:
كمينه:۵.۹۹°
بیشینه:۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
فردا صوررت می‌گیرد

اولین عرضه اولیه فرابورس در سال جدید

فردا (۳۱ اردیبهشت) یک شرکت جدید در صنعت دامپروری در فرابورس ایران عرضه اولیه خواهد شد؛ اگر این عرضه با موفقیت روبرو شود، این اولین عرضه اولیه فرابورس در سال ۱۳۹۸ خواهد بود.
کد خبر: ۱۳۶۱۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۱
اقتصادگردان- فردا (سه‌شنبه) ۵۲ میلیون سهم شرکت کشت و صنعت شریف‌آباد معادل ۱۰ درصد از کل سهام این شرکت در بازار دوم فرابورس ایران عرضه اولیه خواهد شد.

کف قیمت این سهم ۴۱۰ تومان و سقف قیمت این سهم ۴۲۰ تومان ارزش‌گذاری شده است و هر شخص حقیقی یا حقوقی حداکثر می‌تواند ۲۵۰ سهم را در عرضه اولیه ثبت سفارش کند. متعهد خرید این عرضه تعهد داده که در صورت نبود مشتری تا سقف ۵۰ درصد از این عرضه را خریداری کند.

در نشستی که به مناسبت این عرضه برگزار شد بهزاد مشعلی - نماینده سهامدار عمده - با اشاره به جلساتی که در روزها و ماه‌های گذشته با فرابورس داشته‌اند، گفت: این اولین شرکت از زیر مجموعه شرکت‌های ماست که مقرر شده وارد فرابورس شود اما در عین حال پیش‌بینی کرده‌ایم که امسال پنج یا شش شرکت دیگر شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر را وارد بازار سرمایه کنیم.

در ادامه این مراسم عبدالامیر باروت‌کوب - مدیر عامل این مجموعه - با اشاره به فواید ورود به بازار سرمایه، اظهار کرد: کل شیر تولیدی در جهان حدود ۸۰۰ میلیون تن است که حدود ۴۷۰ میلیون فرصت شغلی را این میزان تولید به خود اختصاص داده است. پیش‌بینی می‌شود که در یک دهه آینده کل شیر تولیدی در جهان به ۹۵۰ میلیون تن برسد.

باروت‌کوب افزود: نرخ شیر در کشورهای اتحادیه اروپا به طور میانگین ۳۵ سنت یورو است که بالاترین قیمت شیر در قبرس ۵۶ سنت یورو و در لیتوانی با ۳۱ سنت یورو عرضه می‌شود در کشور ما حدود یک میلیون و ۵۲۰ هزار نفر در حوزه بهره برداری امور دام کار می‌کنند. از این تعداد ۳۷۲ هزار نفر بهره‌بردار در قسمت دام سنگین هستند. ما در مجموعه گاوداری‌های صنعتی چه شیری و چه گوشتی ۱۸ هزار و ۵۴۷ واحد صنعتی فعال داریم که دو میلیون و ۸۲۹ هزار رأس دام اصیل و آمیخته در این مجموعه‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به صنعت دامپروری در کشور بیان کرد: بر اساس آمارنامه وزارت جهاد کشاورزی کل شیرخام تولیدی کشور ۱۰ میلیون و ۱۸۴ هزار تن است که سهم تولید گاوداری‌هایی که به تولید گاوهای اصیل و دو رگ می‌پردازند از این تولید ۸۶ درصد است. هفت درصد این تولید را گاوهای بومی و یک درصد را جمعیت گاو میش کشور و حدود شش درصد از شیر گوسفند و بز تولید می‌شود.

باروت‌کوب ادامه داد: در سال ۱۳۹۶ معادل ۱۴۹ هزار تن گوشت قرمز وارد کشور شده و ۱۰ هزار رأس دام سبک وارد شده است. همچنین صادرات ۹۴۶ هزار تن شیر و فراورده‌های لبنی و حدود ۲۰ هزار رأس دام سبک است که در سال ۱۳۹۶ از کشور صادر شده است. هدف ما این است که بخش قدیمی دامپروری‌مان را بازسازی کنیم و ظرفیت‌مان را افزایش دهیم. بد نیست اشاره کنم که در حال حاضر ظرفیت اسمی کشت و صنعت شریف آباد ۴۵۰۰ رأس دام مولد و ۹۰۰۰ رأس ظرفیت گله است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شما به عنوان تولید کننده دام از کشور ارز دولتی گرفته‌اید یا خیر؟ گفت: تولیدکنندگان دام به شکل مستقیم ارز دولتی نمی‌گیرند ولی نهاده‌های دامی که به کشور وارد می‌شود از ارز استفاده می‌کند که توسط شرکت پشتیبانی امور دام وارد می‌شود ولی هیچ یک از پرورش دهنده‌های دام سنگین یا سبک نیاز به ارز دولتی ندارند.

فردین آقابزرگی که به عنوان نماینده کارگزاری که ارزش‌گذاری این شرکت را برای عرضه در فرابورس بر عهده گرفته بود در پاسخ به سوال ایسنا درباره نحوه ارزش‌گذاری این سهم قبل از عرضه گفت: صنایع کشت و صنعت و دامپروری در کشور جزو استراتژیک‌ترین صنایع است و با توجه به سال رونق تولید و عدم وابستگی به واردات این صنعت برای کشور بسیار مهم است.

وی افزود: برای عرضه‌های اولیه که در بورس یا فرابورس انجام می‌شود یک مجادله بسیار سنگین بین سهامدار عمده و همکاران ما در بورس و فرابورس صورت می‌گیرد و قیمت پیشنهادی مورد تأیید سهامدار عمده نبود. طبیعی است که باید شرکتی که عرضه اولیه می‌شود جانب احتیاط رعایت شود در نتیجه ما با بدبینانه‌ترین حالت ممکن این سهم را قیمت‌گذاری کردیم. به نظر من عرضه موفقی خواهیم داشت و من از فعالان بازار می‌خواهم به کشف قیمتی درست کمک کنند.