:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
با ارائه گزارش عملکرد ارزي بانک مرکزی به شوراي پول و اعتبار تاكيد شد

شوراي پول و اعتبار: واردات از محل ارز صادراتی انجام شود/ جريمه نپرداختن مالیات سکه تا پايان خرداد، ثبات بازار ارز و طلا همزمان با سفر نخست وزير ژاپن

ثبات نسبي بازار ارز همزمان با سفر نخست وزير ژاپن/ رمز ارز و بیت کوین برای اقتصاد ايران مناسب نيست /در بازار طلا نيز با ثبات نسبي نرخ دلار با قيمت 13060 تومان و همچنين اعلام اونس جهاني طلا به قيمت 1338 دلار، قيمت هر گرم طلاي 18 عيار به 414 هزار، مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آّبشده به 1 ميليون و 794 هزار تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 520 هزار تومان، سكه بهار آزادي طرح قديم 4 ميليون و 350 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 450 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 650 هزار، سكه گرمي 1 ميليون تومان معامله شد
کد خبر: ۱۳۷۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۱
اقتصاد گردان -   بانک مرکزی عصر سه شنبه 21 خرداد 98 در یک هزار و دویست و هفتاد و دومین جلسه شورای پول اعتبار، سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات خود را در حوزه ارزی تشریح کرد و گزارش عملکرد حوزه ارزی در دوره سال ۱۳۹۷ تا خرداد ماه ۱۳۹۸ مورد بحث و بررسی قرار گرفت و  اعضای شورای پول اعتبار خواستار ادامه روند قیمت‌گذاری در سامانه نیما، و  تسهیل‌گری در ورود ارز حاصل از صادرات، با اعمال سیاست واردات از محل ارز صادراتی به عنوان یک راهکار موفق شدند. 
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در این جلسه که به ریاست دکتر عبدالناصر همتی برگزار شد اعضای شورای پول و اعتبار ضمن تقدیر از سیاست‌ها و برنامه‌های اجرا شده طی دوره مذکور، از روند قیمت‌گذاری در سامانه نیما و حاکم شدن سازوکار بازار بر تعیین قیمت در این سامانه ابراز رضایت و تداوم این تدبیر را خواستار شدند. همچنين عملکرد سامانه‌های نیما، رفع تعهدات ارزی و سنا،  اقدامات مهم بانک مرکزی در کنترل ریال و اقدامات سفته‌بازانه و مدیریت کارآمد بازار ارز از جمله بخش‌های ارایه شده بود که مورد توجه قرار گرفت.
در این جلسه، همچنین روند برگشت ارز حاصل از صادرات و سیاست‌های تشویقی و انضباطی اعمال شده بررسی و بر تسهیل‌گری در ورود ارز حاصل از صادرات، با اعمال سیاست واردات از محل ارز صادراتی به عنوان یک راهکار موفق تاکید شد. 
طبق اعلام بانک مرکزی، اعضای شورای پول و اعتبار ضمن تقدیر از سیاست‌ها و برنامه‌های اجرا شده طی این دوره، از روند قیمت‌گذاری در سامانه نیما و حاکم شدن سازوکار بازار بر تعیین قیمت در این سامانه ابراز رضایت کردند و تداوم این تدبیر را خواستار شدند.

ثبات نسبي بازار ارز  همزمان با سفر نخست وزير ژاپن

از سوي ديگر، در بازار ارز و طلا روز چهارشنبه 22 خرداد 98، همزمان با سفر نخست وزير ژاپن به ايران، از ثبات نسبي برخوردار بود. نرخ لحظه اي دلار در سامانه سنا به 12900 و نرخ يورو به 14800 تومان رسيد و ميانگين نرخ هاي ارز روز سه شنبه براي دلار  12903، يورو 14815، درهم 3587، يوآن 1920، پوند 16538، لير تركيه 2349 تومان اعلام شده است. 
در صرافي هاي ملي و مجاز بانكي نيز نرخ خريد دلار 12800 و فروش دلار 12900، نرخ خريد يورو 14700 و فروش يورو 14800 تومان اعلام شد. همچنين در بازار آزاد و معاملات نقدي نيز دلار به 13060 تومان رسيد. صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را نسبت به روز سه شنبه ۱۵۰ تومان کاهش دادند به طوری که در ساعت 11 صبح قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شد.  این صرافی‌ها همچنین، هر یورو را به قیمت ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان می‌خرند و ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان می‌فروشند که این نرخ‌ها نیز نسبت به روز گذشته ۱۵۰ تومان کاهش داشته است.
در بازار طلا نيز با ثبات نسبي نرخ دلار و همچنين اعلام اونس جهاني طلا به قيمت 1338 دلار، قيمت هر گرم طلاي 18 عيار به 414 هزار، مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آّبشده به 1 ميليون و 794 هزار تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 520 هزار تومان، سكه بهار آزادي طرح قديم 4 ميليون و 350 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 450 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 650 هزار، سكه گرمي 1 ميليون تومان معامله شد

كاهش نرخ خريد دلار در بانك ها

قیمت ارز پس از یک روز افزایش، بار دیگر به روند نزولی خود بازگشت و دلار در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نسبت به روز گذشته ۱۵۰ تومان ارزان شد.بانک‌ها قیمت ارز را نسبت به روز  قبل کاهش دادند؛ به طوری که قیمت خرید دلار در بانک‌ها که روز سه شنبه ۱۲ هزار و ۷۲۲ تومان بود،  روز چهارشنبه به ۱۲ هزار و ۵۲۸ تومان رسیده است.همچنین قیمت خرید یورو با کاهش همراه شد و شعب ارزی بانک‌ها هر یورو را ۱۴ هزار و ۱۹۷ تومان می‌خرند که قیمت این ارز نیز حدود ۲۰۰ تومان کاهش یافته است. هر پوند انگلیس نیز در شعب ارزی بانک‌ها به قیمت ۱۵ هزار و ۹۳۴ تومان خریداری می‌شود.
قیمت ارز مسافرتی نيز در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۴ هزار و ۹۱۱ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۵ هزار و ۲۵۰ تومان می‌رسد.
همچنين در بازار ارز رسمي، بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۱ ارز مانند یورو و پوند نسبت به سه‌شنبه افزایش و قیمت ۱۸ واحد پولی دیگر کاهش یافت. نرخ دلار و ۷ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز چهارشنبه بیست و دوم خرداد ماه ۹۸ بدون تغییر نسبت به روز سه‌شنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین در روز جاری هر پوند انگلیس با ۱۴۹ ریال افزایش نسبت به روز گذشته ۵۳ هزار و ۴۱۴ ریال و هر یورو نیز با ۷۸ ریال رشد ۴۷ هزار و ۵۹۹ ریال ارزش‌گذاری شد.

كاهش ارزش يوآن

در بازار جهاني ارز نيز  یوآن در برابر دلار با ثبت کف ۶ ماهه به مرز روانی «هفت» نزدیک شده است. اهمیت شکسته شدن مرز ۷ علاوه بر تشدید جنگ اقتصادی با افزوده شدن جدال ارزی، رویدادی است که تنها در بحران جهانی گذشته رخ داده بود. 
نزدیک شدن نرخ برابری دلار-یوآن به حساس‌ترین سطح ۱۰ سال اخیر (نرخ برابری ۷)، نگرانی‌های بسیاری را به فضای سرمایه‌گذاری در اقتصاد جهانی افزوده است. نگرانی‌هایی که پیش از این به جنگ تجاری با ایالات متحده و تاثیراتش بر اقتصاد معطوف بود با هراس از فشار ناشی از جنگ ارزی مشهود تشدید شده است. 
عبور از نرخ برابری ۷ منجر به رشد بدهی‌های دلاری شرکت‌های چینی، گرایش خانوار‌ها به‌سوی تبدیل دارایی‌ها به دلار و سرایت ریسک‌های ارزی به سایر کشورها خواهد شد.  از همین رو، بانک مرکزی چین به‌منظور جلوگیری از بروز ریسک‌های محتمل از دو راه با افت نرخ ها مقابله ‌کرد. تعیین محدوده مجاز نرخ در معاملات روزانه و مداخله در بازار می‌تواند شتاب افت یوآن را کاهش دهد.

شاخص دلار به پایین ترین سطح ۱۱ هفته اخیر رسید

احتمال بالای کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا شاخص دلار را مجددا در مسیر نزولی قرار داد.
به گزارش رویترز، در شرایطی که رسیدن به توافق بر سر مسائل تجاری بین چین و آمریکا بیش از هر زمان دیگری نامحتمل به نظر می‌رسد، توجه معامله گران ارزی بیشتر معطوف به تصمیمات بانک مرکزی آمریکا در خصوص نرخ بهره است. با تقویت احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو به منظور حمایت از رشد اقتصادی، دلار از ابتدای این هفته در محدوده دفاعی قرار گرفته است.
در معاملات روز چهارشنبه بازارهای ارز، شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را می‌سنجد با عقب نشینی به ۹۶.۶۹۸ واحد به پایین‌ترین سطح خود در طول یازده هفته اخیر رسید. تحلیل گران علاوه بر مساله نرخ بهره، کاهش بازدهی اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا را نیز به عنوان یکی از دلایل اصلی قرمزپوش شدن شاخص دلار عنوان می‌کنند.
شینی شیرو کادوتا، استراتژیست ارشد ارزی بانک "بارکلی" گفت: بازار منتظر نشست هفته آینده مقامات بانک مرکزی آمریکا است تا مشخص شود آنها تا چه اندازه و چه زمانی آماده اتخاذ سیاست‌های انبساطی هستند.

جريمه نپرداختن مالیات سکه 

از سوي ديگر،  به دنبال اعلام ماليات بر سكه، مسوولان اعلام كردند كه خریداران سکه تا حداکثر ۲۰۰ عدد مشمول مالیات مقطوع شده‌اند و اشخاصی که بیش از ۲۰۰ سکه خریدند، مشمول مالیات مقطوع نبوده و می‌بایست تا پایان خردادماه ۱۳۹۸، اظهارنامه مالیاتی مربوط به این فعالیت را تسلیم کنندو درصورت عدم پرداخت مالیات تا پایان خرداد ۱۳۹۸ یا عدم پرداخت اقساط در سررسیدهای مقرر، مشمول جریمه خواهد بود.
کلیه خریداران سکه که در سال ۱۳۹۷ نسبت به دریافت حداکثر ۲۰۰ سکه از سیستم بانکی اقدام کرده‌اند، مشمول مالیات مقطوع بوده و از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون مذکور و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف هستند.اشخاصی که در سال ۱۳۹۷ بیش از ۲۰۰ سکه دریافت کرده‌اند، مشمول مالیات مقطوع موضوع تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم نبوده و می‌بایست اظهارنامه مالیاتی مربوط به این فعالیت (خرید و فروش سکه) را تا پایان خردادماه سال ۱۳۹۸ به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم کنند.
تا ۲۰ سکه دریافتی مشمول مالیات نمی‌شود. نسبت به مازاد ۲۰ سکه تا میزان ۶۰ سکه به ازای هر سکه ۱۵۰ هزار تومان مالیات مقطوع؛ نسبت به مازاد ۶۰ سکه تا میزان ۱۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲۰۰ هزار تومان مالیات مقطوع و نسبت به مازاد ۱۰۰ سکه تا میزان ۲۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲۵۰ هزار تومان مالیات مقطوع تعیین شده است.
خریداران سکه در محدوده ۲۰ تا ۲۰۰ سکه با تاریخ تحویل سال ۱۳۹۷، لازم است ضمن مراجعه به سامانه عملیات الکترونیک مؤدیان مالیاتی کد ملی خود را در بخش «مالیات مقطوع دریافت‌کنندگان سکه» وارد کنند و در صورتیکه مشمول مالیات سکه بودند، اقدام به ثبت‌نام در این سامانه نمایند. اطلاعات مؤدی اعم از اطلاعات هویتی، محل اقامت و شماره همراه، پس از ثبت نام، اعتبار سنجی شده و در صورت صحت اطلاعات، نام کاربری و کلمه عبور به شماره همراه مؤدی پیامک خواهد شد.
مؤدی پس از دریافت نام کاربری و کلمه عبور اجازه ورود به بخش مربوطه در سایت عملیات الکترونیک سازمان را پیدا کرده و در ادامه، پس از مشخص کردن تعداد سکه خریداری شده، محاسبات سیستمی انجام شده و مبلغ مالیات تعیین می‌شود که پس از دریافت شناسه قبض و شناسه پرداخت، امکان پرداخت مالیات فراهم می‌شود.
امکان پرداخت مالیات در چهار قسط مساوی وجود دارد و  عدم پرداخت مالیات تا پایان خرداد ۱۳۹۸ یا عدم پرداخت اقساط در سررسیدهای مقرر، مشمول جریمه خواهد بود. صاحبان مشاغلی که حسب سوابق پرونده یا مجوز صادره از سوی مراجع ذیربط به شغل مرتبط با خرید و فروش سکه اشتغال دارند، مشمول پرداخت مالیات مقطوع نبوده و مکلف هستند نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی شغلی خود اقدام کنند.

ابهامات طرح جدید مالیات بر سکه

 با اینکه در طرح جدید مالیات بر خرید سکه، جزئیاتی مانند تعداد سکه‌ها و نسبت مشمولیت آنها قید شده است اما هنوز مشخص نيست كه این مالیات بر اساس کدام اطلاعات و با چه سازوکاری قرار است اخذ شود؟ اگر بر اساس حواله‌های صادر شده قرار است این مالیات تعیین شود، پس تکلیف کسانی که چه بسا تعداد بیشتری سکه را در بدون حواله و در بازار غیررسمی خرید و فروش کرده باشند چه می‌شود و چگونه قرار است اطلاعات آنها رصد شود؟
هر چند که انتشار خبر کلیات این طرح باعث به وجود آمدن انتقادات و البته استقبال‌هایی توسط کارشناسان و فعالان اقتصادی شده، اما واقعیت این است که هنوز بسیاری از جنبه‌ها و جزئیات این طرح بزرگ مالیاتی مبهم مانده است.
مساله دیگر در ارتباط با طرح مالیات بر سکه مربوط به مباحث قانونی است. در حالی که بعد از یک سال لایحه مالیات بر عائدی سرمایه هنوز توسط سازمان امور مالیاتی برای ارائه به مجلس شورای اسلامی فرستاده نشده است، معلوم نیست که طرح مالیات بر سکه‌ها بر اساس کدام قوانین تدوین شده است؟ از سوی دیگر این طرح درست قبل از آمدن رئیس جدید سازمان امور مالیاتی، توسط سرپرست این سازمان آن هم دو روز قبل از آغاز تعطیلات نیمه خرداد تدوین و ابلاغ شد. امری که به نظر می‌رسد می‌شد آن را به بعد از آمدن رئیس جدید این سازمان موکول کرد؛ مخصوصاً که این ابلاغیه در رابطه با معاملات انجام شده در سال قبل صادر شده است و فوریت چندانی هم نداشت. با این همه، ظاهراً باید منتظر ماند و دید که واکنش رئیس جدید سازمان امور مالیاتی به طرح مالیات بر سکه که تنها چند روز قبل از ورود او به سازمان امور مالیاتی ابلاغ شده است چیست و از طرفی این سازمان جزئیات بیشتری را در این رابطه منتشر کند.

رمز ارز و بیت کوین برای اقتصاد  ايران مناسب نيست

از سوي ديگر، عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: راه‌اندازی مزارع استخراج رمز ارز و بیت کوین برای اقتصاد و انرژی کشور سم به شمار می‌روند و عمده افراد فعال در این زمینه به دنبال پولشویی هستند.
معصومه آقاپور علیشاهی در گفتگو با ایبِنا درباره روند بررسی رمز ارزها در کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: موضوع ارزهای رمزنگار یکی از مباحث مهم پیگیری شده توسط کمیسیون اقتصادی مجلس بوده که در جلسات مختلف با وزرا و رییس کل بانک مرکزی مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود؛ اعتقاد دارم در حال حاضر زیرساخت‌های کشور آماده پذیرش این فناوری مالی جدید نیست و ابتدا باید زیرساخت‌های قانونی و عرضه آن تعیین تکلیف شود. در همین راستا باید قوه قضاییه و بانک مرکزی اقدامات را به صورت کامل انجام دهد و سپس فرآیندهای قانونگذاری و تعیین چارچوب برای شروع فعالیت در دستور کار قرار بگیرد.
عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: پدیده‌ای که امروزه شاهد آن در نظام اقتصادی کشور با استفاده از ارزهای دیجیتال هستیم، راه اندازی مزارع بیت کوین است که مانند سم برای اقتصاد و زیرساخت‌های انرژی ایران به شمار می‌رود و باعث شده تا انرژی گران بها با قیمتی ارزان از بین برود؛ در شرایط فعلی باید از فعالیت مزارع استخراج رمز ارز جلوگیری شود چرا که ضمن ضرر به اقتصاد کشور، عمده افرادی در این حوزه فعال هستند که با استفاده از خلاء های قانونی به دنبال پولشویی هستند.
وی با بیان اینکه در زمینه ارزهای رمزنگار باید بانک مرکزی با ارائه زیرساخت و چارچوب‌های لازم نسبت به ایجاد تضمین اقدام کند، اظهار داشت: توسعه ارز دیجیتال در کشور نیازمند هماهنگی دستگاه‌های مختلف و تضمین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با ارائه زیرساخت و چارچوب‌های لازم است تا در صورت توسعه بازار ارزهای رمزنگاری شده مردم و سرمایه گذاران در این بازار متضرر نشوند و از این ابزار برای اقدامات سودجویانه و کلاهبرداری استفاده نشود؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد که در شرایط فعلی در صورت توسعه ارز رمزنگار داخلی یا حتی مجوز برای رمز ارزهای خارجی در زمینه مبادلات ارزی و نقل و انتقالات مالی تاثیر چندانی را شاهد نخواهیم بود و صرفا با توجه به آماده نبودن زیرساخت ها زمینه سوء استفاده کلاهبرداران و مفسدان اقتصادی فراهم می‌شود.