:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رئیس مرکز ملی فرش ایران:

تمام بافندگان کشور بیمه می‌شوند

رئیس مرکز ملی فرش ایران از اختصاص مبلغ ۱۹ هزار میلیاردی برای تحت پوشش قرار دادن بافندگان فرش دستبافت در کشور خبر داد و گفت: این اعتبار از محل یارانه‌ها تأمین شده است و با اعتبار مذکور ۱۰۰ درصد افرادی که در حوزه فرش در حال فعالیت هستند، تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند.
کد خبر: ۱۳۶۳۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
اقتصادگردان- دست پاک در جلسه کارگروه فرش دستبافت در بجنورد افزود: یکی از مشکلاتی که هم اکنون در حوزه فرش در کشور وجود دارد، نبود شناسنامه فرش واحد است که به دنبال آن هستیم تا این مشکل را رفع کنیم.

وی از ایجاد شورای حقوق و دستمزد در حوزه صنعت فرش در کشور خبر داد و ادامه داد: در حال حاضر دستمزدی که بافندگان فرش دریافت می‌کنند، تکاپوی زندگی آنها را نمی‌دهد و به همین دلیل موضوع مطرح کردن مباحث حقوق و دستمزد این افراد را به صورت منطقه‌ای خواهیم داشت.

دست پاک با بیان اینکه هم اکنون حال فرش دستبافت خراسان شمالی خوب نیست، توضیح داد: تاکنون جلسات زیادی در این رابطه برگزار شده است اما هیچ قدمی برای حل مشکلات آن برداشته نشده است.

وی با بیان اینکه روز به روز دار قالی از منازل خراسان شمالی جمع می‌شوند، گفت: حدود ۳۰۰۰ تن پشم در این استان تولید می‌شود اما با مشکل تأمین اولیه بافت فرش مواجه است.

دستپاک با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۲۵ هزار نفر از جمعیت این استان دارای کارت قالیبافی هستند، بیان کرد: تعداد زیادی از افراد نیز هستند که در این حوزه فعالیت می‌کنند اما کارت شناسایی ندارند که اگر این بافندگان را نیز اضافه کنیم به جمعیتی حدود ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: جای تأسف دارد که در حال حاضر فقط حدود ۳۰۰۰ نفر از بافندگان فرش این استان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند و عدم امنیت شغلی موجب شده تا از تعداد بافندگان کاهش یابد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران به حضور تولیدکنندگان فرش در نمایشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: حضور این افراد در نمایشگاه‌های مرتبط با فرش بسیار ضعیف است و باید تقویت شود.

محمد علی شجاعی استاندار خراسان شمالی نیز در ادامه این جلسه بیان کرد: تا سال جاری در حوزه صنعت فرش در این استان جز اقداماتی همچون برگزاری جلسه، نمایشگاه و بازدید کار دیگری انجام نشده است.

وی تصریح کرد: در حوزه خوشه فرش نیز جز اقداماتی همچون اخذ غرفه، انجام مطالعه و بررسی، حضور در کاشان و تبریز نیز اقدام خاص دیگری انجام نشده است و کل عملکرد مجموعه دولتی و خصوصی در حوزه صنعت فرش استان همین است.

وی با طرح این سوال خاطرنشان کرد: آیا با چنین عملکردی می‌توان انتظار داشت که دار قالی در این استان تعطیل نشود؟ و در حال حاضر وضعیت این صنعت همانند بیماری می‌ماند که به هیچ عنوان خوب نیست.

شجاعی با بیان اینکه فرش دستبافت یک چیز ندارد و آن نیز بازار است، گفت: حلقه مفقوده فرش کشور، بازار است و باید به دنبال صادرات آن کالا باشیم. تعاونی‌های تولید نقطه قوت فرش هستند و اتاق بازرگانی باید نقش خود را روشن کند.

وی در رابطه با راه اندازی موزه فرش در این استان اظهار کرد: مشکل راه اندازی این موزه تا ماه آینده، رفع و این موزه راه اندازی می‌شود.