:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱

هشدار درباره رکود چند ساله مسکن

عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از گرانی بی سابقه مسکن، گفت: بازار مسکن در حال حاضر بیشترین حباب قیمتی را تجربه می‌کند و این موضوع باعث ایجاد رکود چند ساله خواهد شد
کد خبر: ۱۳۶۲۸۲
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷
اقتصاد گردان - سیدحسین افضلی در گفت و گو با ایبِنا با انتقاد از وضعیت بازار مسکن و تلاطم قیمت‌ها در آن، گفت: به هیچ وجه قیمت مسکن در بازه زمانی فعلی واقعی نیست.

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ضعف نظارت در بحث قیمت‌گذاری مسکن عامل اصلی تنش‌های قیمتی در این حوزه است، افزود: باید بپذیریم که نظارت بر این بخش به دلیل وجود مولفه‌های بسیار مشکل است.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه فضای مجازی در حال حاضر سردمدار قیمت گذاری شده است، تصریح کرد: فضای مجازی به طور عملی با قیمت گذاری های کاذب و حساب شده از سوی دلالان و سو استفاده کنندگان توانسته قیمت‌های خارج از ضابطه و منطق را بر بازار حاکم کند.

این نماینده مجلس دهم با بیان اینکه ساماندهی قیمت در فضای مجازی برای معاملات مسکن هر چند اقدامی مناسب اما دیرهنگام بوده است، تصریح کرد: متاسفانه بازار مسکن تحت دلال بازی ها بیشترین حباب قیمتی را تجربه می کند.

افضلی با تاکید بر اینکه نمی توان منکر گرانی مصالح ساختمانی و دستمزدها و سرشکن شدن آن در قیمت نهایی مسکن شد، گفت: باید بدانیم حباب قیمت مسکن اکنون تابع گرانی های مذکور نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به افزایش جمعیت و تقاضای بیشتر برای مسکن، افزود: دولت باید ساماندهی این بازار را جزو اولویت های خود بداند. تولید مسکن ارزان و کوتاه کردن دست دلالان در قیمت گذاری ها از جمله عواملی است که باید در راستای ساماندهی بازار مسکن اتخاذ شود.

افضلی با تاکید بر اینکه استفاده‌ از توان بخش خصوصی بهترین مولفه در راستای تولید انبوه مسکن است، تصریح کرد: دولت باید با تولید انبوه مسکن، فاصله تقاضا و عرضه را کاهش دهد.

وی با اشاره به اینکه بازار مسکن به رکود نزدیک خواهد شد، گفت: گرانی های بی سابقه و همچنین رونق کشاورزی در مناطق مختلف کشور در پی بارندگی های اخیر، سرمایه ها را به سوی کشاورزی سوق داده که این نیز خود عاملی برای رکود مسکن خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه قیمت فعلی مسکن خارج از توان خریدار واقعی است، افزود: ناتوانی در خرید نیز رکود بازار مسکن را در پی خواهد داشت از این رو دولت برای جلوگیری از تجربه تلخ چند سال گذشته بازار در این باره باید با ورود به موقع مانع از این مهم شود.