:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی خبر داد

الزام هما به استفاده از هواپیمای ملکی در انتقال حجاج

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به کارشکنی‌ سعودی‌ها در حج امسال گفت: آنها اعلام کردند که در پروازهای حج به ایران‌ کمک نمی‌کنند و ایران‌ایر هم فقط می‌تواند با هواپیماهای ملکی خود حجاج را به عربستان منتقل کند.
کد خبر: ۱۳۷۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
اقتصادگردان- مقصود اسعدی‌سامانی با اشاره به نزدیکی ایام پروازهای حج اظهار کرد: شرکت هواپیمایی ایران‌ایر با کمک هواپیمایی سعودی و همچنین شرکت هواپیمایی قشم‌ایر هر سال بابت اعزام زائران بیت‌الله‌ الحرام از ایران، اقدام به جابه‌جایی زوار از ایران به خانه خدا اقدام می‌کند و این امر طی موافقتنامه دوجانبه ایران و عربستان و ایران‌ایر و شرکت سعودی انجام می‌شد.

او ادامه داد: اما به تازگی عربستان اعلام کرده است که ایران‌ایر برای پرواز انتقال حجاج به عربستان باید فقط از هواپیماهای ملکی خود استفاده کند و حق استفاده از هواپیماهای هیچ شرکت هواپیمایی داخلی و خارجی دیگری را ندارد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: به نظر می‌رسد این اقدام سعودی‌ها در ادامه فشار حداکثری امریکا به مردم ایران است و سعودی‌ها هم در راستای تبعیت از امریکایی‌ها می‌خواهند این فشار حداکثری را به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران وارد کنند.

اسعدی‌سامانی در پاسخ به اینکه آیا این تعیین شرط سعودی‌ها برای پرواز حجاج قانونی است، ‌گفت: سعودی‌ها قانوناً نمی‌توانند چنین الزامی داشته باشند، اما به هر حال کشوری می‌تواند مقرراتی وضع کند که هواپیماهایی در آسمان آن کشور پرواز نکنند، در حالی که هواپیماهای ایران‌ایر اجازه پرواز به اتحادیه اروپا دارند یا قشم‌ایر هم که پیش از این کمک ایران بود اجازه پرواز به اتحادیه اروپا را دارد و این بهانه سعودی‌ها غیرعقلانی و غیرمنطقی است.

او با بیان اینکه اگر سعودی‌ها بر اصرار خود پابرجا بمانند ممکن است در انتقال حجاج امسال با مشکل مواجه شویم، گفت: موضوع از طریق سازمان هواپیمایی کشور و سازمان حج و زیارت در حال پیگیری است تا از ظرفیت دیگری استفاده شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: امسال قرار است 86 هزار و 400 نفر از زائران حج از ایران به زیارت خانه خدا مشرف شوند.

اسعدی‌سامانی با بیان اینکه تعداد ناوگان پهن‌پیکر شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران محدود است، ‌گفت: فرودگاه سعودی به دلیل ترافیک بالا در ایام حج فقط هواپیماهای با ظرفیت بالا پذیرش می‌کنند و ایران‌ایر هم تعداد محدودی ناوگان پهن‌پیکر دارد و این ممکن است در انتقال حجاج به بروز مشکل بینجامد.

او اظهار کرد: سعودی‌ها باید اجازه دهند ایران‌ایر از قشم‌ایر که قابلیت پرواز و گواهینامه لازم برای پرواز به اروپا را دارد، استفاده کنیم تا انتقال حجاج به خوبی انجام شود.