:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
قطارهای اقماری مستقل می‌شوند؟

وزیر راه و شهرسازی از تاسیس شرکت حمل و نقل ریلی حومه‌ و استقلال قطارهاي اقماري خبر داد

درحالی که مسوولان وزارت راه و شهرسازی و راه‌آهن از سال 92 تاکنون بارها از تاسیس شرکت حمل و نقل قطارهای حومه‌ای خبر داده‌اند، اما پس از گذشت حدود 6 سال تاسیس این شرکت همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در این حال، وزیرراه و شهرسازی در تازه‌ترین اظهاراتش از ایجاد شرکت حمل‌ونقل قطارهای حومه‌ای خبر داد و اعلام کرد: امیدوار هستیم شهرداری‌ها و بخش خصوصی بتوانند سهم حمل و نقل شهری را در محدوده قانونی با ایجاد این شرکت بر عهده گیرند و از بار ترافیکی کاسته شود
کد خبر: ۱۳۷۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۷
اقتصاد گردان - محمد اسلامی با اشاره به اینکه پس از انقلاب طی سالیانی از توجه به توسعه زیرساخت‌ها در حوزه ریلی مغفول ماندیم، اظهار کرد: طی چند سال اخیر به ویژه در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی بودیم و نرخ بهره‌برداری مردم از ظرفیت ریلی کشور افزایش یافت و انتظار داریم که بتوانیم سرعت حرکت توسعه زیرساخت‌ها را حفظ کنیم.

او ادامه داد: احداث خط دوم برای مسیرهای ترانزیتی، تقویت خطوطی که ظرفیت ترانزیت کشور را افزایش می‌دهند و همچنین اتصال ریل به مراکز بار از جمله اهداف تعریف شده در حوزه حمل و نقل ریلی است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اختصاص ۲هزار میلیارد تومان برای تولید ۱۰۰۰ دستگاه واگن باری، مسافری، خود کشش و لوکوموتیو اظهار کرد: ۹ شرکت ریلی بهره‌بردار و سازنده می‌توانند با قرارداد مد نظر از محل تبصره ۱۸ پشتیبانی شوند و در این حوزه فعالیت کنند.

اسلامی همچنین با بیان اینکه باید اتصال به شبکه جهانی به ویژه فعالیت در حوزه قطارهای پر سرعت در دستور کار قرار گیرد بیان کرد: باید بازدهی سرمایه برای بخش خصوصی افزایش یابد و شرایط رقابت‌پذیری مهیا شود تا بتوانیم در بخش‌های مختلفی از جمله اتصال به شبکه جهانی و به ویژه حوزه قطارهای پرسرعت عملکرد مطلوبی داشته باشیم.

  گام بعدی توسعه ریلی

علاوه بر اهمیت ایجاد شرکت قطارهای حومه‌ای بحث افزایش سهم راه‌آهن در جابه‌جایی بار هم مهم است که رییس دانشگاه علم و صنعت ایران در هفتمین نمایشگاه نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی هم به آن اشاره کرد و گفت: گام بعدی توسعه باید ارتقای بهره‌وری و افزایش سهم ریل بر حمل بار و مسافر باشد. جبارعلی ذاکری اظهارکرد: ضرورت دارد گام دوم توسعه ریلی ارتقای بهره‌وری و افزایش سهم ریل در حمل بار و مسافر باشد.

رییس دانشگاه علم و صنعت افزود: در سال 1998 در کنفرانسی در ژاپن دبیر اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها نکته‌ای مطرح کرد و آن این بود که‌ در حال حاضر تصور حمل و نقل در تا در و ترکیب ریلی درون و برون شهری سخت باشد، اما به زودی این اتفاق رخ خواهد داد که در حال حاضر با شکل گرفتن عزم جدی در راه‌آهن ایران برای توسعه پر سرعت‌ها در درون و برون شهری مقدمه تحقق این نوید فراهم شده است که امیدواریم در ایران هم با وجود زیرساخت‌های علمی تحقق این هدف سرعت یابد که البته این ارتباط صنعت و دانشگاه را می‌طلبد.

  جایگاه ایران در فناوری تولید سیگنالینگ

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه ۲۲ قرارداد و تفاهمنامه از محل ماده ۱۲ رفع موانع تولید امضا می‌شود، گفت: ایران جزو ۸ کشور دارای فناوری تولید سیگنالینگ جهان است. سعید رسولی با تاکید بر اینکه تولید ریل ملی به مرحله عمل رسیده است، گفت: همچنین دو سیستم سیگنالینگ داخلی در کشور تولید شده که با عملیاتی شدن آن، ایران در فهرست 8 کشور دارای تولید فناوری سیگنالینگ در صنعت حمل و نقل ریلی قرار گرفته است.

او اظهار کرد: رونق تولید با هدف توسعه توان اقتصادی و کسب‌وکار نامگذاری شد؛ در این راستا از روزهای ابتدایی سال اقدامات ارزشمندی از جمله می‌توان به استفاده از تبصره 18 و اخذ قرارداد به ارزش 2 هزار میلیارد تومان برای تولید انواع واگن با اتکا به توان داخلی نام برد.

مدیرعامل راه‌آهن، تصریح کرد: ‌از محل ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، به منظور بازگشت اصل و سود سرمایه‌گذاری در هر حوزه‌ای که باعث بهره‌وری و کاهش آلایندگی می‌شود، اقداماتی انجام شده که براساس آن در حمل و نقل ریلی هم قراردادی با شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت امضا خواهیم کرد تا از محل این ماده قانونی، 22 قرارداد سرمایه‌گذاری در بخش ریلی را اجرایی کنیم که ظرفیت مالی این قرارداد، 900میلیارد تومان است که به سرمایه‌گذاران بازگشت داده می‌شود.

مدیرعامل راه‌آهن همچنین گفت: در طرح قطار سریع‌السیر تهران ـ قم ـ اصفهان سرعت از ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت به ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت افزایش می‌یابد.

رسولی در تشریح آخرین وضعیت اجرایی و تأمین مالی قطار سریع‌السیر تهران ـ قم ـ اصفهان اظهار کرد: اجرای این پروژه برعهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گذاشته شده است، اما طرح در قانون به نام شرکت راه‌آهن است. مدیرعامل راه‌آهن افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: طی تفاهمنامه‌ای که با مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به امضا رساندیم، مسوولیت اجرای پروژه برعهده شرکت ساخت است؛ راه‌آهن و شرکت ساخت در این پروژه به صورت مشترک با یکدیگر کار می‌کنند؛ یعنی بررسی و نظارت میدانی با شرکت ساخت خواهد بود. صورت وضعیت‌ها را بررسی و تأیید می‌کند و برای راه‌آهن می‌فرستد و تأیید نهایی و پرداخت آن در این شرکت انجام می‌شود. رسولی اضافه کرد: راه‌آهن و شرکت ساخت مجموعه‌ای یکپارچه هستند و امیدواریم با اجرای این پروژه فصلی جدید در همکاری‌های راه‌آهن و شرکت ساخت در ساخت طرح‌های راه‌آهن کلید بخورد.

او با اشاره به اینکه پیشرفت فیزیکی پروژه در بخش‌های مختلف متفاوت است گفت: ضرورت دارد که سرعت این قطار، سرعتی قابل قبول باشد. .

به گفته مدیرعامل راه‌آهن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اگر قرار باشد قطار پرسرعت در کشور داشته باشیم، باید سرعت آن بالای ۳۰۰ کیلومتر باشد و فاینانس چین برای این پروژه گشایش یافته است.

  راه‌آهن در انتظار تضامین طرف چینی

رسولی همچنین درمورد قطار برقی تهران ـ مشهد گفت: کارهای پروژه انجام شده است، اما هنوز طرف چینی نتوانسته است تضامین لازم را تأمین کند که در صورت ارایه طرف چینی، پروژه آغاز می‌شود.

او افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: در مورد خط آهن رشت ـ آستارا هنوز فاینانس آذربایجان فعال نشده است.

مدیرعامل راه‌آهن اظهارکرد: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در قطعه‌ای ۴۰ کیلومتری انتشار اسناد مناقصه را آغاز کرده است که باید کار را شروع کنیم.