:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
نماینده تهران:

سیاست ارزی دولت اصلاح شود

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: با تداوم سیاست فعلی ارزی وضعیت اقتصادی کشور و شرایط معیشتی مردم دچار وخامت بیشتری می‌شود چرا که ارز ارزان داده می‌شود و کالای اساسی گران به دست مردم می‌رسد، تا دیر نشده این سیاست اصلاح شود.
کد خبر: ۱۳۶۹۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴
اقتصادگردان- سیده فاطمه حسینی در نطق میان دستور امروز (دوشنبه) مجلس، گفت: ماندگاری چالش‌های اقتصادی حاکی از ضرورت اتخاذ سیاست‌های خردمندانه اقتصادی است. گزارش‌ها نشان‌دهنده وضعیت فزاینده بیکاری علی‌الخصوص بیکاری جوانان است و در این میان وضعیت معیشت مردم در تنگنای شدیدی قرار دارد. دولت به ویژه وزارت اقتصاد باید در فرصت باقی مانده از عمر دولت از ابزارهای بیمه‌ای، گمرکی، بانکی، مالیاتی و سرمایه‌گذاری استفاده کند تا در راستای کاهش شکاف رکودی در کشور گام بردارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با یادآوری هشدارهایش درباره آثار تورمی ارز ۴۲۰۰ تومانی، گفت: با گذشت چهار ماه از آثار تورمی شدید سیاست ارز ۴۲۰۰ مسؤولان اجرایی این سیاست را اصلاح کردند این بار نیز متذکر می‌شوم در صورتی که مابه تفاوت نرخ ارز به اقشار و دهک‌های پایین جامعه پرداخت شود و بخش دیگر آن برای جبران کسری بودجه دولت، هزینه شود سیاست مطلوب‌تری اتخاذ می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه به چند دلیل تداوم روند جاری خرید و واردات کالاهای اساسی را به اصلاح نمی‌دانم، گفت: بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان یعنی معادل بیش از یک چهارم بودجه عمومی کشور که حتی در شرایط تحریم، یک میلیارد تومانِ آن نیز حائز اهمیت بسیار است، هزینه‌کرد این بودجه عظیم آن هم به شیوه فعلی درست نیست چرا که ارز ارزان می‌دهیم اما کالاهای اساسی گران به دست مردم می‌رسد. با مطالعه آثار سیاست فعلی ارزی به خوبی متوجه فاصله گرفتن از عدالت اجتماعی می‌شویم. اقشار ضعیف جامعه که ماه‌ها بر سر سفره‌هایشان گوشت قرمز و مرغ و برنج نیست، هیچ بهره‌ای از تداوم این سیاست نمی‌برند.

حسینی ادامه داد: وضعیت تولید کالاهای اساسی در داخل کشور با اتخاذ این سیاست رو به وخامت می‌گذارد. وضعیت تولید کالاهای اساسی با توجه به تخصیص ارز ترجیحی در میان مدت، کشور به این وضعیت وابسته می‌ماند. نباید فراموش کرد که تداوم سیاست ارزی جاری امکان‌پذیر نیست و اصرار بر آن موجب ایجاد فاجعه می‌شود به دلیل بار دیگر به دولت تذکر می‌دهم این سیاست را هرچه زودتر اصلاح کنید.

وی با اشاره به سفر نخست‌وزیر ژاپن به کشورمان، گفت: انتظار دارم با درک عملکرد مطابق قوانین و در چارچوب برجام ایران از یک سو و اعمال بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران از سوی دیگر، سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران پیام روشنی از اصلاح رویکرد ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در بخش دیگری از نطقش در تذکری به وزیر آموزش و پرورش، گفت: حدود ۵۰ درصد مدارس استان تهران یا نیازمند تخریب یا نیازمند بازسازی است. برنامه وزارت آموزش و پرورش برای این مسئله چیست؟