که با راه اندازی کامل و فعالیت با ظرفیت حداکثری این کارخانه، عشایر با یک روش جدید علمی برای تولید خوراک دام آشنا می‌شوند و بهره وری از منابع بالا خواهد رفت به طوریکه به نظر می‌رسد با اجرای این روش حداقل در مصرف علوفه دستی شاهد افزایش ۳۰ درصدی بهره‌وری باشیم.

به گفته قندالی، با اجرای پروژه آب رسانی ۱۴ محله نیز با تخصیص اعتبارات لازم از محل صندوق توسعه به میزان ۱۰ میلیارد تومان شاهد بهره برداری کامل این پروژه و برخورداری مردم ساکن در این منطقه از آب آشامیدنی سالم خواهیم بود.