:
كمينه:۲۲.۷۹°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
با حضور دکتر طیبی صورت گرفت

امضای تفاهم‌نامه جهاد دانشگاهی با ایمیدرو

جهاد دانشگاهی و سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) با حضور حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی و خداداد غریب پور، رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به امضا تفاهم‌نامه پرداختند.
کد خبر: ۱۳۶۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
اقتصادگردان- حمیدرضا طیبی در این مراسم که صبح امروز (دوشنبه ۲۰ خرداد) در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی برگزار شد، با بیان اینکه یکی از اهداف تأسیس جهاد دانشگاهی انجام تحقیقات کاربردی با موضوع تولید فناوری مورد نیاز صنایع و پیگیری تا کاربردی کردن کامل این تحقیقات بوده است، گفت: یکی از ویژگی‌های مهم کار ما در این حوزه کاربردی کردن تحقیقات است به طوری که در حوزه‌های پزشکی تنها حدود ۲۰ درصد از بودجه به صورت کمکی هزینه می‌شود و در حوزه‌های مهندسی نیز کاربردی کردن و کسب درآمد از اهمیت زیادی برخوردار است،؛ بنابراین اصرار داریم که تحقیقات کاربردی شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای معدن و صنایع معدنی کشور خاطر نشان کرد: از قبل تر علاقه به ورود به صنایع معدنی داشتیم و توسعه فناوری در این صنایع را به منظور ارتقای بهره وری هدف قرار داده‌ایم.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: علاقه داشتیم در بحث مهندسی پایه و فرآیندها تأمین مواد اولیه و توسعه تجهیزات فعالیت داشته باشیم؛ با توجه به نگاه دکتر غریب پور به فناوری، از توسعه همکاری‌ها با این سازمان به شدت استقبال می‌کنیم و امیدوار هستیم که با وجود تفاهم‌نامه‌ای که امروز به امضا رسید شاهد توسعه فناوری در این حوزه باشیم.

طیبی در پایان یادآور شد: هر کشوری باید صاحب علم و فناوری باشد و این علم و فناوری را مرتب به روز کند تا بتواند به رقابت در بازار بپردازد. همچنین طبیعت انقلاب ما ایجاب می‌کند که چنین باشد و بدون علم و فناوری کشور حیات ندارد.

شناسایی ۲۷ طرح تحقیقاتی در ایمیدرو

خداداد غریب پور، رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نیز در این مراسم با تاکید بر آنکه کشور ما به روحیه کار تیمی و نزدیک واحدهای صنعتی با واحدهای علمی نیاز دارد اظهار کرد: در حوزه علم، یافته‌های علمی ما بد نیست اما در استفاده از این علم در عمل چندان موفق نبوده‌ایم.

وی ادامه داد: از تبدیل علم به عمل، تکنولوژی حاصل می‌شود. در این زمینه و در حوزه دانش فنی وابستگی ما به کشورهای خارجی یکی از موضوعاتی است که در سال‌های تحریم ما را اذیت می‌کند.

غریب پور افزود: با جهاد دانشگاهی دست در دست هم دادیم تا بتوانیم در این شرایط حساس با تکیه بر دانش محققان و اندیشمندان یک گام ملی برداریم و ظرفیت بالای فنی و علمی را در کنار هم قرار داده و در زمینه‌های آموزش، پژوهش و دانش فنی ارزش افزوده ایجاد کنیم.

وی خاطر نشان کرد: بعد از نامه‌نگاری‌های متعدد با دانشگاه‌ها و هماهنگی وزارت علوم قطب بندی کشور به ۱۰ قطب علمی و بر اساس ظرفیت‌های علمی استان‌ها انجام شد، ضمن اینکه با شرکت‌های بزرگ صنعتی نیز تفاهم‌نامه امضا کردیم.

وی اضافه کرد: تفاهم‌نامه‌ای که امروز بین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و جهاد دانشگاهی به امضا رسیده گامی مهم در ایجاد تحول در حوزه تکنولوژی معدن در صنایع معدنی به حساب می‌آید و بنا داریم تفاهم‌نامه را تبدیل به قرارداد و قرارداد را تبدیل به عملیات کنیم. به طوری که یک سال دیگر شاهد محصول یا خروجی این همکاری مشترک باشیم.

غریب پور تصریح کرد: مهمترین نقطه ضعف کارهای علمی و تحقیقاتی چند دهه اخیر در کشور اثربخش نبودن این کارها بوده و به این دلیل که در راستای هدف انجام نشده از تأثیرگذاری لازم برخوردار نبوده است. امیدواریم تفاهم نامه امروز فتح بابی در این حوزه باشد ضمن اینکه کمال کار آن است که تفاهم نامه تبدیل به کار عملیاتی شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امسال ۲۷ طرح تحقیقاتی را بر اساس تقاضای واحدها شناسایی کردیم به این معنی که اعلام نیاز کرده‌اند و ما نیز سعی می‌کنیم رابطه خود با جهاد دانشگاهی بر اساس تقاضای واحدها و ظرفیت علمی جهاد دانشگاهی تنظیم کنیم.


زمینه‌های همکاری تفاهم‌نامه مابین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و جهاد دانشگاهی همکاری در حوزه‌های مرتبط پژوهش و فناوری به منظور تولید، توسعه انتقال و ارتقای فناوری‌های مورد نیاز ایمیدرو در بخش معدن و صنایع معدنی، ارائه خدمات علمی و پژوهشی در پژوهش‌های ایمیدور، مشارکت در شناسایی نیازها و تعریف طرح‌ها و پروژه‌های فناورانه مورد نیاز ایمیدور، شناسایی پژوهش‌های لازم در زمینه طراحی ساخت و بومی سازی تجهیزات مورد نیاز ایمیدور در بخش معدن و صنایع معدنی و ارائه پیشنهادهای مربوطه، ارائه پیشنهادها و راهکارها در زمینه فناوری‌های نوین در بخش معدن و صنایع معدنی در راستای انتقال دانش فنی، طراحی و تدوین و اجرای دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی تخصصی مورد نیاز ایمیدرو است.