:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
طیبی در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه با ایمیدرو مطرح کرد

توانمندی‌های جهاد دانشگاهی برای فعالیت در عرصه صنایع معدنی

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه معادن از مزیت‌های کشور به حساب آمده و ایمیدرو سازمان توسعه‌ای در این حوزه است خاطر نشان کرد: ‌استراتژی مشترک ما و ایمیدرو استفاده از دانش فنی خودمان است و بنا داریم در زمینه‌های مختلف از جمله طراحی، مهندسی پایه فرایندها در موضوعات مختلف، تولید دانش فنی و تولید فناوری تجهیزات صنایع معدنی کشور همکاری داشته باشیم.
کد خبر: ۱۳۶۹۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
افتصادگردان- دکتر حمیدرضا طیبی موضوع این تفاهم نامه را کار در زمینه تولید فناوری مورد نیاز ایمیدرو در زمینه‌های طراحی، مهندسی پایه فرایندها در موضوعات مختلف همچون مس، آلومینیوم و غیره، تولید دانش فنی مورد استفاده در این حوزه از جمله الکترودهای گرافیکی و مانده آلومینا در صنعت آلومینیوم و نیز تولید فناوری تجهیزات مورد استفاده در این صنایع عنوان کرد و گفت: از جمله این تأسیسات می‌توان به سیستم‌های غبارگیری صنعتی و الکتروفایرها در صنعت آلومینیوم اشاره کرد.

وی که در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران سخن می‌گفت، زمینه‌های همکاری مشترک با ایمیدرو را ارتقای فناوری‌های موجود یا انتقال فناوری در پروژه‌هایی که با کشورهای خارجی انجام می‌شود، فعالیت آموزشی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در حوزه‌های مورد نیاز ایمیدرو، انجام فعالیت تحقیقاتی مشترک با مجموعه ایمیدرو نام برد و گفت: اساس همکاری متقابل با این سازمان در قالب قراردادهای مستقلی است که از این به بعد با ایمیدرو منعقد می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی سپس به نگاه رئیس سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و ضرورت صاحب فناوری شدن در صنایع معدنی در دیدگاه این سازمان اشاره کرد و افزود: در جهاد دانشگاهی ظرفیت‌های مختلفی از جمله پژوهشکده فرآوری مواد معدنی و سایر پژوهشکده‌ها وجود دارد و مجموعه توانمندی‌های این حوزه می‌تواند در تولید فناوری‌های مورد نیاز ایمیدرو به کار گرفته شود.

طیبی با بیان اینکه ابتدا ایمیدرو باید اعلام نیاز کند، خاطر نشان کرد: ما می‌توانیم در حوزه‌های طراحی مهندسی پایه صنایع فولاد از جمله تولید الکترودهای گرافیکی و نیز تولید آلومینا از مواد غیر اکسیدی در صنعت آلومینیوم کارهای جدی انجام دهیم.

وی افزود: همچنین سابقه کاری ما در زمینه تجهیزات موفقیت آمیز بوده و در این خصوص سیستم‌های غبار گیر صنعتی ما در صنایع معدنی مورد استفاده هستند ضمن آنکه می‌توانیم در زمینه‌های تولید فلزات گران بها ارتقای فرایندهای صنایع روی و نیز حوزه تجهیزات برق همکاری داشته باشیم.

رئیس جهاد دانشگاهی یادآور شد: در کشور معادن غنی روی داریم و می‌توانیم در ارتقای فرایندها و نیز بحث برق و کنترل کارهای مهمی انجام دهیم.

طیبی در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌ها چه تأثیری در واردات برخی از قطعات در صنایع فوق داشته، گفت: در صنایع آلومینیوم در این خصوص دچار مشکل هستیم. این در حالی است که چنانچه در این حوزه توسعه داشته باشیم مشکلی در تأمین و تولید تجهیزات از جمله الکترو فایرهای جریان بالا نداریم. قبلاً الکترو فایرهای جریان بالا را در صنایع آلومینیوم و روی وارد کشور می‌کردیم در حالی که حالا می‌توانیم ظرفیت‌هایمان را ارتقا دهیم و در حوزه فناوری اگر به موقع شروع کنیم با تحولات فناورانه در صنایع معدنی رو به رو خواهیم بود.

وی ضمن اشاره به همکاری‌های قبلی جهاد دانشگاهی با ایمیدرو در زمینه سیستم‌های غبار گیری منطقه سرچشمه و نیز بهینه سازی سیستم‌های غبارگیری منطقه خاتون آباد که دارای معضلات زیست محیطی بوده است، اظهار کرد: همکاری ما با این سازمان بیشتر در زمینه تجهیزات بود. این در حالی است که با توجه به زمینه کاری زیادی که در این حوزه وجود دارد استراتژی مشترک ما و ایمیدرو استفاده از دانش فنی خودمان است و معتقدیم اگر صنایع صاحب فناوری نباشد رقابت سخت خواهد بود.

رئیس جهاد دانشگاهی در پایان افزود: برنامه داریم که رؤسای سازمان ایمیدرو از مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی بازدید کنند و ضمن این بازدید زمینه‌های همکاری مشترک را رسانه‌ای کنیم تا این زمینه‌ها بعداً در قالب قرارداد عملیاتی شود.