:
كمينه:۷.۷۹°
بیشینه:۹.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
سهم هر کشور اوپک از افزایش درآمد سال 2018 چند درصد بود؟

درآمد نفتی ایران در سال 2018 معادل 60 میلیارد و 198 میلیون دلار بود

دیروز بولتن آماری 2019 اوپک منتشر شد. این بولتن حاوی آمارهایی از آنچه در یک سال اخیر در کشورهای عضو این سازمان رخ داده، می‌شود یکی از مهم‌ترین آمارهای این بولتن آمار مربوط به درآمد کشورهای عضو از محل صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی است
کد خبر: ۱۳۷۰۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۳
اقتصاد گردان -  بررسی آمار بولتن 2019 نشان می‌دهد که درآمد نفتی ایران در سال 2018 معادل 60 میلیارد و 198 میلیون دلار بوده است. این درآمد نسبت به سال قبل از آن بالغ بر 8 میلیارد دلار افزایش را تجربه کرده است.



افزایشی که ایران در سال 2018 تجربه کرد اغلب از محل افزایش قیمت نفت بوده است چرا که از نوامبر این سال مشکلات تحریم امریکا صادرات نفت ایران را با مشکل روبرو کرد و روند رو به رشد آن در پسابرجام را کند کرد. سازمان اوپک در سال 2018 روی هم رفته 648 میلیارد و 683 میلیون دلار درآمد کسب کرد که رقمی بسیار قابل توجه به حساب می‌آید. این درآمد نسبت به سال 2017 بیش از 92 میلیارد دلار افزایش را تجربه کرده است.  اما نگاهی به اعداد و ارقام درآمد کشورهای عضو اوپک نکات جالبی را نمایان می‌کند. طبق محاسبات «تعادل» ایران در کنار عراق، عربستان، لیبی، امارات، گینه استوایی و کنگو همه در سال 2018 با حدود 14 درصد افزایش در درآمد صادراتی روبرو شدند؛ اما بعضی کشورها از این حالت متوسط ارقام متفاوتی را ثبت کردند. به غیر از الجزایر، کویت و آنگولا که به ترتیب 16 درصد، 16 درصد و 15 درصد افزایش درآمد نفتی را تجربه کردند، نیجریه با 43 درصد افزایش درآمد بیشترین افزایش را از سر گذرانده است. درآمد نفتی نیجریه در سال 2017 معادل 37 میلیارد و 983 میلیون دلار بود و در سال 2018 به 54 میلیارد و 513 میلیون دلار رسید. بعد از نیجریه با فاصله کمی اکوادور قرار می‌گیرد که با رسیدن درآمد نفتی‌اش از 6 میلیارد و 914 میلیون دلار به 9 میلیارد و 832 میلیون دلار در 2018 معادل 42 درصد افزایش درآمد داشته است. اما در سوی غم‌انگیز ماجرا ونزوئلا قرار دارد که تنها 9 درصد افزایش درآمد نفتی را تجربه کرده است. درآمد نفتی ونزوئلا در سال 2018 معادل 34 میلیارد و 674 میلیون دلار بوده است که تقریبا نصف این درآمد در سال 2014 و پیش از شروع آشوب‌های این کشور محسوب می‌شود.

  آمار تولید

اوپک در بولتن آماری سال ۲۰۱۹ میلادی اعلام کرد که تولید جهانی نفت خام در سال گذشته میلادی با افزایش روزانه یک میلیون و ۲۱۳ هزار بشکه‌ای به ۷۵ میلیون و ۷۸۰ هزار بشکه رسید.

به گزارش دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، با وجود افزایش تولید نفت جهان، تولید نفت اوپک در سال گذشته میلادی ۴۱۵ هزار بشکه کاهش یافت.

در سال گذشته میلادی، ایالات متحده امریکا با تولید روزانه ۱۰ میلیون و ۹۶۰ هزار بشکه، روسیه با تولید روزانه ۱۰ میلیون و ۵۳۰ هزار بشکه و عربستان با تولید روزانه ۱۰ میلیون و ۳۲۰ هزار بشکه، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان بودند.

تقاضای نفت جهان در سال گذشته میلادی به روزانه ۹۸ میلیون و ۷۳۰ هزار بشکه رسید که ۱.۵ درصد نسبت به سال پیش از آن بیشتر بود. بیشترین رشد تقاضای نفت جهان در این سال به آسیا و امریکای شمالی مربوط می‌شد. میانگین صادرات نفت اوپک در سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۴ میلیون و ۶۷۰ هزار بشکه در روز و کمی بیشتر از سال ۲۰۱۷ میلادی بود. در دوره یادشده، صادرات نفت اوپک به منطقه امریکای شمالی ۱۲.۶ درصد نسبت به سال پیش از آن کمتر بود.

ذخایر اثبات‌شده نفت جهان در پایان سال گذشته میلادی به یک تریلیون و ۴۹۸ میلیارد بشکه رسید که تنها چهار دهم درصد نسبت به ذخایر اثبات‌شده در پایان سال ۲۰۱۷ میلادی افزایش داشت.

در این حال ظرفیت پالایش نفت جهان در سال ۲۰۱۸ میلادی ۸۷۶ هزار بشکه بیشتر شد و به ۹۹ میلیون و ۵۱۰ هزار بشکه در روز رسید. سرانجام اینکه میانگین قیمت سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۱۸ میلادی ۶۹ دلار و ۷۸ سنت بود، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۷ میلادی ۵۲ دلار و ۴۳ سنت بود.