:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
ایجاد پروفایل ارزی برای هر ایرانی / هشدارهای مالیاتی و بانکی به خریداران ارز

بازار متشکل ارزی تا پایان خردادماه راه اندازی می‌شود، نرخ سكه و دلار در سنا، بازار و صرافي ها

در صرافی ملی و صرافي هاي مجاز بانكي نيز دلار به قيمت 13950 به فروش رسيد و 13850 تومان خريداري شد. در بازار آزاد و معاملات نقدي نيز به دنبال كاهش نرخ دلار به زير 14 هزار تومان در روزهاي اخير، روز چهارشنبه در بازار آزاد و معاملات نقدي بار ديگر نرخ دلار افزايش يافت و به بيش از 14400 تومان رسيد و بين14380 تا 14440 تومان نوسان داشت. هر قطعه سکه طلای بهار آزادی طرح جدید به ارزش چهار میلیون و 825 هزار تومان به فروش رسید. هر گرم طلای خام 18 عیار، 438 هزار تومان فروخته شد و مظنه هر مثقال طلاي 17 عيار يا طلاي آبشده نیز یک میلیون و 899 هزار تومان تعیین نرخ شد
کد خبر: ۱۳۶۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸
اقتصاد گردان - احسان شمشيري- 
اگرچه در ماه هاي اخير در مورد راه اندازي بازار متشكل ارزي تاريخ هاي فروردين، ارديبهشت، هفته گذشته و هفته جاري اعلام شده بود، اما خبر جديد حكايت از آن دارد كه اين بازار حداقل تا پايان خرداد ماه راه اندازي نمي شود و در اين رابطه رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از راه اندازی بازار متشکل ارزی تا پایان خردادماه خبر داده و گفت: این بازار  پايان خرداد راه اندازي مي شود و نرخ‌هایی مانند بازار سنا و امثال آن به تدریج کنار گذاشته شود و بازار متشكل ارزي مبناي نرخ گذاري، كشف قيمت و معاملات خواهد شد. 



پيش از اين، برخي كارشناسان و مسوولان اعلام كرده اند كه در بازار متشكل ارزي، اشخاص حقوقي مانند صرافي ها و بانك ها كه داراي كد خريد و فروش هستند، قادر به معامله هستند و خريدار و فروشنده خرد مانند قبل به صرافي ها مراجعه خواهند كرد و سامانه نيما نيز براي فروش ارز حاصل از صادرات و تامين ارز واردات از محل ارز صادراتي به كار خود ادامه مي دهد.  براين اساس، در صورتي كه صرافي ها به روال كنوني به فعاليت ادامه دهند، سامانه سنا نيز قاعدتا براي اعلام نرخ ميانگين و اعلام نرخ صرافي ها به كار خود ادامه خواهد داد و مشخص نيست كه بر چه اساس، گفته مي شود كه سامانه سنا به تدريج حذف مي شود. 
محمدرضا پورابراهیمی درباره بازار متشکل ارزی افزود: اقدامات و فعالیت هایی که در حوزه ساماندهی بازار ارز توسط دولت و به ویژه بانک مرکزی در طول ماه‌های اخیر شروع شده، مسیری را فراهم کرده که بازار ارز به تعادل منطقی‌تری نسبت به گذشته برسد.
وی ادامه داد: در نشست مشترک کمیسیون اقتصادی با مجموعه تیم مدیریتی و رییس کل بانک مرکزی در حوزه های مختلف مباحث تخصصی خوبی مطرح شد و سیاست های ارزی دولت مورد بررسی قرار گرفت.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در این جلسه برای تسریع در راه اندازی بازار متشکل ارزی تا پایان خرداد ماه توافق خوبی داشتیم و قرار شد برنامه زمانبندی به صورت کامل از طرف بانک مرکزی به مجلس و کمیسیون اقتصادی ارائه شود.
پورابراهیمی افزود: پیش بینی ما این است که اقدامات اخیر و به ویژه بخشنامه ای که در یکی دو روز گذشته صادر شد، مقدمه ای برای راه اندازی بازار متشکل ارزی باشد.
وی با بیان این که بازار متشکل ارزی چند اثر مهم در حوزه اقتصادی خواهد داشت، ادامه داد: اولین اثر آن این است که دغدغه ناشی از عدم بازگشت منابع ارزی از صادرات غیرنفتی تا حد زیادی برطرف خواهد شد.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: موضوع مربوط به بازگشت منابع ارزی به دلیل عدم تعیین نرخ مشخص برای تسویه، مزیتی برای صادرکنندگان ایجاد نمی کند وبه دلیل تفاوت نرخ سامانه نیما و نرخ بازار سنا صادر کنندگان علاقه ای به بازگشت ارز حاصل از صادرات ندارند.
وی اضافه کرد: بنابراین نکته اول این است که راه اندازی بازارمتشکل ارزی کمک می کند که جذابیت بازار برای بازگشت منابع ارزی اتفاق بیفتد.
نماینده مردم کرمان در مجلس گفت: از طرف دیگر بازار متشکل ارزی موجب می شود که نرخ هایی همانند بازار سنا و امثال اینها به تدریج کنار گذاشته شود و عملا ما با یک نرخ مشخص در اقتصاد کشور براساس سازوکار عرضه و تقاضا کار کنیم.
پورابراهیمی افزود: کاهش تفاوت بین نرخ ها و رسیدن به یک نرخ تعادلی موجب می شود تقاضا برای ارز به منظور واردات کالا کاهش پیدا کند. بنابراین کاهش تقاضای ارز از یک سو و افزایش عرضه موجب کاهش نرخ ارز می شود. همانطور که در یکی دو روز اخیر هم در بازار غیررسمی شاهد آن بودیم.
رییس کمیسیون اقتصادی کشور خاطرنشان کرد: به این ترتیب باب رانت و ما به التفاوت قیمتی که به صورت رانت در اقتصاد کشور توزیع می شود، بسته خواهد شد.علاوه بر این با راه اندازی بازار متشکل ارزی، منافذ فساد در تخصیص ارز و ثبت سفارش ها بسته خواهد شد و این کمک می کند که شفافیت در اقتصاد کشور ایجاد، و نرخ ارز متعادل شود.

پروفايل ارزي براي هر ايراني 

از سوي ديگر، امیرحسین شکوهی مدیر اداره نظارت ارز بانک مرکزی از ایجاد پروفایل ارزی برای هر ایرانی خبر داد و گفت: برای هر فرد اعم از حقیقی و حقوقی یک پروفایل ارزی برای هر فعالیتی که به ارز ارتباط دارد از جمله درمان، سلامت و ... ایجاد خواهد شد.
مدیر اداره نظارت ارز بانک مرکزی در فراکسیون شفاف سازی و انضباط مالی مجلس تاکید کرد: من تقاضا دارم که سال ۹۵ را با سال ۹۷ مقایسه کنید و امیدوارم هنگامی که این فشارها از کشور برداشته شد به اتفاق‌هایی که در سال‌های ۹۴، ۹۵ رخ داد بازنگردیم زیرا ما در کشور نقشه ارزی داریم.

 در ارتباط با پروفايل ارزي جزئيات موضوع مشخص نيست و به نظر مي رسد كه با اجراي اين برنامه، جزئيات بيشتري از موضوع روشن شود اما به عقيده برخي كارشناسان، از آنجا كه بخش عمده اي از مردم از صرافي ها و بازار آزاد خريد مي كنند و خريد وفروش ارز در بخشي از بازار بدون نام و تنها با دريافت و پرداخت ريال انجام مي شود، لذا اين طرح به طوركامل و شفاف نمي تواند تمام تقاضا و عرضه ارز از سوي هر ايراني، مسافر يا تاجر را مشخص كند و بيشتر به كساني كه خريد و فروش عمده دارند ارتباط دارد و خريد و فروش هاي خرد ارزي را پوشش نمي دهد. 

سامانه تسهیلات ارزی دانشجویان

 از سوي ديگر، سامانه تسهیلات ارزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای دانشجویان علوم پزشکی شاغل به تحصیل در خارج از کشور فعال شد.دانشجویان متقاضی دریافت تسهیلات ارزی نیمسال دوم 98-1397 در خارج از کشور می ‌توانند به سامانه تسهیلات ارزی وزارت بهداشت مراجعه کنند.
سامانه تسهیلات ارزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای دانشجویان علوم پزشکی شاغل به تحصیل در خارج از کشور از تاریخ 30 اردیبهشت 98 برای متقاضیان مذکور باز شده است.مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرده است بر اساس بخشنامه 9 مهر 97 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، دریافت ارز به نرخ بازار خواهد بود.
تمامی دانشجویان مشغول به تحصیل یا دارای پذیرش برای ادامه تحصیل در خارج از کشور برای استفاده از هرگونه تسهیلات ارزی و غیر ارزی موظف هستند در سامانه تسهیلات ارزی و مشمولین مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت ثبت نام کنند.

هشدارهای مالیاتی و بانکی به خریداران ارز

همچنین سازمان امور مالیاتی هزینه دپوی ارزی را برای نوسان‌گیران افزایش و در اطلاعیه‌ای هشدار داده است که تمامی دادوستدهای ارزی تحت رصد این سازمان است و در صورت خرید و فروش با هدف سوداگرانه، مالیات بر درآمد آن‌ها نیز افزایش خواهد یافت.
رئیس سازمان امور مالیاتی نیز گفته است هرکس اقدام به خرید و فروش ۵۰۰۰ دلار یا بالاتر کند، مشخصات او در سامانه اطلاعاتی جامع کشور ثبت می‌شود و باید مالیات پرداخت کند.
بنابراین اطلاعات سازمان امور مالیاتی از یک سو و ایجاد پرونده ارزی برای همه افراد توسط بانک مرکزی از سوی دیگر، خریداران ارز را در نهایت به سمت پرداخت مالیات سوق می‌دهد و به این ترتیب افرادی که ارز می‌خرند و آن را در گوشه‌ای نگهداری می‌کنند، ریسک بالایی را پذیرفته‌اند.
در این میان تنها راهی که برای عدم ثبت خرید و فروش ارز وجود دارد، خرید ارز از دلالان بازار است که با توجه به وجود دلارها و ارزهای تقلبی در بازار، ممکن است تمامی پول خود را از دست بدهند.
به این ترتیب سرمایه‌گذاری در این بازار از همه جوانب اقدامی غیر قابل پذیرش و نادرست است که می‌تواند علاوه بر ایجاد ریسک برای خریدار ارز، سبب تحمیل فشار به سایر هموطنان نیز شود.
از آنجا كه سرمایه‌گذاری در بازار ارز ریسک زیان را برای خریدار در پی دارد، و در سطوح گسترده به اقتصاد و مردم نیز فشار می‌آورد لذا باتوجه به کاهش ۲۰۰۰ تومانی نرخ ارز در دو هفته اخير لازم است كه خريداران به اين نكات و زيان آن توجه كنند و هشدارهای رییس کل بانک مرکزی نسبت به اینکه نوسانات بازار ارز سیاسی است و این بانک هر زمان که بخواهد نتیجه بازار را با ذخایری که دارد تغییر می‌دهد، را جدي بگيرند زيرا سرمایه‌گذاری در این بخش به شدت مورد هشدار و ریسک قرار دارد.
سرمایه‌گذاری در بازار ارز، یکی از جذاب‌ترین راه‌های سرمایه‌گذاری در ایران در سال‌های اخیر بوده و بسیاری از مردم از سرمایه خود برای خرید ارز استفاده می‌کنند و این در حالی است که ریسک این بازار بسیار بالاست.
بررسی روند تغییر نرخ ارز در ۲۰ سال گذشته نشان می‌دهد که در دوره‌هایی نرخ ارز افزایش ناگهانی داشته و عموماً این اتفاقات پس از یک تنش و التهاب سیاسی بین ایران و کشورهای دیگر به ویژه آمریکا بوده است.
البته این اتفاقات سیاسی به افزایش نرخ ارز منجر نشده و در دوره‌هایی نیز مسئولان ارزی کشور توانسته‌اند نه تنها جلوی التهاب در بازار ارز را بگیرند، بلکه به واسطه اثر روانی ناشی از شکست خوردن سیاست‌های ارزی کشورهای دیگر علیه ایران قیمت ارز را کاهش دهند.
در سال گذشته نیز کشور در مقاطعی دچار بحران ارزی شد و نرخ ارز به طور ناگهانی به صورت واقعی و غیرواقعی افزایش یافت و عده‌ای نیز از خرید و فروش ارز در آن زمان سود بردند.
اما در این میان، افراد بسیاری نیز با سرمایه‌گذاری در این بازار متحمل زیان شدند، چراکه نرخ ارز کاهش یافت و بانک مرکزی نیز توانست پس از آن تا حدودی ثبات را در بازار حفظ کند.
همچنين عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی نیز بارها در این باره اعلام کرده که بازار ارز، محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست و مردم ممکن است در این بازار متضرر شوند.وی همچنین نرخ‌های ۴۰ و ۵۰ هزار تومانی که دشمنان برای نرخ ارز پیش‌بینی کرده بودند را صرفاً اظهارات رویایی عنوان و اظهار کرد: طی ماه‌های آینده ثبات بیشتری در کشور حاکم می‌شود و آینده خوبی در انتظار اقتصاد ایران است.
طبق آنچه رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرده بسیاری از نوسانات بازار ارز سیاسی است و مردم نباید وارد این بازار شوند، چرا که ممکن است متضرر شوند.
به گفته همتی، ظرف این دو هفته قیمت ارز حدود ۲,۰۰۰ تومان کاهش یافته است؛ بنابراین توصیه می‌شود مردم با توجه به متغیرهای سیاسی تأثیرگذار در بازار ارز وارد آن نشوند.
رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده که ذخایر کافی ارزی در کشور وجود دارد و بانک مرکزی هر زمانی اراده کند وارد بازار می‌شود، کما اینکه گاهی وارد این بازار شده و نتیجه را تغییر داده است.
بنابراین باید گفت که سرمایه‌گذاری در این بازار به طور کلی نمی‌تواند سودآفرین باشد، چراکه در صورت هجوم مردم برای خرید ارز، نرخ ارز افزایش می‌یابد و قیمت سایر کالاها نیز به سبب آن بالا می‌رود و به این ترتیب افرادی که اقدام به خرید دلار می‌کنند، نه تنها پایه‌های اقتصاد کشور را دچار مشکل می‌کنند، بلکه در نهایت می‌توانند با بالارفتن نرخ ارز ارزش پول خود را حفظ کنند و عملاً سودی به دست نیاورده‌اند و در بلندمدت نیز متضرر خواهند شد.

نرخ ارز در صرافي ها

روز چهارشنبه يك خرداد 98نرخ لحظه اي دلار در سامانه سنا به 13 هزار و 950 تومان و يورو 15 هزار و 850 تومان رسيد.  همچنين براساس ميانگين نرخ ارز روز سه شنبه در سامانه سنا دلار 13 هزار 946 تومان، يورو 16 هزار و 4 تومان ، پوند 17 هزار 680 تومان يوآن 2092، لير تركيه 2هزار و 432 تومان و درهم 3 هزار و 405 تومان اعلام شد.
 در صرافی ملی و صرافي هاي مجاز بانكي نيز  دلار به قيمت 13950 به فروش رسيد و 13850 تومان خريداري شد. همچنين نرخ یورو  در صرافي هاي مجاز بانكي به قيمت 15850 تومان به فروش رسيد و نرخ خريد نيز 15750 تومان اعلام شد. 
در بازار آزاد و معاملات نقدي نيز به دنبال كاهش نرخ دلار به زير 14 هزار تومان در روزهاي اخير، روز چهارشنبه در بازار آزاد و معاملات نقدي بار ديگر نرخ دلار افزايش يافت و به  بيش از 14400 تومان رسيد و بين14380  تا 14440 تومان نوسان داشت. براين اساس نرخ دلار در مقايسه با روز قبل كه تا 13900 تومان كاهش يافته بود با افزايش بيش از 400 تومان مواجه شد. 
پس از کاهش قیمت ارز در روز سه شنبه، بانک‌ها و صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت ارز را در روز چهارشنبه افزایش دادند و  بانک‌ها روز یکم خرداد هر دلار آمریکا را ۱۳ هزار و ۵۴۷ تومان می‌خرند، این در حالی است که قیمت خرید دلار در بانک‌ها در روز سه شنبه ۱۳ هزار و ۳۵۳ تومان اعلام شده بود. همچنین قیمت خرید یورو نیز نسبت به روز سه شنبه با افزایش همراه شد و بار دیگر از ۱۵ هزار تومان عبور کرد؛ به طوریکه شعب ارزی بانک‌ها هر یورو را ۱۵ هزار و ۱۲۳ تومان می‌خرند. هر پوند انگلیس نیز در شعب ارزی بانک‌ها به قیمت ۱۶ هزار و ۹۹۷ تومان خریداری می‌شود.

قیمت ارز مسافرتی

قیمت ارز مسافرتی نیز در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۵ هزار و ۸۸۳ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان می‌رسد.

قیمت ارز در صرافی‌های بانکی

صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نیز، پس از آنکه قیمت دلار را در روزهای گذشته کاهش دادند، بار دیگر بر قیمت ارز افزودند؛ به طوریکه قیمت دلار در این صرافی‌ها ۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان بود و روز چهارشنبه با افزایش ۲۰۰ تومانی نیز قیمت فروش دلار ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومان و قیمت خرید آن ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام شده است. این صرافی‌ها همچنین، روز چهارشنبه هر یورو را به قیمت ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان می‌خرند و ۱۵ هزار و ۸۵۰ تومان می‌فروشند که این نرخ‌ها نیز نسبت به روز  سه شنبه ۲۰۰ تومان افزایش یافته است.

بازار طلای ایران نسبت به جهان روند معکوس دارد

از سوي ديگر، قیمت اونس جهانی طلا در بازارهای جهانی کاهش داشت، بطوری که بهای اونس جهانی طلا به رقم یک هزار و 274 دلار افت کرد. اما نرخ طلا و انواع سکه در بازار آزاد تهران به دليل افزايش نرخ دلار آزاد، روز چهارشنبه با وجود افت بهای جهانی طلا، اندکی افزایش داشت و هر قطعه سکه طلای بهار آزادی طرح جدید به ارزش چهار میلیون و 825 هزار تومان به فروش رسید. هر قطعه سکه طلای تمام بهار آزادی طرح قدیم چهار میلیون و 700 هزار تومان، نیم سکه دو میلیون و 670 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 720 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و 20 هزار تومان داد و ستد شد. 
همچنین در بازار آزاد تهران هر گرم طلای خام 18 عیار، 438 هزار تومان فروخته شد و مظنه هر مثقال طلاي 17 عيار يا طلاي آبشده نیز یک میلیون و 899 هزار تومان تعیین نرخ شد.

طلاي جهاني ارزان شد

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا تغییری نداشت و در ۱۲۷۳.۳۰ دلار ایستاد. پس از اینکه آمریکا از محدودیت‌های تجاری روی شرکت مخابراتی چینی هواوی کاست، دلار تحت تأثیر بازده بالاتر اوراق قرضه آمریکا نزدیک به بالاترین حد خود در چهار هفته گذشته قرار گرفت.
جفری هالی، تحلیلگر شرکت OANDA در این باره گفت: دلار قوی‌تر و تمدید مهلت واشنگتن به هوای برای سه ماه دیگر، چاقو را روی گلوی طلا گذاشت.
وزارت بازرگانی آمریکا روز دوشنبه به شرکت هواوی مجوزی برای خرید کالاهای آمریکایی تا ۱۹ اوت صادر کرد. هدف از این اقدام فرصت دادن به شرکت‌های مخابراتی وابسته به هواوی است تا تأمین کنندگان دیگری پیدا کنند. سفیر چین در آمریکا اعلام کرد پکن آماده ازسرگیری مذاکرات با واشنگتن است اما آمریکایی‌ها مدام نظرشان را تغییر می‌دهند.
بر اساس گزارش رویترز، قیمت طلا اکنون بیش از ۵ درصد کمتر از رکورد قیمت ۱۳۴۶.۷۳ دلار در فوریه امسال است. بازارها منتظر انتشار گزارش نشست بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه هستند تا به ارزیابی تصمیمات احتمالی نشست ماه مه این بانک مرکزی بپردازند. جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده که هنوز برای ارزیابی تأثیر اختلافات تجاری آمریکا و چین روی مسیر سیاست پولی زود است.

ریزش مجدد لیر ترکیه

بانک مرکزی ترکیه در دستورالعمل جدیدی از بانک‌های این کشور خواست تا اجرای برخی از قراردادهای خرید ارز خود را به تعویق بیاندازند. این تصمیم که موجب افزایش نگرانی‌ها از تشدید کنترل مقام پولی ترکیه بر سرمایه شد، ارزش لیر در برابر بسیاری از همتایانش را کاهشی کرد. در معاملات امروز صرافی‌های استانبول هر دلار با ۰.۸ درصد افزایش به ازای ۶.۰۶ لیر مبادله شد تا زیان لیر در برابر دلار از ابتدای امسال تاکنون به بیش از ۱۳ درصد برسد. هم چنین هر یورو به ازای ۶.۷۶۹۳ لیر و هر پوند به ازای ۷.۷۱۲۸ لیر مبادله شد.