:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

ترکیب کالاهای وارداتی و صادراتی در سال ۹۷

بررسی آماری ترکیب کالاهای وارداتی و صادراتی در سال گذشته نشان می دهد که سهم کالاهای واسطه ای در واردات ۶۶.۸ و در صادرات بدون نفت خام ۷۹.۵ درصد بوده است.
کد خبر: ۱۳۷۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰
اقتصادگردان- معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی با استفاده از داده‌های دفتر آمار و فراوری داده‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت ترکیب کالاهای وارداتی و صادراتی در سال گذشته را بررسی کرده است.

این آمارها نشان می‌دهند که کالاهای واسطه‌ای سهم قابل توجهی از صادرات و واردات کشور در سال گذشته را به خود اختصاص داده اند.

براین اساس سهم کالاهای سرمایه در صادرات بدون نفت خام سال گذشته به ۲.۵ درصد و کالاهای واسطه ای به ۷۹.۵ درصد در مقایسه با سال قبل از آن رسیده اند.

همچنین در این سال واردات کالاهای سرمایه ای نسبت به سال ۹۶ معادل ۴۰ درصد، واسطه ای معادل ۱۱ درصد و مصرفی معادل ۱۶ درصد کاهش یافته اند.

ترکیب واردات

آمارهای منتشره نشان می‌دهند که در سال ۹۷ حدود ۵۴۶ هزار تن کالای سرمایه ای به ارزش ۶ میلیارد و ۹۶۳ میلیون دلار با سهم ارزشی ۱۶.۹ درصد وارد کشور شده‌اند. این در حالی است که این ارقام برای سال قبل از آن ۹۱۴ تن کالا به ارزش ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوده که سهم ارزشی ۱۷.۲ درصد از کل واردات را به خود اختصاص داده است.

این آمارها نشان می دهند که واردات کالاهای سرمایه ای در سال ۹۷ از نظر وزنی ۴۰.۲ و از نظر ارزشی ۲۱.۸ درصد نسبت به سال ۹۶ کاهش یافته اند.

همچنین در سال گذشته ۲.۸۳۱ هزار تن کالای مصرفی به ارزش ۶ میلیارد و ۷۰۹ میلیون دلار وارد کشور شده که ۱۶.۳ درصد از کل واردات کشور را شامل می شده است. این در حالی است که واردات کالاهای مصرفی در سال ۹۶ معادل ۳.۳۷۵ هزار تن و به ارزش ۹ میلیارد و ۷۴۴ میلیون دلار بوده است. سهم کالاهای مصرفی از کل واردات سال ۹۶ معادل ۱۸.۸ درصد بوده است.

براین اساس واردات کالاهای مصرفی در سال ۹۷ در مقایسه با سال قبل از آن از نظر وزنی ۱۶.۱ و از نظر ارزشی ۳۱.۲ درصد کاهش یافته است.

با این حال ایران در سال گذشته ۲۶.۸۰۳ هزار تن کالای واسطه ای به ارزش ۲۷ میلیارد و ۵۶۴ میلیون دلار وارد کرده است که ۶۶.۸ درصد از کل واردات را در بر می گرفته است. این آمار برای سال قبل از آن از نظر وزنی ۳۰.۲۴۲ هزار تن و از نظر ارزشی ۳۳ میلیارد و ۱۳۱ میلیون دلار بوده و سهم آن از نظر واردات ۶۴.۰ درصد محاسبه شده است.

این آمارها نشان می دهند که واردات کالاهای واسطه ای در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ از نظر وزنی ۱۱.۴ و از نظر ارزشی ۱۶.۸ درصد کاهش یافته اند.

ترکیب صادرات

آمارهای منتشره درباره صادرات بدون نفت خام ایران نشان می‌دهند که ایران در سال گذشته ۱۳۷ هزار تن کالای سرمایه ای  به ارزش یک میلیارد و ۱۱۷ میلیون دلار صادر کرده است که سهم آن از کل صادرات کشور ۲.۵ درصد بوده است. مقایسه این آمار با صادرات کالاهای سرمایه ای بدون نفت خام سال ۹۶ نشان می‌دهد که این نوع کالاها از نظر وزنی ۵۶.۹ و از نظر ارزشی ۱۴۸.۷ درصد رشد داشته‌اند.

صادرات کالاهای سرمایه ای در سال ۹۶ معادل ۸۷ هزار تن و از نظر ارزشی ۴۴۹ میلیون دلار بوده که سهمی ۰.۹ درصدی از کل صادرات کشور داشته اند.

سهم صادرات کالاهای مصرفی (بدون نفت خام) از کل صادرات سال ۹۷ معادل ۱۷.۹ درصد بوده است. صادرات این کالاها از نظر وزنی معادل ۷.۰۳۵ هزار تن و از نظر ارزشی ۷ میلیارد و ۹۴۸ میلیارد دلار اعلام شده است. این ارقام برای سال ۹۶ از نظر وزنی ۶.۳۰۸ هزار تن و از نظر ارزشی ۸ میلیارد و ۳۰۸ میلیون دلار بوده است.

با مقایسه این آمارها مشخص می شود که صادرات کالاهای مصرفی در سال ۹۷ نسبت به سال قبل از آن از نظر وزنی ۱۱.۵ درصد افزایش ولی از نظر ارزشی ۱.۱ درصد کاهش یافته است.

از سوی دیگر ایران در سال ۹۷ معادل ۱۱۰.۰۵۵ هزار تن کالای واسطه‌ای به ارزش ۳۵ میلیارد و ۲۳۶ میلیون دلار صادر کرده است که ۷۹.۵ درصد از مجموع کل صادرات کشور را شامل می شده است.

این ارقام برای صادرات کالاهای واسطه ای سال ۹۶ از نظر وزنی ۱۲۶.۴۸۵ هزار تن و از نظر ارزشی ۳۸ میلیارد و ۳۴۴ میلیون دلار بوده است که سهمی معادل ۷۴.۱ درصد از کل صادرات را شامل می شده است.

مقایسه آمار صادرات کالاهای واسطه ای سال ۹۷ با سال قبل از آن نشان می‌دهد که صادرات این نوع کالاها از نظر وزنی ۱۳ درصد و از نظر ارزشی ۸.۱ درصد کاهش یافته است.