:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۸.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
وضعیت بازار اجاره آپارتمان

سرایت قیمت‌های بالا به بازار اجاره مسکن، اجاره آپارتمان از 60 تا 300 ميليون

شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری در اردیبهشت ماه سال جاری به ترتیب معادل 22.6 و 19.7 درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد کرده است اما نرخ اجاره نسبت به سال گذشته رشدی بالای 30 درصد داشته و حتی در مناطق شمالی و گران قیمت تهران این افزایش نرخ به بیش از 50 درصد رسیده است. رهن کامل یک واحد مسکونی نوساز 67 متری در دارآباد تهران، 270 میلیون تومان است.
کد خبر: ۱۳۶۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۷
اقتصاد گردان - زهره علامی|
اگرچه براساس تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری در اردیبهشت ماه سال جاری به ترتیب معادل 22.6 و 19.7 درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد کرده است، اما مشاهدات میدانی و گفت‌وگو با مشاوران املاک نشان می‌دهد که نرخ اجاره نسبت به سال گذشته رشدی بالای 30 درصد داشته و حتی در مناطق شمالی و گران قیمت تهران این افزایش نرخ به بیش از 50 درصد رسیده است. البته وزارت راه و شهرسازی در حال طراحی و اجرای برنامه‌های متفاوتی برای کنترل قیمت‌ها بر بازار اجاره است. 
در همین رابطه، اواسط اردیبهشت ماه بسته‌ای 5 گانه برای رونق بازار اجاره با همکاری وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن رونمایی شد که این بسته در حال حاضر در مسیر تصویب از سوی مجلس و اجرایی شدن قرار دارد، این بسته بر پایه ابزار مالیاتی بنا شده است و به گفته کارشناسان می‌تواند تاحدودی بازار رهن واجاره را کنترل کند.  اگرچه به نظر می‌رسد تا زمانی که بازار خرید وفروش مسکن آرام نگیرد نمی‌توان انتظار داشت که بازار اجاره کنترل شود، قیمت‌ها در بازار خرید و فروش طی یک‌سال گذشته بیش از 70 درصد رشد کرده است و با توجه به اینکه قیمت مسکن مهم‌ترین و اصلی‌ترین فاکتور در تعیین اجاره‌بهاست، نرخ کرایه هم به‌شدت افزایش یافته است. افزایش چشمگیر نرخ اجاره و آغاز فصل نقل و انتقالات بهانه‌ای شد تا روزنامه تعادل گزارشی میدانی از وضعیت بازار رهن کامل واحدهای مسکونی کوچک متراژ (کوچک‌تر از 75 متر مربع) را در مناطق مختلف پایتخت تهیه کند.
 مشاهدات میدانی روزنامه تعادل برای بررسی رهن کامل واحدهای مسکونی کوچک متراژ نشان می‌دهد که تعداد فایل‌های رهن کامل ارایه شده در سایت‌های اینترنتی و اپلیکیشن‌های موبایلی بسیار کم و انگشت شمار است و اغلب فایل‌های موجود مربوط به رهن و اجاره به صورت ترکیبی است و خواسته اغلب موجران دریافت اجاره ماهیانه است.

براساس نتایج به دست آمده  نرخ رهن کامل در مناطق شمالی و مرکزی پایتخت نسبت به سایر مناطق بالاتر است و مستأجران کم توان‌تر باید به دنبال اجاره واحد مسکونی در مناطق جنوبی پایتخت باشند چون در سایر مناطق تهران، قیمت رهن کامل و سکونت یک‌ساله بالای 100 تا 150 میلیون تومان است.

   شمال

اگر قصد سکونت یک‌ساله در مناطق شمالی و گران قیمت تهران را دارید باید برای رهن کامل یک واحد کوچک‌تر متراژ در این مناطق حداقل 250 میلیون تومان به صاحبخانه بپردازید به عنوان نمونه رهن کامل یک واحد مسکونی نوساز 67 متری در دارآباد تهران، 270 میلیون تومان است.

برای رهن کامل یک واحد مسکونی 75 متری نوساز در نوبنیاد باید 240 میلیون تومان در چنته داشته باشید. همچنین رهن کامل یک واحد مسکونی 60متری نوساز در خیابان ملاصدرا، 250 میلیون تومان است. قیمت رهن کامل یک واحد مسکونی 70 متری در خیابان ظفر تهران تاحدودی نسبت به سایر مناطق ذکر شده بالاتر است و شما باید 300 میلیون تومان به صاحبخانه بپردازید تا بتوانید به مدت یک‌سال در این واحد مسکونی کوچک متراژ زندگی کنید.

   غرب

نرخ رهن کامل در مناطق غربی تهران نسبت به مناطق شمالی کمتر است و شما با کمتر از 200 میلیون تومان می‌توانید یک واحد مسکونی کوچک متراژ را در این مناطق رهن کنید، در صورتی که قصد رهن کامل یک واحد مسکونی 70 متری نوساز در منطقه پونک را دارید باید 180 میلیون تومان به صاحبخانه بپردازید. همچنین رهن کامل یک واحد مسکونی 75 متری نوساز در شهرک نفت 205 میلیون تومان است. نرخ رهن کامل یک واحد مسکونی 73 متری نوساز در خیابان آزادی، 165 میلیون تومان است و رهن کامل یک واحد مسکونی 75 متری در کن سولقان، 80 میلیون تومان است یعنی شما با پرداخت 80 میلیون تومان می‌توانید یک‌سال در این منطقه سکونت داشته باشید.

   مرکز

نرخ رهن کامل در مناطق مرکزی پایتخت به مناطق شمالی نزدیک‌تر است و از غرب تهران گرانتر است اگرچه شما می‌توانید با پرداخت کمتر از 200 میلیون تومان به صاحب ملک در اغلب مناطق مرکزی پایتخت به مدت یکسال در یک واحد مسکونی کوچک متراژ ساکن شوید.

به عنوان مثال، اگر قصد رهن کامل یک واحد مسکونی 60 متری دربلوار کشاورز را دارید باید 250 میلیون تومان به صاحبخانه بپردازید.

برای رهن کامل یک واحد مسکونی 65 متری در خیابان جمهوری باید 190 میلیون تومان در چنته داشته باشید.

درصورتی که خواهان رهن کامل یک واحد مسکونی 65 متری در کارگرشمالی را دارید باید 190 میلیون تومان به صاحبخانه بپردازید.

همچنین رهن کامل یک واحد مسکونی 75 متری در خیابان انقلاب تهران، 150 میلیون تومان است.

   شرق

نرخ رهن کامل در مناطق شرقی پایتخت از مناطق شمالی، مرکزی و غربی ارزان‌تر است البته قیمت‌ها در این مناطق هم رشد قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشته است، شما اگرخواهان رهن کامل یک واحد مسکونی 55 متری نوساز در تهرانپارس هستید باید 140 میلیون تومان بپردازید تا بتوانید یکسال در این واحد مسکونی کوچک متراژ سکونت داشته باشید.

همچنین رهن کامل یک واحد مسکونی 57 متری نوساز در نارمک، 155 میلیون تومان است و نرخ رهن کامل یک واحد مسکونی نوساز 70 متری در خیابان پیروزی، 215 میلیون تومان است.

اگر قصد سکونت یکساله در منطقه وحیدیه را دارید باید برای یک واحد مسکونی 71 متری در این منطقه 167 میلیون تومان به صاحبخانه بپردازید.

   جنوب

یافتن فایل رهن کامل واحدهای مسکونی کوچک متراژ در مناطق جنوبی پایتخت نسبت به سایر مناطق سخت‌تر است و فایل‌های ارایه شده بسیار محدود هستند علاوه بر این نگاهی به نرخ رهن کامل واحدهای مسکونی ارایه شده در این مناطق نشان می‌دهد که با هزینه‌های کمتر از 100 میلیون تومان هم می‌توان یک واحد مسکونی را رهن کرد.

به عنوان نمونه رهن کامل یک واحد مسکونی 75 متری نوساز در شهرری، 150 میلیون تومان است.

برای رهن کامل یک واحد مسکونی 55 متری نوساز در عبدل آباد باید 60 میلیون تومان به صاحبخانه بپردازید.

رهن کامل یک آپارتمان 57 متری نوساز در منطقه جوادیه 60 میلیون تومان است یعنی شما برای سکونت یکساله در جوادیه تهران باید 60 میلیون تومان داشته باشید.