:
كمينه:۷.۷۹°
بیشینه:۹.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

بازسازی اتوبوس های فرسوده ناوگان حمل و نقل عمومی كشور

مديرعامل ايران خودرو ديزل گفت: سهم ايران خودرو ديزل در بازار خودروهاي تجاري و سنگين از سه و نيم درصد در سال 96 به حدود 16 درصد در سال 97 و بيش از پنج برابر افزايش يافته است. اين افزايش در بازه زماني 12 ماه محقق شده است
کد خبر: ۱۳۶۹۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷
اقتصادگردان- به گزارش ايكوپرس،‌ مهدي يونسيان با بيان اين كه توليد سال 97 نسبت به 96 بيش از 70 درصد رشد داشته گفت: ظرفيت سالانه ايران خودرو ديزل 30 تا 35 هزار دستگاه است كه در حال حاضر به دليل برخي مشكلات بهره برداري از تمام اين ظرفيت امكانپذير نيست.

وي برنامه توليد امسال ايران خودرو ديزل را توليد 4 هزار دستگاه خودرو اعلام كرد و گفت: انواع كاميون، كشنده، كاميون سبك، پيكاپ، ون، ميني بوس و اتوبوس در سبد توليدات اين شركت قرار دارند.

يونسيان تصريح كرد: ايران خودرو ديزل تنها شركت ايراني است كه توان توليد انوع محصولات تجاري و سنگين و نيمه سنگين باري و مسافري را به صورت هم زمان دارد.

وي بازسازي اتوبوس هاي فرسوده را از برنامه هاي مهم اين شركت عنوان كرد و گفت: با توجه به نبود بودجه كافي براي نوسازي و خريد اتوبوس از سوي شركت اتوبوسراني، ايران خودرو ديزل بازسازي اتوبوس هاي فعلي ناوگان اتوبوسراني را در دستور كار قرار داده است.

مديرعامل ايران خودرو ديزل صرفه اقتصادي و صرفه جويي در منابع مالي را از مزاياي اين اقدام دانست و گفت: بازسازي اتوبوس و تبديل آن از شرايط فرسودگي و آلايندگي بالا به خودروي داراي استاندارد آلايندگي يورو 3 و 4 بودجه اي كم تر از يك سوم خريد اتوبوس نو نياز دارد كه ايران خودرو ديزل با توجه به محدوديت منابع مالي و مشكلات نقدينگي اين روش را در دستور كار قرار داده است.

يونسيان ادامه داد:‌ درحال حاضر همكاري هايي را با شهرداري هاي برخي شهرها براي اجراي اين پروژه آغاز كرده ايم.

وي با تاكيد بر اين كه توان خريد و نوسازي ميني بوس و اتوبوس در شركت هاي خصوصي وجود ندارد توان نوسازي در اين بخش توسط ايران خودرو ديزل را سالانه دوهزار دستگاه عنوان كرد و گفت: اتوبوس شهري در اقتصاد ايران و ساختار حمل و نقل ايران به گونه اي است كه نوسازي آن نيازمند حمايت مستقيم دولت و اختصاص بودجه و تسهيلات مناسب است.

يونسيان واردات اتوبوس كاركرده را اقدامي غيرتخصصي و عجولانه خواند و گفت: هر اتوبوس وارداتي دست دوم نيازمند شبكه خدماتي، ابزار مخصوص، آموزش نيروي انساني و قطعات يدكي است كه مستلزم سرمايه گذاري سنگين و قابل توجهي است.

وي اضافه كرد: بازسازي اتوبوس هاي فرسوده علاوه بر هزينه بسيار كم تر از واردات دست دوم، شبكه خدماتي مناسبي نيز در اختيار مصرف كنندگان قرار مي دهد.

يونسيان خاطرنشان كرد: اتوبوس هاي بازسازي شده تا 12 ماه از مزاياي گارانتي نيز بهره مند مي شوند.