:
كمينه:۱۶.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

افزایش تولید در مجتمع گاز پارس جنوبی

مدیر پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی اعلام کرد: فازهای ۲ و ۳ مجتمع گاز پارس جنوبی با توجه به توانمندی شرکت‌های داخلی هم اکنون در حداکثر ظرفیت در حال تولید محصولات خود هستند.
کد خبر: ۱۳۶۳۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۶
اقتصادگردان- مهدی گرامی شیرازی گفت: بومی سازی در فازهای ۲ و ۳ انواع شیرهای کنترلی، شیرهای اضطراری، قطعات کمپرسور و قطعات پمپ‌ها و … را شامل می‌شود.

وی اظهار کرد: هر جا که امکان تأمین قطعات نبود، صنعت داخل را توانمند کردیم و این اتحاد بین صنعت و پالایشگاه باعث شد که در شرایط تحریم پالایشگاه بدون هیچ مشکلی با تمام توان فعالیت کند.

مدیر پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی افزود: در سالیان اخیر مشکل خاصی در حوزه تولید نداشتیم و در دو مرحله نیز افزایش تولید داشته ایم.

گرامی بیان کرد: این افزایش‌ها در مرحله اول ۱۳ درصد و در مرحله دوم ۱۰ درصد بوده که مجموع آن موجب توان تولید روزانه ۶۰ میلیون متر مکعبی گاز شیرین در فازهای ۲ و ۳ شده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون پالایشگاه دوم توان تولید روزانه ۳۷۰ تن گوگرد و ۷۲ هزار بشکه میعانات گازی را نیز داراست.

مدیر پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی خاطرنشان کرد: در راستای پایداری تولید در مواردی که الزام برای خودکفایی وجود داشته است، حرکت کرده ایم و در داخل کشور نیز برای اقلامی که به صرفه است سرمایه گذاری و برنامه ریزی لازم صورت گرفته است.

گرامی افزود: هر قطعه‌ای که در فرآیند تولید پالایشگاه به آن نیاز داشتیم را با کمک طراحان داخلی، شرکت‌های دانش بنیان، پارک‌های علم و فن آوری، فن بازارها و دانشگاه‌ها تولید و سعی کرده ایم با کمک مهندسان مجتمع این بخش را توانمند نمائیم.

عملیات توسعه فازهای ۲ و ۳ میدان گازی پارس جنوبی در ۶ مهر سال ۷۶ به شرکت توتال فرانسه واگذار گردید و در شهریور سال ۸۱ با همکاری مؤثر متخصصین و نیروهای کارشناس شرکت ملی گاز به طور کامل راه اندازی و در ۲۶ بهمن ماه سال ۸۱ با حضور رئیس جمهور وقت رسماً به بهره برداری رسید.

به گزارش ایسنا، گاز از دو سکوی سر چاهی برداشت و به صورت سه فازی شامل گاز، میعانات گازی و آب به وسیله دو خط لوله زیر دریایی ۳۲ اینچ به فاصله ۱۰۵ کیلومتر به خشکی منتقل می‌گردد.

در ابتدا، این پالایشگاه با ظرفیت شیرین سازی ۵۰ میلیون متر مکعب گاز در روز راه اندازی گردید و در سال ۱۳۸۴، پس از انجام مطالعات مهندسی و شبیه سازی، ظرفیت شیرین سازی به ۵۷ میلیون متر مکعب افزایش یافت.

در سال ۱۳۹۱ پس از بررسی مجدد، این ظرفیت به ۶۰.۵ میلیون متر مکعب در روز رسید و در حال حاضر نیز در صورت تأمین خوراک لازم، قادر است میزان ۶۰.۵ میلیون متر مکعب گاز را به شکل روزانه ی سازی و به شبکه سراسری تزریق نماید.