:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
50 ميليارد دلار تامين ارز براي واردات در پانزده ماه گذشته - پرداخت مهریه مشمول مالیات سکه می‌شود؟

طلاي جهاني با ثبت 1355 دلار روبه افزايش است / تاثير سفر نخست وزير ژاپن بر بازار گذراست/ نحوه فعالیت صرافان در بازار متشکل ارزی

قيمت دلار در بازار آزاد روزهاي پنج شنبه و جمعه نيز بين 13400 تا 13660 تومان در نوسان بود. همچنين به دنبال افزايش اونس جهاني، قيمت طلا و سكه افزايش يافت. هر گرم 18 عيار 430 هزار تومان، مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آبشده 1 ميليون و 865 هزار تومان، سكه 4 ميليون و 710 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 500 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 680 هزار، سكه گرمي 1 ميليون و 30 هزار تومان، معامله شد
کد خبر: ۱۳۷۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲
اقتصاد گردان - محسن شمشيري
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اين نكته كه صادرکننده های غیرنفتی امسال همراهی خوبی در بازگشت ارز به داخل كشور و تامين ارز وارداتي  دارند اعلام كرد كه از آغاز سال 97 تا نيمه خرداد 98 در مجموع نزديك به 50 ميليارد دلار ارز براي واردات كالا به كشور تامين شده است. 

 همتي در جلسه مجمع نمایندگان مجلس استان آذربایجان شرقی كه با حضور استاندار آذربايجان شرقي، رئیس کل بانک مرکزی، مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس، نمايندگان استان و برخی از فعالان اقتصادی در تبریز   برگزارشد  افزود: در دو ماه و نیم ابتدای سال جاری حدود 9.5 میلیارد دلار برای واردات ارز تأمین شد و علی رغم تحریم ها و تلاش های آمریکا و مشکلاتی که وجود دارد سال گذشته نیز ٤٠ میلیارد دلار ارز برای واردات تامین کردیم .
وي با بیان اینکه باید باورمان شود در کشور، سخت ترین نوع تحریم ها اعمال شده است ادامه داد: ضروری است رفتارمان منطبق با تحریم ها شود و بانک ها برای ایجاد رونق تولید باید در اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان همراهی لازم را داشته باشند.
در حاشیه این دیدار نمایندگان مجلس نیز به بیان اظهارات خود از قبیل حل مشکلات بانکی، مسائل توسعه ای و درخواست های مختلف که به کمک بانک مرکزی رفع می شود پرداختند. پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی، با اشاره به توانمندی استان گفت: خوشبختانه تعامل خوبی بین مجموعه های صنعتی و اقتصادی در حوزه های مختلف استان برقرار است و در همین زمینه خواستار توجه هرچه بیشتر بانک مرکزی در این زمینه شد.

بانک مرکزی بر بازار ارز مسلط است

همچنين رییس کل بانک مرکزی با اشاره به گذرا بودن نوسانات ارزی، عنوان کرد: بانک مرکزی بر بازار ارز مسلط است.
همتی در خصوص تأثیر سفر«شینزو آبه»، نخست وزیرکشور ژاپن بر نوسانات بازار ارز گفت: متأسفانه در بازار ارز همیشه افرادی به دنبال بهره برداری از ابزارهای سیاسی برای برهم زدن ثبات بازار و ایجاد نوسان هستند، در اینجا باید یادآور شوم هیچ یک از بنیان های اقتصادی که تعیین کننده نرخ ارز است، تغییری نکرده و بانک مرکزی بر بازار مسلط است. از این رو به مردم عزیزمان اطمینان می دهم که از نظر مبانی اقتصادی مشکلی در تثبیت بازار اقتصادی نداریم.
رییس کل بانک مرکزی که به استان آذربایجان شرقی سفر کرده است در خصوص هدف از سفر خود به این استان عنوان کرد: هدف از سفر به استان آذربایجان شرقی لبیک گفتن به فعالان و مسئولان اقتصادی این استان بوده است تا اینگونه از نزدیک مسائل اقتصادی مرتبط با صادرات، پولی و بانکی و ارزی را بررسی و ارزیابی کنیم.
رییس شورای پول واعتبار ضمن اشاره به ظرفیت های استان آذربایجان شرقی عنوان کرد: استان آذربایجان شرقی از نظر تولید و صادرات جزو استان های کلیدی و مهم کشور است، لذا از آنجایی که امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «رونق تولید» نام گذاری شده است، درصددیم نیازهای تولیدکنندگان را مدنظر قرار داده و آنها را تأمین کنیم. 
همتی با  ظالمانه خواندن تحریم های آمریکا علیه کشورمان تصریح کرد: یکی از اهداف اصلی ما رشد صادرات غیرنفتی کشور و بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور است که امیدواریم امروز و فردا طی جلسات مشترک با فعالان اقتصادی، مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان بتوانیم این مسائل را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.
رییس کل بانک مرکزی در خصوص اهداف اقتصادی سفر«آبه شینزو»، نخست وزیرکشور ژاپن به ایران گفت: در دیداری که شب گذشته نخست وزیر ژاپن با رییس جمهوری کشورمان داشتند و بنده نیز حضور داشتم، درباره روابط دوجانبه، گسترش روابط اقتصادی و مالی میان دو کشور، سرمایه گذاری کشور ژاپن در بخش هایی از اقتصاد کشورمان نظیر بهداشت و محیط زیست بحث و گفت و گو شد. خوشبختانه روابط دیرینه ای با کشور ژاپن داریم و قطعاً با این سفر روابط ایران و ژاپن تقویت می شود.
وی افزود: امروز علی رغم تلاش های نوسان گیران، هیچ خریدی در صرافی های بانکی کشورمان وجود نداشت و این در حالی بود که قیمت زیر ۱۳ هزار تومان بود. از این رو تأکید می کنم این جریان گذراست و باید به این نکته توجه داشت که در بازار ارز آنچه اهمیت دارد بازار حواله است و این یکی از موفقیت های بانک مرکزی بوده است که در حدود سه ماهی که از ابتدای سال گذشته چیزی در حدود ۹,۵ میلیارد دلار تأمین ارز برای کالاهای وارداتی انجام شده است. لذا در شرایط فعلی راه های خوبی را برای تأمین درآمد ارزی کشور تأمین کرده ایم و به امید خدا این روند را ادامه می دهیم و از این بابت هیچ گونه نگرانی وجود ندارد و روز شنبه بازار ارز به طور جدی با نرخ منطقی به مانند چند روز گذشته، کار خود را آغاز می کند.
همتی خاطرنشان کرد: با روندی که برای صادرات غیرنفتی و نیز راه هایی که برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور پیدا کردیم این مسائل را پشت سر خواهیم گذاشت و همان گونه که مقام معظم رهبری نیز در نام گذاری سال با عنوان «رونق تولید» تأکید کرده اند، ما نیز تمام برنامه ریزی مان را بر این امر متمرکز کردیم و امیدواریم واردات محدودتر و صادرات با قدرت و شدت بیشتری ادامه یابد و ما شاهد توسعه و پیشرفت کشورمان به صورت مستقل و در چارچوب اصولی و سالم باشیم.

نحوه فعالیت صرافان در بازار متشکل ارزی

از سوي ديگر،  جلسه بحث و بررسی عملیاتی شدن و آغاز به کار بازار متشکل ارزی با حضور هیئت مدیره این بازار و صرافان سراسر کشور برگزار شد.
به گزارش ایسنا، از زمان انتشار خبر راه‌اندازی بازار متشکل ارزی، همواره سوالات و ابهامات بسیاری از سوی صرافان در خصوص ویژگی‌های بازار، نحوه فعالیت در آن و چگونگی شکل‌گیری مطرح می‌شد که عصر روز گذشته جلسه مشترک هیأت مدیره بازار و تعداد زیادی از صرافان عضو کانون، به منظور ارائه توضیحات به سوالات آنها برگزار شد.
در این جلسه پرسش‌ها و ابهاماتی نظیر نقش فرابورس در بازار، میزان کارمزد معاملات، میزان حق عضویت در بازار، نحوه انتخاب سهامداران بازار، دوره زمانی پرداخت حق اشتراک، ناعادلانه بودن تساوی حق اشتراک برای صرافی‌های کوچک و بزرگ، نامشخص بودن تکلیف ارز خریداری شدن در صورتی که بعد از ۱۰ روز به فروش نرسد، نامشخص بودن بازار ساز اصلی این بازار، نقش بانک مرکزی در بازار سازی و … از طرف صرافان مطرح شد که اعضای هیئت مدیره بازار متشکل ارزی به تفصیل جزئیات و توضیحات لازم را ارائه کردند.
محمود شکسته بند، مدیرعامل بازار متشکل ارزی در جلسه روز گذشته ضمن تشکر از اقدامات بانک مرکزی در خصوص تشکیل این بازار در خصوص انگیزه تأسیس و نحوه فعالیت آن گفت: هیجانات و نابسامانی‌هایی که در بازار ارز به وجود آمد باعث شد بانک مرکزی به فکر ساماندهی و تشکیل بازاری بیفتد که در آن نرخ واقعی خرید و فروش صرافان معین شود. بازار متشکل ارزی بین صرافان و خریداران قرار می‌گیرد، معاملات واقعی هستند و هیجانات کاذب نمی‌تواند در نرخ‌ها تأثیرگذار شود و در نتیجه قیمت‌ها به ثبات می‌رسد.
شکسته بند اعلام کرد: نسخه آزمایشی پایگاه اینترنتی بازار متشکل ارزی به آدرس www.ice.ir هم اکنون قابل مشاهده شده است و نرخ‌های روزانه نیز بر روی این پایگاه قرار داده می‌شود.
رئیس کل بانک مرکزی نیز پس از دریافت گزارش مبسوط روابط عمومی بانک مرکزی از مطالبات و دغدغه‌های مطروحه صرافان در خصوص عملیاتی شدن بازار و سازوکارهای پیش بینی شده برای فعالیت آنها در این بازار بر لزوم توجه کامل به بحث‌های فنی و اجرایی طرح شده از سوی صرافان تاکید کرد.
همچنین همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی به روابط عمومی این بانک تاکید کرد شخصاً دغدغه‌های مطرح شده را طی هفته آینده در جلسات با صاحب نظران و فعالان بازار بررسی و تصمیم گیری خواهد کرد.

نرخ ارز و طلا 

از سوي ديگر، به دنبال نوسانات روزهاي اخير در بازار ارز و طلا، قيمت دلار در صرافي ملي و صرافي هاي مجاز بانكي به 12900 و نرخ يورو به 14800 تومان رسيد. نرخ ميانگين معاملات سامانه سنا نيز نشان مي دهد كه روز پنج شنبه قيمت دلار  12931،  يورو 14833، درهم 3543، يوآن 2007، پوند 16416، لير تركيه 2339 تومان اعلام شده است. 
 قيمت دلار در بازار آزاد  روزهاي پنج شنبه و جمعه نيز بين 13400 تا 13660 تومان در نوسان بود. همچنين به دنبال افزايش اونس جهاني، قيمت طلا و سكه افزايش يافت. هر گرم 18 عيار 430 هزار تومان، مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آبشده 1 ميليون و 865 هزار تومان، سكه  4 ميليون و 710 هزار تومان،  نيم سكه 2 ميليون و 500 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 680 هزار، سكه گرمي 1 ميليون و 30 هزار تومان،  معامله شد. 

قیمت طلای جهانی افزایش یافت

از سوي ديگر، به دنبال تحولات بازار طلاي جهاني متاثر از جنگ تجاري آمريكا با چين و همچنين اعلام شاخص هاي بازار اشتغال آمريكا و امكان كاهش نرخ بهره در آمريكا، قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی در واکنش به ناملایمات تجاری و ژئوپلیتیکی و همچنین انتظارات برای کاهش نرخ های بهره آمریکا افزایش پیدا کرد و به 1354 دلار رسيد. كارشناسان مي گويند به دنبال مسير صعودي اونس طلای جهانی، دلار آمریکا در برابر طلا در مسیر نزولی قرار دارد.
به گزارش رویترز، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۳ درصد رشد کرد و به ۱۳۴۵.۴۹ دلار رسید. طلا از ابتدای هفته جاری تاکنون ۰.۴ درصد رشد قیمت داشته است و در مسیر ثبت چهارمین رشد هفتگی متوالی قرار دارد. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۰.۴ درصد رشد کرد و به ۱۳۴۹.۵۰ دلار رسید.
سیاست‌گذاران بانک مرکزی آمریکا قرار است روزهای ۱۸ و ۱۹ ژوئن دیدار کنند. این دیدار در حالی برگزار می‌شود که تنش‌های تجاری فزاینده رشد اقتصادی آمریکا را آهسته کرده و باعث افت شدید اشتغالزایی این کشور در ماه گذشته شد و موجب شد بازارها احتمال دهند نرخ‌های بهره تا پایان سال ۲۰۱۹ حداقل دو دور کاهش پیدا می‌کند. طلا از کاهش نرخ‌های بهره آمریکا سود خواهد برد، زیرا نرخ‌های بهره کمتر جذابیت سرمایه‌گذاری در این فلز ارزشمند که سوددهی ندارد را تقویت می‌کند.
بر اساس گزارش رویترز، طلا هفته گذشته بزرگترین رشد هفتگی در سال ۲۰۱۹ را رقم زد و تا مرز ۱۳۴۸.۰۸ دلار پیشروی کرد که بالاترین قیمت در ۱۴ ماه اخیر بود، با این حال توافق میان آمریکا و مکزیک برای اجتناب از جنگ تجاری باعث شد روند رشد قیمت این فلز ارزشمند در هفته جاری آهسته شود.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۲ درصد رشد کرد و به ۱۴.۹۴ دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ۰.۷ درصد افزایش یافت و ۸۱۳.۱۰ دلار معامله شد. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، در ۱۴۴۹.۱۹ دلار ایستاد.

کاهش شدید مبادلات ارزی در جهان

حجم مبادلات ارزی جهان در ماه می ۹.۶ درصد کاهش داشته است. به گزارش رویترز، مؤسسه "سی ال اس" لندن در گزارشی اعلام کرد حجم مبادلات ارزی جهان در ماه مه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹.۶ درصد کاهش یافته و به ۱.۶۲ تریلیون دلار رسیده است. این مؤسسه کاهش دامنه نوسانات ارزی و بازگشت بازار ارز به ثبات را دلیل کاهش اقبال معامله گران به آن معرفی کرده است.
مؤسسه سی ال اس که یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های ارزی جهان محسوب می‌شود هم چنین اعلام کرده است که حجم مبادلات ماه مه در مقایسه با ماه آوریل نیز کاهش پیدا کرده است. در سال ۲۰۱۹ میزان نوسانات بازار ارز در جهان به کمترین سطح خود در طول چهار سال اخیر رسیده است.
امسال بانک‌های مرکزی جهان رویکرد محتاطانه تری در پیش گرفته‌اند و کاهش رشد اقتصادی بسیاری از کشورهای جهان آن‌ها را دست به عصا کرده است. سرمایه گذاران و معامله گران بازار ارز اکنون منتظرند تا چشم‌انداز اقتصاد جهانی مشخص‌تر شود و این رویکرد صبر در برابر کاهش رشد اقتصادی باعث کاهش نوسانات بازارهای ارزی جها ن نیز شده است.
به گفته مؤسسه سی ال اس، حجم مبادلات ارزی به صورت قرارداد سوآپ، معاملات فوری و آتی ارزی در ماه مه نسبت به سال گذشته کمتر بوده است. طبق اعلام مؤسسه "کمپلو" در حال حاضر دلار آمریکا، یورو، پوند انگلیس، ین ژاپن و فرانک سوئیس پر مبادله‌ترین ارزهای جهان هستند.

چین: هرگز با آمریکا سازش نمی‌کنیم

از سوي ديگر،  چین در ادامه بالا گرفتن تنش ها با آمریکا اعلام کرد موضع پکن درباره جنگ تجاری همیشگی و روشن است و ضمن مخالفت قاطعانه با یکجانبه گرایی و قلدری آمریکا، هرگز در مسایل اصولی با این کشور سازش نمی کنیم.
گائو فنگ سخنگوی وزارت بازرگانی چین گفت: «ما تمایلی به جنگ نداریم، ولی از جنگ تجاری هم هراسی نداریم در صورتی که آمریکا به میل خود، مدام در پی تشدید اصطکاک تجاری باشد، ما تا آخر در مقابلش ایستاده ایم همکاری باید بر اساس اصول و مذاکره باید بر پایه حداقل انجام شود.

پرداخت مهریه مشمول مالیات سکه می‌شود؟

همچنين مدیرکل دفتر فنی و حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه اخذ مالیات از سکه براساس قانون مالیات‌های مستقیم است، گفت: پرداخت مهریه مشمول مالیات سکه نیست. احراز این موضوع براساس مستندات مشخص می‌شود و بعدا وارد حساب‌های بانکی می‌شویم.
برزگری با تاکید بر اینکه افرادی که سکه دریافتی را نفروخته باشند، مالیاتی نمی‌دهند، بیان داشت: در صورتی که خانمی مهریه خود را دریافت کند و آن را بفروشد باید مالیات بدهد .