:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

مالیات خرید سکه قسط بندی شد

سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که خریداران سکه های پیش فروشی در سال گذشته که مشمول پرداخت مالیات شده‌اند، می توانند نسبت به قسط بندی مالیات خود اقدام کنند
کد خبر: ۱۳۶۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۵
اقتصاد گردان - سازمان مالیاتی در روزهای اخیر از بخشنامه ای رونمایی کرد که براساس آن افرادی که در سال ۹۷ سکه های پیش فروشی را خریداری و دریافت کرده اند مشمول مالیات هستند.

با توجه به مفاد مواد ۱ و ۹۳ قانون مالیات های مستقیم اصلاحی مصوب ۱۳۹۴/۰۴/۳۱ و بنا به اختیار حاصل از تبصره ماده ۱۰۰ قانون مذکور و به منظور تکریم مودیان و تسهیل وصول مالیات و ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در تعیین مالیات عملکرد سال ۱۳۹۷ دریافت کنندگان سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، کلیه خریداران سکه که در سال ۱۳۹۷ نسبت به دریافت حداکثر ۲۰۰ سکه از سیستم بانکی اقدام نموده اند مشمول بوده و بر اساس شرایط بخشنامه مکلف به پرداخت مالیات می باشند.

بعد از رونمایی از بخشنامه جدید مالیات خریداران سکه، سازمان مالیاتی گزینه مربوط به پرداخت مالیات قطعی خریداران سکه در سال ۹۷ را روی سایت خود قرار داد و به توضیحاتی درباره چگونگی پرداخت مالیات مشمولان این بخشنامه پرداخت.

برهمین اساس و باتوجه به مفاد مواد ۱ و ۹۳ قانون مالیات های مستقیم اصلاحی مصوب ۱۳۹۴/۰۴/۳۱ و بنا به اختیار حاصل از تبصره ماده ۱۰۰قانون مذکور و به منظور تکریم مودیان و تسهیل وصول مالیات و ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در تعیین مالیات عملکرد سال ۱۳۹۷دریافت کنندگان سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، به شرح ذیل مقرر می شود:

الف- مشمولین تبصره ماده ۱۰۰:
تمامی خریداران سکه که در سال ۱۳۹۷نسبت به دریافت حداکثر ۲۰۰ سکه از سیستم بانکی اقدام کرده اند مشمول این دستورالعمل بوده و از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون صدرالاشاره و تسلیم اظهار نامه مالیاتی معاف  هستند.

ب- نحوه تعیین مالیات مقطوع و پرداخت آن:

نسبت به خریداران سکه که طی سال ۱۳۹۷سکه خود را دریافت کرده اند:
     ۱- تا بیست سکه دریافتی مشمول مالیات نمی باشد.
     ۲- نسبت به مازاد ۲۰ سکه تا میزان ۶۰ سکه به ازای هر سکه ۱/۵۰۰/۰۰۰ ریال مالیات مقطوع.
     ۳- نسبت به مازاد ۶۰ سکه تا میزان ۱۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲/۰۰۰/۰۰۰ ریال مالیات مقطوع.
     ۴- نسبت به مازاد ۱۰۰ سکه تا میزان ۲۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲/۵۰۰/۰۰۰ ریال مالیات مقطوع.

تبصره ۱: مودیان ردیف ۱ بند (ب) فوق نیازی به ثبت نام و تشکیل پرونده مالیاتی نخواهند داشت.

تبصره ۲: مودیان موضوع این دستورالعمل باید جهت پرداخت مالیات مربوط به سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی http://tax.gov.ir  مراجعه کنند.

ج- سایر موارد:

۱- درخصوص مودیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت یکجا در خردادماه ۱۳۹۸ ندارند، مالیات مقطوع فوق حداکثر تا چهار ماه به صورت مساوی تقسیط می گردد. عدم پرداخت به موقع مالیات و یا در صورت تقسیط، عدم پرداخت اقساط در سر رسیدهای مقرر مشمول جریمه موضوع ماده ۱۹۰ قانون مالیات های مستقیم از پایان خردادماه ۱۳۹۸ خواهد بود.

۲- چنانچه مودیان مشمول این دستورالعمل نسبت به مالیات تعیین شده صرفا از حیث عدم فروش سکه های دریافتی معترض باشند، می توانند نسبت به طرح ادعای خود در مراجع دادرسی مالیاتی اقدام و درخواست رسیدگی مجدد نمایند.

۳- اشخاصی که در سال ۱۳۹۷ بیش از ۲۰۰ سکه دریافت نموده اند مشمول این دستورالعمل نبوده و می بایست اظهارنامه مالیاتی مربوط به این فعالیت را در موعد مقرر قانونی تسلیم نمایند.

ادارات کل امور مالیاتی مکلفند ترتیبی اتخاذ نمایند تا رسیدگی و مطالبه مالیات این اشخاص (اعم از اشخاصی که نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی اقدام نموده و همچنین اشخاصی که از تسلیم اظهار نامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی خودداری نموده اند) حداکثر تا پایان سال جاری انجام گیرد.

۴- صاحبان مشاغلی که حسب سوابق پرونده یا مجوز صادره از سوی مراجع ذیربط به شغل مرتبط با خرید و فروش سکه اشتغال دارند، مشمول این دستورالعمل نمی باشند و مکلف هستند نسبت به تسلیم اظهار نامه مالیاتی شغلی خود اقدام نمایند.

آیا من مشمول پرداخت مالیات مقطوع سکه می باشم؟

جهت تشخیص اینکه آیا شما مکلف به پرداخت مالیات هستید یا نه باید ابتدا از ابزار ویژه وضعیت خود را از سیستم استعلام کنید. بدین منظور به آدرس https://e2.tax.gov.ir/pages/action/CoinGuide مراجعه و شماره ملی خود را ثبت کنید. سیستم به شما خواهد گفت که آیا مشمول پرداخت هستید یا خیر؟

من مکلف به پرداخت مالیات می باشم! از کجا شروع کنم؟

چنانچه پس از بررسی شماره ملی سیستم شما را مکلف به پرداخت مالیاتی اعلام کرد، لازم است ابتدا ثبت نام کنید و سپس اقدام به دریافت قبوض مالیاتی خود نمایید. بدین منظور جهت راهنمایی بیشتر روی به این آدرس https://e2.tax.gov.ir/pages/action/faq/26/301 مراجعه کنید.