:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
خریداران بیش از ۲۰۰ سکه باید اظهارنامه پر کنند

مالیات ستانی از خریداران بزرگ سکه، طرح دریافت مالیات از خریداران کلان سکه چه تاثیری بر بازار دارد؟

در طرح بانک مرکزی، سکه یک ماهه یک میلیون و 590 هزار تومان، سه ماهه یک میلیون و 540 هزار تومان، شش ماهه یک میلیون و 475 هزار تومان، 9 ماهه یک میلیون و 410 هزار تومان، 12 ماهه یک میلیون و 350 هزار تومان، 18 ماهه یک میلیون و 245 هزار تومان و دو ساله یک میلیون و 160 هزار تومان اعلام شد
کد خبر: ۱۳۶۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۶
اقتصاد گردان - در انتهای سال ۹۶ سال گذشته به دنبال نوسانات شدید در بازار ارز، بازار سکه نیز با التهابات شدید رو به رو شد. در این راستا بانک مرکزی برای جلوگیری از وضعیت پیش آمده، از اواسط فروردین ماه سال 97 شروع به پیش فروش سکه با سررسیدهای متفاوت کرد.


با وجود اجرای این طرح بازار سکه همچنان التهابات شدیدی را تجربه کرد. قیمت سکه همچنان روند صعودی در پیش گرفت. به این ترتیب بسیاری از کارشناسان به ثمن بخس شدن اموال بانک مرکزی انتقاد کردند، چرا که ارقام قابل ملاحظه‌ای از سکه‌های بانک مرکزی در طرح پیش فروش خریداری شده بود. همچنان که کمتر از یک ماه بعد از اجرای این طرح در اردیبهشت سال 1397 اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور اعلام کرد، در جریان پیش فروش سکه، معادل 65 هزار نفر سکه خریداری کرده‌اند که در این جریان چند میلیون سکه پیش فروش شده و افرادی هستند که به تنهایی حدود 26 هزار قطعه سکه خریده‌اند.

مدتی بعد ناصر سراج، رییس سازمان بازرسی اعداد و ارقام شفاف‌تری از وضعیت فروش سکه توسط بانک مرکزی اعلام کرد. وی چنین اظهار کرد: در سال گذشته 7 میلیون و 600 هزار ثبت نام سکه صورت گرفت که 50 نفر، (۵ درصد) از کل خریداران ۳۸۰ هزار عدد از این سکه‌ها را در اختیار دارند و هر سکه‌ای برای خریدارانش یک میلیون تومان سود دارد.

وی در ادامه چنین اعلام کرد که خریدار اول 38 هزار و 250 قطعه سکه، نفر دوم 23 هزار قطعه و نفر سوم نیز چهار هزار و اندی سکه خریداری کرده‌اند.

از همان زمان زمزمه‌هایی مبنی بر دریافت مالیات از خریداران بزرگ سکه مطرح شد. به عبارتی بنا بر این شد با توجه به سود بالای خریداران سکه از محل خریداری سکه بخشی از سود آن به خزانه دولت پرداخت شود.

اکنون و بعد از گذشت بیش از یکسال از پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی، سازمان امور مالیاتی جزییات دریافت مالیات از خریداران کلان سکه را منتشر کرده است.

در این بخشنامه آمده است: تمامی خریداران سکه که در سال ۱۳۹۷ نسبت به دریافت حداکثر ۲۰۰ سکه از سیستم بانکی اقدام کرده‌اند، مشمول این دستورالعمل و از نگهداری اسناد و مدارک و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف هستند.

نحوه تعیین این مالیات و پرداخت آن این‌گونه است که دریافت‌کنندگان سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در سال ۱۳۹۷ سکه خود را دریافت کرده‌اند، تا ۲۰ سکه دریافتی معاف از مالیات هستند.

برای کسانی که بیش از ۲۰ سکه دریافت کرده‌اند، نسبت به مازاد ۲۰ سکه تا میزان ۶۰ سکه به ازای هرسکه یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال مالیات مقطوع، نسبت به مازاد ۶۰ سکه تا میزان ۱۰۰ سکه به ازای هر سکه دو میلیون ریال مالیات مقطوع و نسبت به مازاد ۱۰۰ سکه تا میزان ۲۰۰ سکه به ازای هر سکه دو میلیون و ۵۰۰ هزار ریال مالیات مقطوع تعیین شده است.

طبق این دستورالعمل مودیان این نوع فعالیت که مشمول مالیات نمی‌شوند، نیازی به ثبت‌نام و تشکیل پرونده مالیاتی نخواهند داشت، اما مودیان مشمول باید جهت پرداخت مالیات به سامانه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی www.tax.gov.ir مراجعه کنند.

همچنین مودیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت یک‌جا در خردادماه ۱۳۹۸ ندارند، می‌توانند حداکثر تا چهار ماه به صورت مساوی، مالیات خود را پرداخت کنند.

عدم پرداخت به موقع مالیات یا عدم پرداخت اقساط در سررسیدهای مقرر، مشمول جریمه موضوع ماده ۱۹۰ قانون مالیات‌های مستقیم از پایان خردادماه ۱۳۹۸ خواهد بود. چنانچه مودیان مشمول این دستورالعمل نسبت به مالیات تعیین شده صرفاً از حیث عدم فروش سکه‌های دریافتی معترض باشند، می‌توانند نسبت به طرح ادعای خود در مراجع دادرسی مالیاتی اقدام و درخواست رسیدگی مجدد کنند.

  خریداران بیش از ۲۰۰ سکه باید اظهارنامه پر کنند

بر اساس این دستورالعمل، اشخاصی که بیش از ۲۰۰ سکه در سال ۱۳۹۷ دریافت کرده‌اند، مشمول این دستورالعمل نبوده و باید اظهارنامه مالیاتی مربوط به این فعالیت را در موعد مقرر قانونی تسلیم کنند.

ادارات کل امور مالیاتی نیز مکلفند ترتیبی اتخاذ کنند تا رسیدگی و مطالبه مالیات این اشخاص (اعم از اشخاصی که نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی اقدام کرده و همچنین اشخاصی که از تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی خودداری کرده‌اند) حداکثر تا پایان سال جاری انجام گیرد.

همچنین اعلام شده صاحبان مشاغلی که حسب سوابق پرونده یا مجوز صادره از سوی مراجع ذی‌ربط به شغل مرتبط با خرید و فروش سکه اشتغال دارند، مشمول این دستورالعمل نمی‌شوند، اما مکلف هستند نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی شغلی خود اقدام کنند.

در این دستورالعمل آمده است که موعد ارایه اظهارنامه برای اشخاص حقیقی خردادماه و برای اشخاص حقوقی تیرماه است.

 گرچه این بخشنامه جدید کمک می‌کند بخشی از سود فروش سکه‌ها به حساب خزانه کشور برگردد ولی همچنان انتقادات نسبت به اجرای طرح پیش‌فروش سکه باقی است، چرا که اجرای این طرح اموال به فروش رسانده شده را بر نمی‌گرداند در عین حال چنین اقداماتی و تعیین مالیات بعد از اجرای طرح منجر به آن خواهد شد که خریداران نسبت به عمل بانک مرکزی و دولت بی‌اعتماد شوند و در موارد مشابه ابزار کنترلی از دست دولت و بانک مرکزی خارج شود.