:
كمينه:۱۶.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
افزايش اونس تا 1350 دلار، درآمد ۱۰۰۰ میلیاردی از مالیات سکه‌ها

همتي: صحبت از دستکاری در نرخ ارز انصاف نیست، دلار بار ديگر در كانال 13 هزار تومان قرار گرفت

در بازار طلا نيز به دنبال كاهش روزهاي اخير اونس جهاني طلا به 1323 دلار، قيمت طلا و سكه نيز كاهش يافت و مظنه یک مثقال طلا 1 ميليون و 778 هزار تومان، یک گرم طلاي18عيار 410 هزار، تمام سکه طرح جديد 4 ميليون و 480 هزار تومان،‌ نیم سکه 2 ميليون و 400 هزار تومان،‌ ربع سکه 1 ميليون و 620 هزار تومان، سکه گرمي 990 هزار تومان داد و ستد شد / سکه ۴۳۰ هزار تومان حباب دارد / رفع فیلتر صرافی‌های رمز ارز با همکاری دادستانی کل کشور / افت قیمت در بازارهای موازی ارز و سکه، بزودی
کد خبر: ۱۳۷۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
اقتصاد گردان  – احسان شمشيري 
در شرايطي كه در دو هفته اخير، بازار ارز با روند نزولي مواجه شده و قيمت دلار از بالاي 15 هزار تومان به زير 13 هزار تومان رسيد، برخي فعالان بازار اين موضوع را دستكاري در نرخ ارز توسط بانك مركزي، در آستانه سفرهاي سياسي وزير خارجه آلمان به ايران و همچنين نخست وزير ژاپن در روزهاي آينده  و استفاده از نرخ ارز براي تحت تاثير قرار دادن روابط سياسي و خارجي ارزيابي كرده اند، اما دکتر عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: صحبت از دستکاری در نرخ ارز انصاف نیست و اگرچه سفرهاي سياسي مي تواند مهم باشد اما دليل عمده كاهش نرخ ارز، اقدامات و امكانات بانك مركزي در خنثي كردن و مقابله با تحريم هاست. 

 همتي در يادداشتي تاكيد كرد: .قبلا نیز تأکید کردم، دراجرای سیاست‌های جدید ارزی درقبال صادر کنندگان ونقشی که در تأمین ارز سامانه نیما و واردات در مقابل صادرات واسکناس صرافی ها خواهند داشت ونیز مدیریت و راهبری بازار اسکناس ارز ، خصوصا آماده شدن برای عملیاتی کردن بازار متشکل ارزی، شاهد منطقی ترشدن قیمت ارز در بازار خواهیم بود.
وي ادامه داد:  از اول سال تاکنون میزان تأمین ارز برای واردات به رقم قابل توجه ۹.۴  میلیارد دلار رسیده است که حدود ۵ میلیارد دلار آن درنیما تأمین شده است! درمورد بازار ارز این نکته را بارها تأکید کرده ام، عوامل سیاسی و بین المللی در شرایط تحریمی، در نوسانات بازار بی تأثیر نیستند و اخبار به ظاهر مثبت و منفی هرکدام به سهم خود تاحدودی می توانند بازار ارز را متأثر سازند.
همتی افزود: با اطلاعی که از توانایی‌ها و امکانات وذخائر ارزی کشور، روابط و ساختار جدید درحال شکل گیری تجاری و کانالهای مالی دارم ، تأثیر آمد و رفت های دیپلماتیک را در شرایط خاص سیاسی و روانی مهم ، لیکن آنرا تعیین کننده اصلی روند بازار ارز نمیدانم. بانک مرکزی امروز در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار دارد وقتی واضعان حداکثر فشار تحریمی، به تدابیر بانک مرکزی در خنثی کردن توطئه اعتراف می‌کنند ، انصاف نیست، صحبت از دستکاری در نرخ ارز، برای توجیه آمد و رفت‌ها ومذاکرات بشود. افتخار مهم بانک مرکزی تداوم مقاومت در شرایط پیچیده تحریم، برای تقویت ارزش پول ملی و حفظ ثبات اقتصادی است.
از سوي ديگر، روز سه شنبه 21 خرداد 98، نرخ ارز در صرافي ها و بازار نسبت به روزهاي قبل اندكي افزايش يافت و نرخ دلار بار ديگر در كانال 13 هزار تومان قرار گرفت. 
قيمت خريد یورو در صرافي هاي مجاز و بانكي 14900 و  فروش يورو 15000 تومان، قيمت خريد دلار 13050 و فروش آن 13100 تومان اعلام شده است. همچنين در بازار آزاد و معاملات نقدي نيز قيمت دلار بين 13100 تا تا 13050 تومان در نوسان بود. یورو 14940، پوند انگلیس 16712، درهم 3584، لیر ترکیه 2289 تومان، يوان چین 19030 تومان معامله شد. 
در بازار طلا نيز به دنبال كاهش روزهاي اخير اونس جهاني طلا به   1323 دلار، قيمت طلا و سكه نيز كاهش يافت و  مظنه یک مثقال طلا  1 ميليون و 778 هزار تومان، یک گرم طلاي18عيار 410 هزار، تمام سکه طرح جديد 4 ميليون و 480 هزار تومان،‌ نیم سکه 2 ميليون و 400 هزار تومان،‌ ربع سکه 1 ميليون و 620 هزار تومان، سکه گرمي 990 هزار تومان داد و ستد شد.
 
درآمد ۱۰۰۰ میلیاردی از مالیات سکه‌ها

همچنين  در حالي كه شش ميليون سكه پيش فروش شده مشمول ماليات مي شود، سرپرست پیشین سازمان امور مالیاتی اعلام كرد كه  ۷.۶ میلیون سکه از سوی بانک مرکزی فروخته شده که بیش از شش میلیون سکه پیش فروش شده مشمول مالیات بر درامد خواهد بود. یک میلیون سکه زیر ۲۰ عدد بوده و معاف از مالیات خواهد بود. به هر حال محاسبات نشان میدهد، در این طرح درامدی حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان وصول خواهد شد.

سکه ۴۳۰ هزار تومان حباب دارد

همچنين رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر از ثبات قیمت طلا طی روزهای اخیر خبر داد و حباب سکه را نیز در حال حاضر ۴۳۰ هزار تومان اعلام کرد.
محمد کشتی‌آرای در گفتگو با ایبِنا درباره تحلیل وضعیت امروز بازار طلا و سکه، اظهار داشت: از آنجایی که قیمت جهانی طلا در روز جاری به نسبت روز گذشته کاهش ۳ دلاری داشته و همچنین بازار ارز نیز روز گذشته با نوسانی اندک همراه بود موجب شد شاهد کاهش و تثبیت نرخ‌های بازار طلا و سکه در روز جاری باشیم.
وی درباره قیمت‌های طلا و سکه در روز جاری با تاکید بر اینکه ثبات نسبی در بازار وجود دارد، گفت: قیمت سکه تمام طرح قدیم ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، سکه تمام طرح جدید ۴ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان، نیم سکه دو میلیون و ۴۳۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۶۴۰ هزار تومان، سکه های یک گرمی نیز یک میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.
به گفته رییس کمیسیون تخصیی طلا و جواهر، قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار با کاهش اندک نسبت به روز گذشته ۴۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان است و حباب سکه نیز نسبت به روز گذشته تغییری نداشته و در حال حاضر ۴۳۰ هزار تومان است.

افزايش اونس تا 1350 دلار

قیمت انس جهانی طلا به زودی در سطوح جدیدی تثبیت خواهد شد. به گزارش کیتکو نیوز ، جورج گرو تحلیلگر برجسته موسسه آر بی سی ولس منجمنت تاکید کرد: قیمت طلا در شرایط کنونی اندکی عقب نشینی کرده است ولی به زودی در محدوده جدیدی تثبیت خواهد شد. بر اساس این گزارش وی افزود: قیمت طلا توانسته است سطح مقاومتی 1300 دلاری را با قدرت بشکند و به نظر من در کوتاه مدت در سطوح جدیدی تثبیت می شود. محدوده جدید قیمت هر اونس طلا بین 1315 تا 1350 دلار خواهد بود. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، انتشار امارهای ضعیف اشتغال آمریکا در ماه جولای تاثیر زیادی بر افت ارزش دلار و شاخص سهام در بازارهای مالی داشته و این عامل نقش مهمی در افزایش قیمت طل ایفا کرده است.

جنگ سرد جدید به بازار طلا کشیده شد

از سوي ديگر،  با افزایش دوباره تنش تجاری میان چین و آمریکا که برخی آن را «جنگ سرد» جدید نامیده‌اند، دولت چین ذخایر طلای خود را افزایش می‌دهد.
به گزارش یورونیوز، براساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی چین، این کشور ذخایر شمش خود را به بیش از ۱۹۰۰ تُن افزایش داده است. میزان خرید طلا و ذخیره آن در بانک مرکزی در سال جاری میلادی افزایش یافته و در پنج ماه گذشته حدود ۶۰ تُن طلا به خزانه ارزی دولت اضافه شده است.
تصمیم دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا مبنی بر افزایش تعرفه کالاهای وارداتی چینی باعث شده تا دست بسیاری از کمپانی‌های بزرگ چینی از جمله شرکت هواوی از بازار آمریکا کوتاه شود.
دولت چین نیز در واکنش به این اقدام واشنگتن، دست به مقابله به مثل زد. پایین آوردن ارزش یوان و سخت گیری برای فعالیت شرکت‌های آمریکایی در چین نیز از دیگر فعالیت های پکن برای تحت فشار گذاشتن آمریکا بود.
در حالی که چین بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده طلا در جهان است، ذخایر آن در بانک مرکزی میزان کمی از کل طلای تولید شده را تشکیل می‌دهد. آمریکا رکورددار بزرگترین ذخیره طلای جهان با بیش از هشت هزار تن طلاست و آلمان با حدود  ۳۳۷۰ تُن طلا در رتبه دوم قرار دارد. ایتالیا با ۲۴۵۰ تُن، فرانسه با ۲۴۴۰ تُن و روسیه با ۲۲۰۰ تُن طلا در جایگاه سوم تا پنجم قرار دارند. چین اکنون در رتبه ششم جهان قرار دارد.


افت قیمت در بازارهای موازی ارز و سکه، بزودی

از سوي ديگر، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با پیش‌بینی روند کاهشی نرخ ارز در روزهای پیش رو، گفت:به زودی شاهد کاهش قیمت‌ها در بازارهای موازی ارز مانند مسکن و طلا نیز خواهیم بود.
شهباز حسن پور بیگلری در گفت و گو با  ایبِنا، با اشاره به ابلاغیه سازمان امور مالیاتی درباره اخذ مالیات از سکه، گفت: این بهترین اقدام در شرایط فعلی بوده و از خرید و فروش کاذب و دلالی در این حوزه می‌کاهد.
نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بحث مطرح شده در خصوص اخذ مالیات از سکه از مباحث مورد بررسی در مجلس تحت عنوان مالیات بر عایدی سرمایه است، افزود: اگر اخذ مالیات از دارایی های مانند سکه، مسکن و حتی ارز عملیاتی شود به طور حتم حباب قیمتی در این بخش‌ها از بین خواهد رفت.
وی با تاکید بر ضرورت کاهش حباب قیمت‌ها در بازار ارز و طلا، گفت: اخذ مالیات از سکه مبادلات غیر ضرور را پایان می‌دهد.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر سکه به کالایی سرمایه ای بدل شده است، تصریح کرد: با اخذ مالیات از سکه زمینه سوداگری در این بخش سلب شده و تلاطم های قیمتی نیز به حداقل ممکن می‌رسد.
این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به روند کاهشی نرخ ارز در روزهای اخیر، گفت: اگر دولت اخذ مالیات از ارز را نیز اجرایی کند به طور حتم با ساماندهی این بازار نیز مواجه خواهیم شد زیرا بسیاری از تقاضاها در بازار در جهت سوداگری بوده که با اخذ مالیات از بین خواهد رفت.
وی با پیش بینی روند کاهشی نرخ ارز در روزهای پیش رو، افزود: به زودی شاهد کاهش قیمت‌ها در بازارهای موازی ارز مانند مسکن و طلا نیز خواهیم بود.در شرایط فعلی ممانعت از سوداگری مهم ترین اهرم برای ساماندهی بازار است زیرا اگر به این مهم توجه نشود هر نوع اقدامی بی‌اثر خواهد شد.
عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس یادآور شد: مجلس یا هر نوع اقدامی که به پایان بخشی به تنش قیمت‌ها در بازار بیانجامد موافق بوده و در آن با دولت همکاری خواهد کرد.

رفع فیلتر صرافی‌های رمز ارز با همکاری دادستانی کل کشور

 از سوي ديگر،  دبیر انجمن فین تک از همکاری انجمن فین تک و دادستانی کل کشور برای رفع فیلتر صرافی‌های رمز ارز خبر داد و گفت: در نتیجه آن تا به امروز دو کسب و کار از فیلترینگ خارج شده است.
مهدی عبادی در گفتگو با ایبِنا درباره  وضعیت رفع فیلتر برخی سایت‌های صرافی رمز ارز در کشور و در عین حال ادامه فیلترینگ برخی دیگر از صرافی‌های ارز رمزنگار، اظهار داشت: انجمن فین‌تک با دادستانی کل کشور در راستای تعیین تکلیف سایت‌ها و کسب و کارهای فعال در حوزه صرافی و معاملات رمز ارزها گفتگویی را انجام داد و در نتیجه مقرر شد تا کسب‌وکارهای این بخش که عضو انجمن هستند و بررسی و شناخت کافی از آن‌ها حاصل شده به دادستانی برای بررسی بیشتر ارجاع داده شود که در نهایت با توجه به نبود مشکل قانونی فرآیند رفع فیلتر کسب و کارهای اعلامی از سوی انجمن فین‌تک در بخش صرافی رمز ارز آغاز شده است.
دبیر انجمن فین‌تک افزود: معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور عقیده دارد که زمانی که برای یک فعالیتی مجوزی وجود ندارد و بانک مرکزی نیز قوانینی را مشخص نکرده، فیلترینگ برای آن کسب و کار به دلیل فقدان مجوز فعالیت غیر منطقی است؛ بر همین اساس نیز فرآیند رفع فیلتر در زمینه رمز ارز صرفا برای کسب و کارهای حوزه صرافی و معاملات ارزهای رمزنگار در دستور کار قرار گرفته و دستورات لازم به مصادیق مجرمانه اعلام شده است که در همین راستا نیز دو سایت صرافی رمز ارز از فیلتر خارج شده و در حال ارائه خدمات به مشتریان هستند.
وی با بیان این که صرافی‌های رمز ارز خارج از عضویت انجمن برای رسیدگی این موضوعات از طریق انجمن اقدامات لازم را انجام دهند، خاطر نشان کرد: کسب و کارهایی که از سوی انجمن بررسی شده باشد به دادستانی معرفی می‌شوند بر همین اساس باید کسب و کارهای غیر عضو که درخواست پیگیری و رسیدگی دارند از طریق انجمن اقدامات لازم را انجام دهند