:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۶.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵
در نشست خبری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی مطرح شد

ورزشگاه‌ها باید تجهیزات برق اضطراری داشته باشند

«سیاست تغییر ساعات کاری ادارات به منظور عبور از پیک تابستانه برق» امسال نیز در دستور کار قرار دارد، اما مقرر شده است که استان‌ها مسوول اجرای آن باشند، این خبر را معاون برق وزارت نیرو دیروز در نشست خبری خود به «تعادل» داد.
کد خبر: ۱۳۶۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
اقتصادگردان- حائری در پاسخ به پرسش «تعادل» درباره اینکه وزارت نیرو از چه تاریخ قرار است برنامه تغییر ساعات کاری اداری در تابستان را اجرا کند؟ اظهار کرد: «وزارت نیرو سال گذشته طرح تغییر ساعات کار اداری را به منظور مدیریت مصرف برق در زمان اوج پیک بار انجام داد که باعث صرفه‌جویی 2 هزار مگاواتی مصرف برق شد و نتایج بسیار خوبی داشت.

امسال نیز این برنامه را داریم، اما تصمیم‌گیری درباره تاریخ و نحوه اجرای این طرح را بر‌عهده خود استانداران گذاشتیم تا با تعامل با مسوولان برق استان‌ها یعنی برق‌های منطقه‌ای و شرکت‌های توزیع این طرح را اجرا کنند. این طرح در برخی از استان‌ها از ابتدای خرداد یا از 15 خرداد آغاز شده یا از 20 خرداد آغاز می‌شود.»

وی هدف از اجرای طرح تغییر ساعات کار اداری در سال جاری را بهینه کردن مصرف برق ادارات عنوان کرد و گفت: «هدف این است که هم بتوانیم از طریق ادارات برق منطقه‌ای و شرکت‌های توزیع، نظارتی روی مصرف برق ادارات انجام دهیم و هم به محض آنکه ادارات تعطیل می‌شوند، قادر باشیم سیستم‌های سرمایشی و روشنایی را از مدار خارج کنیم.»

  سرمایش برق را می‌خورد

حائری با تأکید بر اینکه متوسط مصرف برق سیستم‌های سرمایشی در ایران، امسال به بیش از 24 هزار مگاوات می‌رسد، اظهار کرد: «با مقداری مدیریت کردن می‌توانیم 4 هزار مگاوات در مصرف برق صرفه‌جویی کنیم و مصرف برق سیستم‌های سرمایشی را به 20 هزار مگاوات برسانیم.»

وی افزود: «همین رقم 20 هزار مگاوات به اندازه مجموع مصرف برق 4 کشور همسایه در زمان پیک مصرف است.»

به گفته معاون برق و انرژی وزارت نیرو، صرفه‌جویی 5 هزار مگاواتی برق، 40 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی در سرمایه‌گذاری بخش برق را به همراه دارد و 40 هزار میلیارد تومان به اندازه دو برابر کل درآمد سالانه صنعت برق کشور است.

حائری در پایان پاسخ‌های خود به پرسش خبرنگار روزنامه «تعادل» وعده داد که قبوض کاغذی برق تا پایان مهرماه سال جاری حذف شوند.

  ژنراتور ورزشگاه‌ها

همایون حائری، معاون برق و انرژی وزارت نیرو در پاسخ به پرسش دیگر روزنامه«تعادل» درباره اینکه با توجه به خاموشی ورزشگاه فولادشهر اصفهان در بازی ذوب‌آهن اصفهان با الوصل امارات، آیا حوزه برق وزارت نیرو اقدامی را برای بررسی وضعیت ژنراتور ورزشگاه‌ها و سایر مراکز مهم انجام داده است تا چنین اتفاقاتی مجددا تکرار نشود؟، گفت: «ما این مساله را بخشنامه و اعلام کردیم. نهادهای مختلفی مانند سازمان پدافند غیرعامل، تأکید دارند که دستگاه‌های حساس باید ژنراتور داشته باشند. در مساله‌ای که در بازی ذوب‌آهن اصفهان با یکی از تیم‌های باشگاهی عربی رخ داد و برق ورزشگاه قطع شد، مشکل از داخل خود ورزشگاه فولادشهر بود، در حالی که برای همه مسابقاتی که انجام می‌شود، شرکت‌های توزیع برق استان‌ها آمادگی لازم را دارند.»

وی تأکید کرد: «مشکلی که در ورزشگاه فولادشهر اصفهان پیش آمد، متوجه شرکت‌های برق نیست و خود مجموعه ورزشگاه فولادشهر مقصر هستند که تجهیزات برق اضطراریشان آماده نبوده است. بنابراین موضوع ژنراتور دوم ورزشگاه‌ها باید از داخل استان‌ها پیگیری شود، اما به هر حال تأکیدات لازم به شرکت‌های توزیع استان‌ها هم انجام شده است.»

  سیاست‌های تشویقی برای عبور از تابستان

در این نشست، مصطفی رجبی، سخنگوی جدید صنعت برق نیز درباره سیاست‌های تشویقی صنعت برق برای مدیریت بار در تابستان توضیحاتی را ارایه داد و گفت: «مشترکین کم‌مصرف می‌توانند با صرفه‌جویی میزان مصرف خود را به زیر الگو برسانند و چنانچه مصرف آنها نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کند، تشویق خواهند شد.»

رجبی با تاکید بر اینکه پیک مصرف در روز بین ساعات ۱۲ تا ۱۶ رخ خواهد داد، گفت: «یکی دیگر از این برنامه‌ها تشویق صنایع است. ما هر سال به صنایع مشوق می‌دهیم که طرح ذخیره عملیاتی را اجرا کنند و امسال بیش از ۲۰۰۰ مگاوات تفاهم‌نامه با صنایع امضا کرده‌ایم.»