:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
در سومین جلسه دادگاه جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی چه گذشت؟

از نفتکش دومنیکنی تا قاطی کردن آب با میعانات گازی

در جریان دادگاه علیرضا زیبا حالت منفرد که خبرگزاری میزان نزدیک به قوه قضاییه از او با عنوان «جعبه سیاه پرونده نفتی» یاد می‌کند، مدیرکل حقوقی شرکت ملی نفت ایران گفته است که این متهم در محموله‌های صادراتی میعانات گازی ایران «آب» قاطی می‌کرده است.
کد خبر: ۱۳۶۱۸۴
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
اقتصادگردان- مدیرکل حقوقی NIOC همچنین عنوان کرده که این متهم یک نفتکش در دومنیکا خریداری کرده که اکنون با نام نخست‌وزیر این کشور و با پرچم دومنیکا در حال تردد است. بررسی «تعادل» نشان می‌دهد ماجرای ارتباط علیرضا زیباحالت منفرد با دولت دومنیکا و شخص روزولت اسکریت نخست‌وزیر این کشور ماجرای دنباله‌داری است. این متهم در همین کشور دستگیر شده است.

جلسه سوم دادگاه زیبا حالت منفرد، با طرح نکات جالبی از سوی مدیرکل حقوقی شرکت ملی نفت به عنوان شاکی علیه او همراه شد. علیرضا زیباحالت منفرد کسی است که دی ماه سال 95 در دومنیکا دستگیر شد. رسانه‌ها در آن زمان تصویری از پاسپورتی دیپلماتیک کشور دومنیکا، به نام علیرضا زیبا حالت منفرد را منتشر کرده و نوشتند قرار بوده است منفرد به دلیل روابط نزدیکش با دولت این کشور، سفیر آنها در یک کشور امریکایی شود.

اهمیت دادگاه آقای منفرد در این است که هر چند حکم دادگاه بابک زنجانی مدت‌هاست قطعی اعلام شده است اما رسول کوهپایه‌زاده وکیل بابک زنجانی در جریان دستگیری زیباحالت منفرد ادعا کرده بود تصمیم قطعی درباره موکلش منوط به بازجویی کامل از فرد بازداشت شده است. او مدعی شده بود دلیل این مساله این است که بابک زنجانی شخصاً در عملیات اجرایی خرید و فروش نفت «نقش نداشت و خیلی از کارها از طریق تلفن و ایمیل انجام می‌شد اما این فرد در عملیات اجرایی خرید و فروش نفت نقش اساسی داشت.

دیروز و در جریان دادگاه این فرد، مدیرکل حقوقی شرکت نفت در خلال اتهاماتی که به عنوان شاکی به منفرد وارد کرده است، به 2 موضوع پرداخته که تاکنون کمتر مورد صحبت قرار گرفته بودند. یکی از این موارد این است که این متهم نفتکشی را خریداری کرده است که «در حال حاضر» با نام نخست وزیر دومینیکا و تحت پرچم این کشور در حال فعالیت است. در اینجا جست‌وجوی کلید واژه‌های علیرضا منفرد و نخست‌وزیر دومنیکا در گوگل، خبری را که چند روز پس از دستگیری آقای منفرد در پایگاه خبری دومنیکن دات نت منتشر شده است را نشان می‌دهد. به گزارش «تعادل» در این خبر عنوان شده است که روزولت اسکریت نخست‌وزیر دومنیکا، چند روز بعد از دستگیری منفرد در این کشور، سفری شتاب‌زده به یونان کرده است که در این سفر لنوکس لورنس او را همراهی کرده است.

این خبر در ادامه می‌نویسد که لنوکس لورنس سفیر غیر ساکن دومنیکا در یونان و مسوول ثبت کشتی‌ها برای تردد با پرچم این کشور است. بیشتر کشتی‌ها در یونان ثبت می‌شوند اما پرچم دومنیکا را حمل می‌کنند. همچنین در ادامه این مطلب مسائلی در مورد 11 کشتی اقیانوس‌پیما که به منفرد مربوط است منتشر شده و عنوان شده که این رسانه در جریان است که امریکا تحقیقاتی را در خصوص نقش این کشتی‌ها در حمل و نقل کالاهای تحریمی به ویژه نفت از ایران آغاز کرده است.

روزولت اسکریت البته همچنان نخست وزیر دومنیکا است و به نظر می‌رسد این ماجرا مشکلی برایش ایجاد نکرده است.

در خبری که وب سایت TDN پس از دستگیری منفرد منتشر کرده نام 11 کشتی مطرح شده است که جست‌وجوی نام آنها نشان می‌دهد برخی همچنان با پرچم دومنیکا و برخی با دیگر پرچم‌ها در حال تردد هستند.

مدیرکل حقوقی شرکت نفت گفته است که منفرد یک نفتکش در دومنیکا خریده که‌به نام نخست وزیر دومنیکا و تحت پرچم این کشور در حال فعالیت است.

موضوع دیگری که مدیرکل حقوقی NIOC در جریان دادگاه علیرضا زیبا حالت منفرد مطرح کرده این اتهام است که او در جهت آنچه مدیر حقوقی شرکت نفت «نشان دادن کسری در محموله‌های نفتی» توصیف می‌کند اقدام به اضافه کردن آب به میعانات نفتی می‌کرده است.

شهریور 95 محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل وقت شرکت ملی نفت درباره فروش میعانات گازی توسط بابک زنجانی گفته بود که بخشی از میعانات گازی در اختیار خودش بود که مشخص نیست با آنها چکار کرده است اما بخش اعظم میعانات گازی را پس گرفته و به تدریج خواهیم فروخت. او همچنین در سال 93 گفته بود که تعداد محموله‌های میعانات گازی تحویلی به بابک زنجانی بیش از نفت خام تحویلی به وی بوده است. قمصری افزوده بود: «اگر نفت خام سه محموله در نظر گرفته شود میعانات گازی ٦ محموله بوده و هر محموله هم حدود ٢ میلیون بشکه است.»

   دیگر ابعاد دادگاه

دیروز خبرگزاری میزان نوشت که قاضی صلواتی در ابتدای جلسه سوم دادگاه زیبا حالت اظهار کرد: کیفرخواست ۹۸ صفحه‌ای این متهم در دو جلسه قبل توسط نماینده دادستان قرائت گردید و با توجه به اینکه در زمان رسیدگی به پرونده بابک زنجانی، متهم علیرضا زیبا حالت منفرد متواری بوده است لذا با پیگیری شبانه روزی سربازان گمنام امام زمان (عج) این متهم در کشور دومنیکا شناسایی شده و در دی ماه سال ۹۵، توسط پلیس بین‌الملل دستگیر و نهایتا به کشور بازگردانده شده است.

وی گفت: این متهم، چون تابعیت دومنیکا را داشته، توانسته است سفیر این کشور در کشور مالزی شود و توانسته است مقام‌های تحت نظر پادشاهی را در این کشور به دست آورد. این متهم مدیریت شرکت‌های نفتی مفسد بابک زنجانی را بر عهده داشته و برای بابک زنجانی اقدام به خرید بانک نیز کرده است.

قاضی صلواتی در پایان صحبتش از مدیر حقوقی NIOC خواست تا به عنوان شاکی پرونده صحبت کند، این فرد در کنار طرح 2 موضوع خرید نفتکش در دومنیکا و قاطی کردن آب با میعانات گازی به موارد دیگری نیز در خصوص علیرضا زیباحالت منفرد اشاره کرد و گفت: آقای منفرد از عملیات‌های مجرمانه آقای زنجانی اطلاع و به آن علم داشته است. بطوریکه این متهم در اظهارات خود گفته است که شرکت SCT یک شرکت صوری بوده است که در مالزی ثبت گردیده که برای اقدامات کلاهبردارانه از نام این شرکت استفاده می‌شده است. همچنین متهم در اقاریر خود گفته است در راستای جابه‌جایی حواله‌ها اقدام به ثبت چند شرکت صوری در مالزی کرده بودیم.

پس از پایان اظهارات مدیر حقوقی شرکت نفت به زیباحالت منفرد متهم پرونده وقت دفاع از خود داده شد. خبرگزاری میزان می‌نویسد که علیرضا زیبا حالت منفرد خود را معرفی کرده و گفت متولد سال ۱۳۵۲، دارای حداقل تحصیلات سیکل، مقیم مالزی و دومنیکا، متاهل و فاقد سابقه کیفری منجر به صدور حکم هستم.

پس از آنکه اتهام او تحت عناوین «مشارکت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور همراه با مفسد اقتصادی محکوم به اعدام» و « مشارکت در کلاهبرداری از شرکت HK و پولشویی به مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو» توسط قاضی صلواتی به او تفهیم شد، متهم درباره آشنایی خود با بابک زنجانی عنوان گفت: در سال ۸۹، در سفری که مشاور عالی نخست وزیر مالزی به ایران داشت همراه وی بودم که طی این سفر نیز به کیش رفتم و در آنجا با آقای بابک زنجانی آشنا شدم. او طی آن سفر که مهمان وی بودیم به من گفت که نیاز به مجوز تاسیس صرافی در مالزی دارم.

متهم در بخشی از دفاعیاتش گفت که در جریان اقداماتی که طبق ادعای او تحریم‌های ظالمانه را «بلااثر کرد» احساس غرور و افتخار می‌کرده که در میدان جنگ اقتصادی سدشکن بوده است.

او گفت من از اقدامات بابک زنجانی خبر نداشتم.

او در بخشی از صحبت‌هایش گفته است: در خصوص ثبت شرکت ایزوت و تهیه دو بندر نفتی در چین توسط اینجانب لازم به توضیح است که میعانات گازی به جهت بوی بسیار بد به دلایل زیست محیطی و خطراتی که دارد هیچ کشوری چه در تحریم و چه غیر از آن حاضر به قبول اجاره دادن انبار برای آن نبوده و نیست که در موضوع سانچی نیز شاهد بودیم که چه حادثه‌ای در پی انفجار میعانات گازی رخ داد.

متهم منفرد گفت: یک شب حدود ساعت سه صبح به وقت مالزی شماره‌ای ناشناس از سویس با من تماس گرفت که آقای زنجانی بود و در خصوص محصولی صحبت کرد و گفت که برای ۵ فروند نفتکش معادل ۱۱ میلیون بشکه باید مخازن تهیه کنی که من گفتم اصلا اطلاعی از نفت ندارم که وی گفت: خودش نیز اطلاعی ندارد به هر حال قول پیگیری دادم و از روز بعد پیگیر این موضوع شدم که با پاسخ منفی مقامات مالزی مواجه شدم و علتی که مطرح می‌کردند مربوط به مسائل زیست محیطی بود.

او در ادامه گفته است: مراتب را فورا به اطلاع بابک زنجانی رساندم، غافل از اینکه وی قراردادی در این خصوص امضا کرده بود و بر اساس توانایی‌های من در مالزی زیر بار این قرارداد رفته بودند که نهایتا موفق شدم که در چین این اقدام را انجام دهم.

منفرد در رابطه با اضافه کردن آب به میعانات نفتی هم گفت: این اتهام صرفاً بر اساس گزارش‌ها آقای مهدی شمس بوده است و دلیل دیگری وجود ندارد.

وی گفت: هدف از طرح این ادعا جبران کسری میعانات در جا‌های دیگر است که توسط متهمان دیگر سعی شده این اتهام به من چسبیده شود.

متهم گفته است: تنها اشتباهی که من به آن اقرار دارم این است که، چون نمی‌دانستم پس از دعوت شدن به ایران چه میزان در ایران خواهم ماند و شرکت‌هایم بلاتکلیف می‌ماندند از آمدن به ایران امتناع کردم، اما نهایتاً با همکاری همکاران محترم پلیس بین‌الملل به ایران بازگشتم.

در نهایت قاضی صلواتی ختم این جلسه رسیدگی را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی روز چهارشنبه یکم خردادماه ساعت ۱۰ صبح برگزار می‌شود.