:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۴
افزایش ۲۷۰۰ واحدی شاخص کل

رکوردشکنی بازدید از سایت معاملات بورس به دليل رشد شديد 54 هزار واحدي شاخص كل با رشد 30 درصدي بازار سرمايه

شاخص بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز قبل با رشدی بیش از ۲۷۰۰ واحدی به ۲۳۳ هزار و ۳۵۲ واحد رسید. آمار معاملات بورس نشان می‌دهد که همه شاخص‌های بورس در پایان داد و ستدهای دیروز با رشد مواجه شدند.
کد خبر: ۱۳۷۱۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۴
اقتصاد گردان - شاخص کل بورس از ابتدای امسال تاکنون با ۵۴هزار و ۶۹۴واحد افزایش معادل ۳۰.۶ درصد رشد را به ثبت رسانده است.

 از ابتدای امسال تاکنون در مدت ۵۱ روز معاملاتی تعداد ۲۳۵میلیارد و ۳۳۹میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۶۳۸هزار و ۷۷۴میلیارد ریال در ۱۵میلیون و ۵۷۰هزار و ۲۹۰دفعه مورد در بورس اوراق بهادار معامله قرار گرفته است.

همچنین بررسی معاملات بازار سهام به تفکیک بازار نشان می دهد در این مدت ۱۶۶میلیارد و ۷۴میلیون سهم به ارزش ۳۶۸هزار و ۶۷۰میلیارد ریال در ۸میلیون و ۳۸۲هزار و ۲۴۱نوبت در بازار اول؛ ۶۶میلیارد و ۳۹۳میلیون سهم به ارزش ۲۳۰هزار و ۸۶۳میلیارد ریال در ۷میلیون و ۵۵هزار و ۴۲نوبت در بازار دوم؛ ۷میلیارد و ۷میلیون برگه به ارزش ۷هزار و ۴۶۳میلیارد ریال در هزار و ۴ هزار و ۸۴۱نوبت در بازار بدهی، ۲۱میلیون و ۱۹هزار قرارداد به ارزش ۳۱۵میلیارد ریال در ۱۶هزار و ۶۳۴نوبت در بازار مشتقه و ۲میلیارد و ۸۴۳میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش ۳۱هزار و ۴۶۴میلیارد ریال در ۱۱۱هزار و ۵۳۲نوبت مورد معامله قرار گرفته است.

شاخص کل نیز که معاملات امسال بورس را از ارتفاع ۱۷۸هزار و ۶۵۹ واحد آغاز کرده است تاکنون با ۵۴هزار و ۶۹۴واحد افزایش معادل ۳۰.۶ درصد رشد را به ثبت رسانده و به ارتفاع ۲۳۳هزار و ۳۵۳واحد رسیده است. شاخص بازار اول نیز در این مدت با ۳۹هزار و ۷۲واحد رشد و شاخص بازار دوم با ۱۱۴هزار و ۵۰۹واحد افزایش مواجه شده‌اند.

بر اساس آمارهای معاملاتی، دیروز همه شاخص‌های بورس با رشد مواجه شدند به‌طوری که شاخص کل با ۲۷۳۵ واحد رشد معادل ۱.۱۹ درصد به ۲۳۳ هزار ۳۵۲ واحد، شاخص‌ قیمت «وزنی - ارزشی» با ۷۷۴ واحد افزایش معادل ۱.۱۹ درصد به ۶۶ هزار ۱۱۰ واحد، شاخص کل «هم وزن» با ۸۷۲ واحد رشد معادل ۱.۵۲ درصد به ۵۸ هزار و ۱۳۱ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با ۵۹۹ واحد افزایش، معادل ۱.۵۲ درصد به ۳۹ هزار و ۹۱۴ واحد رسید.

از سوی دیگر ۷ نماد « همراه با ۲۷۹ واحد، وبملت با ۲۳۷ واحد، رمپنا با ۲۲۰ واحد، اخابر با ۲۰۲ واحد، تاپیکو با ۱۷۶ واحد، شبندر با ۱۵۶ واحد و فملی با ۱۴۶ واحد» رشد، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.

 شاخص‌های صنایع تالار شیشه‌ای نیز با رشد مواجه شدند به‌طوری که شاخص صنایع «رادیویی با ۹۶ واحد صعود معادل ۴.۹۱ درصد به ۲ هزار و ۵۳ واحد، فنی مهندسی با ۸۲ واحد افزایش معادل ۴.۵۲ درصد به یک هزار و ۹۱۰ واحد، سایر معادن با ۱۲۰۲ واحد رشد معادل ۴.۰۲ درصد به ۳۱ هزار و ۱۱۱ واحد، وسایل ارتباطی با ۲۱۹ واحد افزایش معادل ۳.۵۳ درصد به ۶ هزار و ۴۴۸ واحد، بانک‌ها با ۴۱ واحد رشد، معادل ۳.۳۷ درصد به یک هزار و ۲۸۳ واحد، محصولات کاغذ با (۱۶۱۱) واحد افت معادل (۳.۴۱) درصد به ۴۵ هزار و ۶۴۹ واحد، انتشار و چاپ با (۲۴۶۵۲) واحد رشد معادل (۳.۷۳) درصد به ۶۳۶ هزار و ۷۲۷ واحد» رسید.به این ترتیب، در پایان داد و ستدهای روز قبل بورس، در ۳۹۰ هزار نوبت معاملاتی، ۵ میلیارد و ۹۸۸ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۷ هزار و ۴۹۲ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار به ۸۸۳ هزار و ۸۲۱ میلیارد تومان رسید.

 آیفکس به پله 2956 واحدی رسید

در روز چهارشنبه 22 خردادماه به موازات دادوستد 2 میلیارد و 980 میلیون ورقه بهادار به ارزش افزون بر 10 هزار میلیارد ریال، بازار بدهی فرابورس ایران میزبان دور جدیدی از اوراق اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا 718» دارای سررسید 25 مردادماه 1400 بود که هر ورقه آن در جریان عرضه، 635 هزار ریال قیمت خورد.از دیروز معاملات اخزا 718 با سررسید دو سال و دو ماه در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران کلید خورد که تعداد کل این اوراق 24 میلیون و 598 هزار و 918 ورقه است.

بازار اوراق با درآمد ثابت علاوه بر اینکه در روز قبل شاهد عرضه اخزا 718 با دادوستد بیش از 183 هزار ورقه به ارزش افزون بر 116 میلیارد ریال بود، در مجموع میزبان نقل‌وانتقال بیش از یک میلیون ورقه بهادار به ارزش افزون بر 855 میلیارد ریال بود.

در بازار اوراق تسهیلات مسکن نیز شاهد دست به دست شدن بیش از 74 هزار ورقه به ارزش افزون بر 37 میلیارد ریال بودیم که در این میان امتیاز تسهیلات مسکن در نماد «تملی 704» که در تیرماه 97 توسط بانک ملی منتشر شده است، با قیمت 532 هزار ریال، بیشترین قیمت را نسبت به سایر اوراق تسهیلات مسکن به خود اختصاص داد.شاخص کل فرابورس در روز قبل با 19 واحد افزایش به ارتفاع 2 هزار و 956 واحدی رسید که بدین‌ترتیب این نماگر میزان رشد خود را از ابتدای خرداد‌ماه جاری به بیش 11 درصد رسانید.نمادهای «مارون» و «میدکو» روی‌هم‌رفته با 8 واحد تاثیر مثبت بر شاخص کل بیشترین اثر مثبت را بر این نماگر داشتند و در مقابل نمادهای «کرمان»، «ذوب» و «دماوند» هر کدام با تاثیر منفی حدود یک و نیم واحدی بر این آیفکس از رشد بیشتر آن جلوگیری کردند.نگاهی به دادوستدهای سهام در فرابورس نشان می‌دهد که بازارهای اول و دوم در آخرین روز کاری این هفته میزبان نقل‌وانتقال بیش از یک میلیارد سهم به ارزش بیش از چهار هزار و 612 میلیارد ریال بودند که به ترتیب 35 و 45 درصد از حجم و ارزش کل دادوستدها را شامل می‌شود.همچنین نقل‌وانتقال‌های صورت گرفته در بازار پایه به مبادله بیش از 857 میلیون سهم به ارزش افزون بر دو هزار و 900 میلیارد ریال انجامید.

در مجموع فرابورس ایران، آخرین روز معاملاتی هفته منتهی به 24 خردادماه را با مبادله دو هزار و 980 میلیارد ریال به ارزش افزون بر 10 هزار و 39 میلیارد ریال پشت سر گذاشت.


رکوردشکنی بازدید از سایت معاملات بورس


رکوردشکنی در بازدید از سایتtsetmc، موجب مشکل در پاسخگویی و خدمات رسانی سایت به مخاطبان شده است اما هسته معاملات بدون هیچ مشکلی‌به فعالیت روز گذشته خود ادامه داد.

روح‌الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس در گفت‌وگو با سنا گفت: دیروز به دلیل گشایش‌های سیاسی ایجاد شده در جامعه، مخاطبان زیادی برای بازدید از روند حرکتی بازار به سایت tsetmc مراجعه کردند که حجم بالای بازدید در واقع موجب به وجود آمدن یک مشکل در پاسخگویی سرور شد.

وی در این خصوص با اشاره به نکته‌ای حایز اهمیت بیان داشت: اینکه برخی از سرورهای سایت tsetmc در پاسخگویی دچار مشکل شده‌اند هیچ ارتباطی با هسته معاملاتی ندارد. امروز هسته معاملاتی بدون هیچ مشکلی تمامی سفارشات را پاسخگو بوده و تمامی خدمات را به کاربران بازار، ارایه داده است.مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در ادامه بیان داشت: علاوه بر حجم بسیار زیاد بازدیدها از سایت tsetmc  در ساعات معاملاتی امروز، همزمانی جابه‌جایی یکی از سرورها با این حجم بازدید موجب بروز خطا در برخی سرورهای خدمات رسان به سایت شد و به این ترتیب امکان بازدید برخی مخاطبان از سایت tsetmc مقدور نبود.وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های آتی این شرکت برای افزایش ظرفیت سرورها گفت: پیش بینی افزایش ظرفیت مخاطبان سایت tsetmc توسط کارشناسان شرکت مدیریت فناوری بورس تهران سابق بر این صورت گرفته بود و این ظرفیت نیز افزایش یافته بود اما در واقع بازدید امروز بسیار بیشتر از حجم تخمین زده بود و همزمانی آن با جابه‌جایی یک سرور موجب شد برخی مخاطبات با خطای از دسترس شدن سایت رو به رو باشند.دهقان در پایان اشاره داشت: برنامه مدونی برای افزایش ظرفیت‌ها در نظر داریم تا ان شاءلله مشکلات فعلی به‌طور کامل برطرف شود.