:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
معاملات «تسه» و تشدید افت قیمت اوراق تسهیلات مسکن

كاهش زياد قيمت تسه، اوراق تسهيلات مسكن به زير 50 هزار تومان

قیمت هر برگه اوراق تسهیلات مسکن اردیبهشت ماه ۹۸ «تسه ۹۸۰۲» با ۱.۷۴۷ ریال افزایش معادل ۰.۳۵ درصد به ۴۹۹.۹۸۷ ریال، قیمت هر برگه اوراق تسهیلات مسکن فروردین ماه ۹۸ «تسه ۹۸۰۱» با ۱.۰۵۵ ریال افزایش معادل ۰.۲۱ درصد به ۴۹۸.۶۱۸ ریال وقیمت هر برگه اوراق تسهیلات مسکن اسفند ماه ۹۷ «تسه ۹۷۱۲» با ۱.۳۷۶ ریال افزایش معادل ۰.۲۸ درصد به ۴۹۷.۶۸۸ ریال رسیده است
کد خبر: ۱۳۶۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۳
اقتصاد گردان - ارزیابی وضعیت معاملات اوراق تسهیلات مسکن نشان می‌دهد که کاهش قیمت در این بازار تحت تاثیر افت معامله مسکن همچنان ادامه دارد به گونه‌ای که قیمت این اوراق به طور میانگین به ۵۰ هزار تومان رسیده است.

این روزها تب و تاب خرید و فروش مسکن فروکش کرده و برخلاف سال گذشته که معاملاتی هر چند اندک در بازار مسکن صورت می‌گرفت در سال جدید آمارها نشان می‌دهد که خریداران و فروشندگان مسکن در یک حالت سکون قرار دارد. به تبع این تحولات، معاملات بازار اوراق تسهیلات مسکن نیز در یک آرامش پایداری قرار دارد و روند قیمت‌های «تسه» در ماه های متفاوت نیز حاکی از افت قیمت‌ها است.

تثبیت قیمت «تسه» بهار ۹۸

بر اساس این گزارش، آخرین آمار معاملات اوراق تسهیلات مسکن در پایان روز یکشنبه ۱۹ خرداد ماه ۹۸ نشان می دهد که قیمت هر برگه اوراق تسهیلات مسکن اردیبهشت ماه ۹۸ «تسه ۹۸۰۲» با ۱.۷۴۷ ریال افزایش معادل ۰.۳۵ درصد به ۴۹۹.۹۸۷ ریال، قیمت هر برگه اوراق تسهیلات مسکن فروردین ماه ۹۸ «تسه ۹۸۰۱» با ۱.۰۵۵ ریال افزایش معادل ۰.۲۱ درصد به ۴۹۸.۶۱۸ ریال وقیمت هر برگه اوراق تسهیلات مسکن اسفند ماه ۹۷ «تسه ۹۷۱۲» با ۱.۳۷۶ ریال افزایش معادل ۰.۲۸ درصد به ۴۹۷.۶۸۸ ریال رسیده است.

نوسان قیمت «تسه» زمستان ۹۷

نگاهی به آمارهای داد و ستدهای این بازار توسط ایبِنا، نشان می‌دهد که قیمت هر برگه اوراق تسهیلات مسکن بهمن ماه ۹۷ «تسه ۹۷۱۱» با ۷۸۵ ریال کاهش معادل (۰.۱۶) درصد به ۴۹۴.۸۲۹ ریال، قیمت هر برگه اوراق تسهیلات مسکن دی ماه ۹۷ «تسه ۹۷۱۰» با ۱.۴۲۴ ریال افزایش معادل ۰.۲۹ درصد به ۴۹۶.۱۳۲ ریال و قیمت هر برگه اوراق تسهیلات مسکن آذر ماه ۹۷ «تسه ۹۷۰۹» با ۲.۶۱۵ ریال افزایش معادل ۰.۵۳ درصد به ۴۹۸.۰۰۷ ریال در تابلوهای آماری ثبت شده است.

افت قیمت «تسه» پاییز ۹۷

همچنین قیمت هر برگه اوراق تسهیلات مسکن آبان ماه ۹۷ «تسه ۹۷۰۸» با (۳.۰۱۰) ریال کاهش معادل (۰.۶۱) درصد به ۴۹۱.۵۴۱ ریال و قیمت هر برگه اوراق تسهیلات مسکن مهر ماه ۹۷ «تسه ۹۷۰۷» با (۴.۳۹۵) ریال افت معادل (۰.۸۹) درصد به ۴۸۸.۲۰۲ ریال رسیده که نشان می‌دهد این اوراق در دو ماه ابتدایی پاییز سال گذشته با افت همراه شده است.

هزینه وام مسکن برای زوج‌ ها در تهران و سایر شهرها

به هر حال، با در نظر گرفتن میانگین قیمت ۵۰ هزار تومانی برای هر برگه اوراق تسهیلات مسکن در شرایط فعلی، هزینه وام مسکن به این صورت است که یک زوج‌ ساکن پایتخت برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن باید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند به طوری که باید ۱۰ میلیون تومان صرف خرید این ۲۰۰ برگ‌ها کنند.

افزون بر این، به این مبلغ با احتساب ۲۰ میلیون تومان وام جعاله که بابت خرید آن باید ۴۰ برگ تسه خریداری شود، دو میلیون تومان اضافه می‌شود. در نتیجه در مجموع باید برای دریافت وام ۱۲۰ میلیون تومانی مسکن حدود ۱۲ میلیون تومان هزینه شود.

هزینه وام مسکن برای زوج‌های غیر تهرانی

همچنین زوج‌های غیر تهرانی که در شهرهایی با جمعیت بیش‌تر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند، می‌توانند تا سقف ۸۰ میلیون تومان وام بگیرند که برای گرفتن این مبلغ باید ۱۶۰ ورق اوراق تسهیلات مسکن خریداری کنند و با این حساب باید ۸ میلیون تومان بابت خرید این اوراق بپردازند که با احتساب ۲ میلیون تومان برای خرید اوراق وام جعاله در مجموع برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی باید ۱۰ میلیون تومان هزینه کنند.

علاوه بر این، زوج‌های ساکن در سایر شهرهای با جمعیت زیر ۲۰۰ هزار نفر می‌توانند برای گرفتن ۶۰ میلیون تومان وام مسکن ۱۲۰ برگ بهادار خریداری کنند که باید ۶ میلیون تومان بابت خرید اوراق تسهیلات مسکن بپردازند. همچنین برای دریافت ۲۰ میلیون تومان دیگر بابت وام جعاله نیز باید دو میلیون تومان پرداخت کنند که در مجموع برای وام ۸۰ میلیون تومانی ۸ میلیون تومان از سوی زوجین باید پرداخت شود.

اوراق تسهیلات مسکن چیست؟

به گزارش ایبِنا، پس از پذیرش اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس، در عمل معامله این اوراق شکل رسمی و ضابطه‌مند به خود گرفت و در حال حاضر این اوراق مانند سایر سهم های موجود در فرابورس در ساعات معاملاتی خرید و فروش می‌شود.

گفتنی است، نماد اوراق «تسه» (مخفف تسهیلات) در بازار فرابورس شامل نام ماه و دو رقم آخر سال صدور است، که به کلمه «تسه» اضافه می‌شوند. به عنوان مثال نماد «امتیاز تسهیلات مسکن خرداد ۹۸» که مربوط به اوراقی است که در خرداد ۹۸ منتشر شده با عنوان «تسه۹۸۰۳» در بازار خرید و فروش می شود و مدت اعتبار اوراق صادره از تاریخ صدور به مدت ۲.۵ سال است که این مدت در شرایط خاص حداکثر تا ۲ دوره ۶ ماهه، قابل تمدید است.

روند معاملات

برای شروع فرآیند خرید این اوراق مانند سایر نمادهای موجود در بازار فرابورس، متقاضیان باید ابتدا نسبت به دریافت کد بورسی خود از طریق کارگزاری‌ها اقدام کنند و پس از دریافت کد بورسی به خرید و فروش اوراق «تسه» به صورت حضوری یا «آفلاین» بپردازد.

دامنه نوسان

لازم به ذکر است، دامنه نوسان اوراق تسهیلات مسکن، همانند سهم‌های موجود در بازار بورس و فرابورس، می‌تواند روزانه ۵+ درصد یا ۵- درصد قیمت پایانی روز قبل خود باشد، یعنی می‌تواند تا ۵ درصد بیشتر یا کمتر از قیمت روز قبل معامله شود. همچنین سرمایه‌گذاران باید هنگام خرید و فروش این اوراق، مبلغی به عنوان کارمزد معاملات پرداخت کنند.

کارمزد خرید و فروش

از سویی دیگر، هزینه کارمزد خرید اوراق تسهیلات مسکن (۰.۴۹ درصد) و هزینه کارمزد فروش (۰.۲۴ درصد) است و پس از خرید این اوراق توسط مشتریان از طرف شرکت سپرده ‌گذاری مرکزی برای آنها گواهی اعلامیه خرید صادر می شود که نشان می‌دهد سرمایه گذاران چه تعداد از اوراق مسکن را در چه نمادی خریداری کرده اند. از سویی دیگر کارگزار خریدار، این گواهی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند تا با ارائه این گواهی به بانک، ادامه روند دریافت وام از جانب بانک صورت گیرد.

مقابله با دستکاری و نوسان گیری

گفتنی است، برای جلوگیری از سودجویی‌های احتمالی و دستکاری های قیمتی و جلوگیری از نوسان گیری‌ های احتمالی اوراق «تسه»، اوراق تسهیلات مسکن از ۲ تا ۴ ماه بعد از تاریخ خرید قابل فروش نیستند و ناظر آنها تا پایان محدودیت فروش، فرابورس باقی می‌ماند و در این مدت ناظر غیرقابل تغییر است و پس از گذشت این مدت می‌توان، با تغییر ناظر  این اوراق را در هر کارگزاری به فروش رساند. البته این محدودیت برای نمادهایی که کمتر از ۴ ماه از اعتبار آنها باقی مانده، اعمال نمی‌شود.

مدت اعتبار

همانطور که ذکر شد مدت اعتبار اوراق صادر شده از تاریخ صدور به مدت دو سال است و در صورتی که مدت اعتبار این اوراق به پایان برسد و دارنده اوراق از تسهیلات آن استفاده نکند، نماد معاملاتی آن متوقف می‌شود و وجوه پرداختی برای خرید اوراق به سرمایه گذار مسترد نمی‌شود و به همین دلیل سرمایه‌گذارانی که قصد استفاده از تسهیلات این اوراق را ندارند، باید تا قبل از پایان مهلت اعتبار این اوراق را در بازار به فروش رسانند. ‌

شیوه قیمت‌گذاری

فرآیند کلی انجام معاملات اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس، مشابه معـاملات سایر انواع اوراق بهادار است. بدین معنا که قیمت این اوراق در سامانه معـاملاتی فرابـورس بـر اساس روش حراج و در نتیجه عرضه و تقاضای موجود در سامانه تعیین می‌شود و ملاک تعیین قیمت در هر روز، برآیند حجم معاملات و قیمت عرضه و تقاضا است.

لازم به ذکر است این اوراق با توجه به اینکه چقدر تا زمان اعتبارش باقی مانده، دارای قیمت متفاوتی است. در صورتی که مدت اعتبار این اوراق به اتمام رسیده و دارنده اوراق از تسهیلات مسکن آن استفاده نکند، نماد معاملاتی آن متوقف می‌شود و وجوه پرداختی دیگر به دارنده اوراق بازپرداخت نخواهد شد.