:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
وزیر انرژی عربستان:

در افزایش تولید نفت از شتاب‌زدگی پرهیز کنیم

خالد الفالح وزیر انرژی عربستان در یک نشست خبری که بعد از نشست جده برگزار شد عنوان کرد که ترجیح ما این است که در نیمه دوم سال 2019 مدیریت عرضه را حفظ کنیم تا سطح ذخایر تجاری روند کاهشی خود را تا سطح معمول حفظ کنند.
کد خبر: ۱۳۶۱۸۷
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
اقتصادگردان- دو منبع آگاه اعلام کردند که عربستان سعودی در کنار روسیه، حداقل دو سناریو را مورد بررسی قرار دادند که تولید نفت را بیش از حد فعلی افزایش می‌دهد. یک سناریو این است که کشورها به میزانی که طبق توافق متعهد شده بودند تولید را کاهش دهند بازگردند (اکنون کاهش‌ها بیش از میزان تعهد است) که تولید را 800 هزار بشکه در روز افزایش می‌دهد. سناریوی دیگر نیز افزایش روزانه 900 هزار بشکه‌ای تولید است.

وزیر انرژی عربستان به خبرنگاران گفت: وضعیت بازار به خاطر ما رشد سطح ذخایر نفت در عین اختلالات عرضه بسیار شکننده است اما در عرض چند هفته تا چند ماه آینده در وضعیت آسوده‌ای خواهیم بود.

الفالح گفت که کاهش تولید فراتر از میزان تعهد برخی کشورها اتفاقی پایدار نیست و ممکن است در ماه ژوئن روندی وارونه پیدا کند.

وزیر انرژی عربستان در نشست خبری بعد از نشست جده عنوان کرد که حتی اگر توافق اوپک و غیراوپک پس از دیدار رسمی تولیدکنندگان در وین که قرار است اواخر ژوئن برگزار شود، تمدید نشود، کشورش به مدت چند ماه سهمیه تولید خود را حفظ خواهد کرد. فالح ضمن بیان اظهارات مذکور، ابراز امیدواری کرد که سایر کشورها نیز به همین اقدام مبادرت کنند.

او تاکید کرده که با توجه به وضعیت مبهمی که اکنون وجود دارد مهم است که تصمیمات «شتاب‌زده» اتخاذ نشود. وزیر انرژی عربستان سعودی گفت: این کشور تولید نفت خود را در مه و ژوئن در حدود ۹.۷ میلیون تا ۹.۸ میلیون بشکه در روز حفظ خواهد کرد که حدود نیم میلیون بشکه در روز کمتر از سهمیه توافق شده تحت پیمان کاهش تولید اوپک و غیراوپک است. صادرات نفت عربستان سعودی نیز در طول این ماه‌ها از هفت میلیون بشکه در روز فراتر نخواهد رفت.

او ادامه داده است: اما به شما اطمینان می‌دهم که گروه اوپک مانند همیشه بهترین اقدام را برای تامین منفعت توامان مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان انجام خواهد داد. وزیر انرژی عربستان همچنین گفته است که امروزه هیچ‌کس دقیقا نمی‌داند که ایران چه مقدار نفت استخراج و صادر می‌کند، زیرا بخش عمده‌ای از نفت ایران در بازار ثبت نشده است و همین عاملی است که میزان صادرات و استخراج نفت ایران به صورت دقیق مشخص نشود.وی در ادامه گفت: هیچ کس نمی‌داند ایران چه میزان نفت را تولید و صادر می‌کند، من فکر می‌کنم درباره این موضوع حدس‌های زیادی زده می‌شود و بحث‌های مختلفی صورت می‌گیرد.

وزیر انرژی عربستان سعودی در ادامه مدعی شد: چیزی که معلوم است این است که با وجود تحریم‌های امریکا علیه ایران، نفت بازار همچنان به خوبی تامین می‌شود.