:
كمينه:۱۳.۹۹°
بیشینه:۱۴.۷۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳

دیپلماسی موفق نفتی با عراق

یک تحلیلگر بازار نفت گفت: اینکه گفته می‌شود فروش نفت ایران به زیر 500 هزار بشکه رسیده، صحیح نیست، چرا که لزومی ندارد حتما از خاک ایران نفت بارگیری شود، اگر همان نفتی که در برخی کشورها ذخیره‌سازی شده را ماهانه بفروشیم و راه‌های زمینی و عرضه بورس را پیگیری کنیم، صادرات ما جبران خواهد شد.
کد خبر: ۱۳۶۱۸۶
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
اقتصادگردان- بنابراین فعلا بازار با کمبود مواجه نشده و آن هم یک دلیل دارد، ایران فعلاً نفت می‌فروشد. او به ایلنا گفته است تنها کشوری که مشخصات نفت آن نزدیک به نفت ایران بوده و تولیدش را در سال‌های اخیر افزایش داده و به دومین صادر‌کننده اوپک تبدیل شده نفت عراق است، البته شاید دیپلماسی ایران تا حدی موفق عمل کرده که تاکنون این کشور درصدد برنیامده جای ایران را بگیرد

عبدالصمد رحمتی در گفت‌وگویی درباره توان عربستان برای جایگزینی نفت ایران اظهار داشت: 4 دلیل متقن وجود دارد که نفت عربستان نمی‌تواند جای ایران را در بازار بگیرد. اول اینکه تاکنون عربستان در طول تاریخ تولید نفت خود، 11.5 میلیون بشکه را بطور مستمر تولید نکرده است و فقط یک یا دو بار به رقم حدود 11 میلیون بشکه رسیده است. همچنین تولید نفت به همراه مایعات هیدروکربوری آن نیز بطور مستمر به 12.5 میلیون بشکه در روز نرسیده است. وی افزود: توان واقعی و مستمر تولید فعلی عربستان حدود 10.5 میلیون بشکه‌ در روز است.وی بیان کرد: با وجود حمایت ایالات متحده از رهبر شورشیان لیبی که کنترل چاه‌های نفت این کشور را در دست دارند، بعید نیست که با افزایش تنش‌ها میان شورشیان و دولت رسمی لیبی، تولید بیش از یک میلیون بشکه‌ای این کشور با افتی چشمگیر همراه شود. در کنار لیبی، سایر تولیدکنندگان نفت از جمله الجزایر، نیجریه و سودان نیز با بی‌ثباتی‌های سیاسی شدید مواجهند که می‌تواند تولید نفت آنان را در معرض خطر قرار دهد.

این تحلیلگر ارشد حوزه انرژی یادآور شد: موضوع مغفول مانده اینکه منهای دو کشور امارات و عربستان که به عنوان مدعیان جایگزینی نفت ایران مطرح هستند، تنها کشوری که مشخصات نفت آن نزدیک به نفت ایران بوده و تولیدش را در سال‌های اخیر افزایش داده و به دومین صادر‌کننده اوپک تبدیل شده نفت عراق است، البته شاید دیپلماسی ایران تا حدی موفق عمل کرده که تاکنون این کشور درصدد برنیامده جای ایران را بگیرد، البته نه به لحاظ ظرفیتی بلکه از نظر ویژگی‌های کیفیتی نفت عراق شبیه نفت ایران است.

وی گفت: ناگفته نماند اکنون با توجه به محدودیت‌های حمل دریایی، نفت ایران از راه‌های زمینی یا تهاتری می‌تواند صادر شود. علاوه بر آن ایران میلیون‌ها بشکه نفت برای فروش در کشورهای دیگر ذخیره‌سازی کرده است. هر چند از مسیر دریایی نیز از طریق  ship to ship و دور زدن رادارهای دریایی نفت به مقاصد صادراتی می‌رود.