:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
سکه 160 هزار تومان ارزان شد

دلار به کانال 13 هزار تومانی برگشت، تاثیر مستقیم ریزش دلار بر قیمت طلا

روز دوشنبه 30 ارديبهشت ماه 98، نرخ ارز و طلا به دنبال روند كاهشي خود در دو هفته اخير، بار ديگر با كاهش قابل توجه همراه شد و ضمن بازگشت دلار به كانال 13 هزار تومان و ثبت عدد دلار 13800 توماني، قيمت سكه نيز 160 هزار تومان كاهش يافت و سكه طرح جديد با عدد 4 ميليون و 690 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۳۶۱۴۰
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹
اقتصاد گردان – احسان شمشيري-
 قيمت دلار از 15400 تومان در نيمه اول ارديبهشت به 13800 تومان رسيده و حداقل 1600 تومان در دو هفته اخير كاهش داشته است. قيمت سكه نيز از بالاي 5 ميليون و 200 هزار تومان به 4 ميليون و 700 هزار تومان رسيده و معادل 500 هزار تومان در دو هفته اخير كاهش داشته است.  
همزمان با کاهش قیمت ارز در بازار آزاد قیمت خرید و همچنین ارز مسافرتی نیز در بانک‌ها با کاهش مواجه شده است. از روز يك شنبه روند کاهشی ارز در بازار آزاد تا حدی ملموس‌تر بود تا این‌که قیمت‌ها بیشتر کاهش یافته است. نرخ دلار روز دوشنبه در صرافی های بانکی با حدود 800 تومان کاهش به 13 هزار و 800 تومان و هر یورو با 700 تومان کاهش به 15 هزار و 700 تومان رسید. 
نرخ لحظه اي دلار در سامانه سنا به  13 هزار و 800 تومان و يورو به 15 هزار و 700 تومان رسيد. همچنين ميانگين نرخ ارز معامله شده در روز يكشنبه نيز براي دلار در سامانه سنا 14هزار و 597 تومان، يورو16هزار و 422تومان، درهم 3 هزار و 972 تومان، يوان 2هزار و 180 تومان، پوند 18 هزار و  567تومان و لير تركيه 2 هزار و 499تومان تعيين شد.
این در حالی است که قیمت خرید دلار برای روز دوشنبه در بانک‌ها به حدود ۱۴ هزار و ۷0۰ تومان رسیده که نسبت به روز يك شنبه ۱۵۷ تومان کاهش دارد. همچنین هر یورو تا ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان برای خرید قیمت‌گذاری شده که ۱۸۰ تومان کاهش داشته است.
در رابطه با ارز مسافرتی نیز که این روزها هم قیمت بازار آزاد عرضه می‌شود نیز باید گفت که هر یورو ۱۶ هزار و ۶۸۰ تومان قیمت‌گذاری شده که نسبت به روز يك شنبه ۴۰ تومان کاهش داشته است. اما صرافی‌های مجاز بانکی قیمت دلار را تا ۱۳ هزار و ۹۸۰ تومان و برای یورو تا ۱۵ هزار و ۸۸۰ تومان کاهش دادند. در بازار آزاد نیز روند کاهشی پیش رفته و دلار تا زير ۱۴ هزار تومان با ریزش قیمت مواجه شده و در ساعات عصر به 13930 تومان رسيد. 
بر اين اساس با كاهش نرخ دلار به 13930 تومان در بازار آزاد و معاملات نقدي و اعلام نرخ اونس جهاني به قيمت 1275 دلار، قيمت سكه و طلا نيز كاهش يافت. بهای قطعه سکه طلای بهار آزادی طرح جدید با افت بیش از 160 هزار تومانی نسبت به  روز يك شنبه به رقم چهار میلیون و 700 هزار تومان رسیدو هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم چهار میلیون و 580 هزار تومان به فروش رسید. نیم سکه نیز دو میلیون و 600 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 650 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون تومان ارزش گذاری شد.
همچنین در بازار آزاد تهران هر گرم طلای خام 18 عیار 420 هزار تومان فروخته شد و مظنه هر مثقال طلاي آبشده يا 17 عيار نیز یک میلیون و 820 هزار تومان تعیین قیمت شد
اگرچه صرافی‌های بانکی، معاملات خود را با نرخ ۱۴۳۵۰ تومانی برای فروش دلار آغاز کردند، اما در میانه روز، قیمت در بازار آزاد به ۱۳۹۵۰تا ۱۳۹۸۰ و در صرافی‌های بانکی به ۱۴۰۵۰تومان رسید.
بر این اساس قیمت هر دلار آمریکا برای فروش در بازار آزاد بین ۱۳۹۵۰ تا ۱۳,۹۸۰ تومان است؛ ضمن اینکه قیمت در صرافی‌های بانکی برای خرید ۱۳,۹۵۰ تومان و برای فروش ۱۴,۰۵۰ تومان است.
قیمت هر یورو نیز در صرافی‌های بانکی برای خرید ۱۵,۸۵۰ تومان و برای فروش ۱۵,۹۵۰ تومان است.

تاثیر مستقیم ریزش دلار بر قیمت طلا

در اين رابطه ابراهیم محمدولی، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: قیمت طلا و سکه در بازار طی چند روز گذشته با کاهش چشمگیر روبه رو بوده که عمده دلیل آن ریزش نرخ دلار و بهای اونس جهانی است. کاهش قیمت باید کنترل شود چرا که همانند افزایش هیجانی تاثیر بدی در بازار و کسب‌وکار خواهد گذاشت. هر گرم طلای ۱۸عیار نسبت به روز يك شنبه حدود ۲۳هزار تومان ارزان تر شده است.
محمد کشتی‌آرای نيز در مورد آخرین وضعیت بازار طلا و سکه گفت: با توجه به تحولات هفته گذشته که روند بازار افزایشی بود با کاهش و فروکش مباحث سیاسی و رفع بخشی از تنش‌های موجود، قیمت ارز و به طبع آن قیمت طلا و سکه نیز کاهش پیدا کرد. بطوری که قیمت هر قطعه سکه تمام با طرح جدید در سه روز اخیر با کاهش ۲۶۵ هزار تومانی همراه بوده است البته از شنبه هفته گذشته تا روز دوشنبه این کاهش تقریبا ۵۰۰ هزار تومان بوده است.
وی ادامه داد: همچنین قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در این سه روز نزدیک به ۳۲ هزار تومان افت داشته است این روند باعث شده تا میزان تقاضا، میل به سرمایه گذاری با کاهش روبه‌رو شود. البته باید توجه داشت که قیمت سکه معمولا با تاخیر نسبت به قیمت طلا تغییر می‌کند از همین روی هنوز احتمال کاهش قیمت انواع سکه در روزهای آتی وجود دارد.

عوامل تاثیر گزار بر نوسان قیمت طلا

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر معتقد است کاهش مناقشات ایران و آمریکا بر کاهش قیمت ارز و به تبع آن بکاهش قیمت سکه و طلا تاثیر گذار بوده است.
محمد کشتی ارای اظهار داشت: مسایل سیاسی و تحولات اقتصادی دنیا تاثیر مستقیم بر قیمت جهانی طلا و در این بین مسایل مربوط به ابران تاثیر مستقیم بر ارز دارد .درچند روز اخیر مناقشات و بحران  ایران و امریکا در منطقه  باعث افزایش قیمت جهانی طلا و به مراتب تاثیر ان بر قیمت ارز شد ولی با توجه به کاهش این مناقشات قیمت ارز سیر نزولی گرفت و این کاهش بر قیمت سکه و طلا  تاثیر گذاشت.از طرفی کاهش قیمتها بر کاهش خرید و تقاضا تاثیرگذار است و افرادی که در جهت سودگیری اقدام به خرید طلا و سکه میکنند با زیان مواجه میشوند و انگیزه ای برای خرید طلا یا سکه ندارند و کاهش انگیزه خرید ،کاهش تقاضا را در پی خواهد داشت
کشتی ارای در خصوص بازار متشکل ارزی خاطر نشان کرد که این بازار محلی است جهت داد و ستد های ارزی که در چارچوب قوانین صادرات و بازگشت ارز و ارایه ارز در این بازار انجام میشود.این در حالیست که قیمت طلا  فقط با ارز ازاد محاسبه میشود و چون قیمت ارز ازاد تابع شرایط اقتصادی کشور است بنابراین بازار متشکل ارزی نمیتواند بر  روی قیمت طلا در داخل کشور اثر گذار باشد
وی ابراز امیدواری کرد که اگر قیمت ارز همانند چند روز اخیر تحت نظارت بانک مرکزی باشد و این مدیریت کماکان ادامه داشته باشد شاهد روند نزولی قیمت طلا هستیم.

قيمت طلاي  جهاني

در پی انتشار آمار اقتصادی آمریکا، قیمت طلا روز دوشنبه در پایین‌ترین سطوح خود تثبیت شد.
به گزارش رویترز، قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری در بازار سنگاپور در محدوده ۱۲۷۶.۷ دلار تثبیت شد اما از سوی دیگر، هر اونس طلا در بازار معاملات آتی آمریکا با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۲۷۶.۴ دلار رسید.
بالا گرفتن شعله‌های جنگ تجاری آمریکا و چین از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بازار طلا ارزیابی می‌شود؛ شاخص دلار هفته گذشته بزرگترین رشد هفتگی از اوایل ماه مه را به ثبت رساند. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد افزایش، به ۱۴.۴۳ دلار رسید.

شرط اصلی موفقیت بازار متشکل ارزی
از سوي ديگر،  رئیس هیات موسس کانون صرافان گفت: اگر بازار متشکل ارز، واقعا بازاری آزاد و برای همه قابل دسترسی باشد و قیمت ها در آن واقعی و پیرو عرضه و تقاضا باشد، راه اندازی آن موفقیت آمیز خواهد بود و می تواند به ساماندهی این بازار کمک کند.
اصغر سمیعی درباره تاثیر راه اندازی بازار متشکل ارز بر ساماندهی بازار، افزود: بازار متشکل فقط در صورتی موفق می شود که معیا های اقتصادی را کاملا بپذیرد و رعایت کن. نرخ واقعی و واحد برای ارز را قبول کند. شرط دیگر آنکه خرید و فروش در بازار متشکل برای همگان آزاد باشد نه آن که مثلا گروه خاصی به آن دسترسی داشته باشند.
این کارشناس بازار ارز اضافه کرد: باید عملکرد واقعی بازار متشکل ارز را مشاهده کرد، در واقع، اسامی هیچ گاه نشان دهنده ماهیت نیستند چه بسا که نامشان رستم است و بسیار کم زورند یا سمیع نامیده می شوند ولی گوش شنوا ندارند، اینکه ما هر روز اسمی برای بازار ابداع کنیم، تا زمانی که ماهیت آن تغییر نکند اصلاحی صورت نمی پذیرد.
رئیس سابق کانون صرافان خاطر نشان کرد: دلالی و سوداگری و بورس بازی تا زمانی که مقرون به صرفه باشد در بازار صورت می گیرد و چیزی نمی تواند مانع آن باشد، مگر اینکه عوامل جذابیت آن را از بین ببریم.
رئیس هیات موسس کانون صرافان تصریح کرد: اگر بورس باز ببیند که بازار نوسان ندارد، به طور قطع، سرمایه خود را وارد خرید و فروش ارز نمی کند.
سمیعی افزود: البته باید توجه داشت که در شرایط کنونی مشکل اقتصادی کشور فقط مربوط به بازار ارز نیست و برای رفع اشکالات اقتصادی همزمان با تصحیح بازار ارز باید به نکات دیگر و از همه مهمتر واقعی شدن قیمت ها از یک طرف ( مخصوصا قیمت بنزین و سایر حامل های انرژی)، کاهش و حتی متوقف کردن نرخ رشد تورم و بهره و کاهش نقدینگی از سوی دیگر نیز توجه کرد.
رئیس سابق کانون صرافان اضافه کرد: رشد قیمت ها قبل از اینکه به مسائل سیاسی ربط داشته باشد، عامل اقتصادی دارد که همانا تفاوت نرخ تورم و بهره در کشور ما و کشور های حوزه دلار است.
این کارشناس بازار ارز یادآور شد: تورم با افزایش نقدینگی و خلق پول، بیش از توان جذب اقتصاد کشور ایجاد می شود.
وی به توان بانک مرکزی برای تزریق ارز در بازار اشاره کرد و ادامه داد: نوسان های تا حداکثر 2 درصد در بازار ارز غیر طبیعی نیست، اما باید دقت کرد که بیشتر از آن نشود.
به نوشته ایرنا،قرار است در بازار متشکل ارزی، معاملات اسکناس و نقد انجام شود. بر این اساس صادرکنندگان و دارندگان ارز می توانند از طریق صرافی ها برای فروش، نرخ مورد نظر خود را در سامانه بازار متشکل به ثبت برسانند.
بازیگران اصلی بازار متشکل شامل بانک مرکزی، بانک ها و صرافی های دارای مجوز هستند. قرار است در ابتدا معاملات با دو یا سه نوع ارز اصلی (دلار، یورو و درهم) آغاز شود، اما به تدریج به سایر ارزها تسری یابد.
  از علل تاخیر در راه اندازی بازار متشکل ارزی، آماده نشدن زیرساخت های فنی برای ارتباط فنی بانک ها و شرکت عملیات بازار متشکل ارزی بوده است.
برای عملیاتی شدن عملیات بازار متشکل ارز، به زیرساخت های لازم در بخش فناوری اطلاعات بانک مرکزی، بانک های عامل و شرکت بازار متشکل ارز نیاز است که مراحل پایانی آماده سازی را طی می کند.

ارز نیمایی حذف نمی‌شود

همچنين درحالی شایعه حذف ارز نیمایی در محافل خبری مطرح شده است که یک مقام رسمی در بانک مرکزی این شایعه را از اساس رد کرد. ارز نیمایی که از ابتدای راه اندازی سامانه نیما تا امروز با نقد برخی صادرکنندگان و فعالان اقتصادی همراه بوده است هرچند وقت یکبار با شایعاتی همراه می شود.
این روزها بار دیگر شایعه حذف ارز نیمایی در محافل خبری مطرح شده است؛ اما باتوجه به ابلاغ بسته جدید بانک مرکزی برای بازگشت ارز صادرات این شایعه رد می شود. برخی اعلام کرده اند که بانک مرکزی بنا دارد قیمت ارز نیمایی را به بازار آزاد نزدیک کند؛ این درخواستی است که صادرکنندگان از ابتدای راه اندازی این سامانه از بانک مرکزی داشتند.
با این حال اما یک مقام رسمی در بانک مرکزی نیز در پاسخ به سوال تسنیم که آیا قرار است ارز نیمایی به بازار آزاد نزدیک و در نهایت حذف شود؟ گفت: این موضوع اصلاً صحت ندارد و ابلاغ بسته جدید بانک مرکزی برای بازگشت ارز صادرات نشان می‌دهد که سامانه نیما به قوت خود باقی است.
 سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی که به اختصار سامانه نیما نام گرفته‌است از تاریخ 28 بهمن 1396 به صورت آزمایشی و به شکل رسمی از تاریخ 3 اردیبهشت 97 شروع به کار کرد. این سامانه بستری امن برای برای خرید و فروش ارز است.
بازرگانان درخواست‌های غیربانکی خود را برای تأمین ارز در سامانه‌ی جامع تجارت ثبت می‌کنند سپس این درخواست به شکل خودکار به این سامانه منتقل و سپس این درخواست برای صرافی‌ها قابل مشاهده می‌شود.
هدف بانک مرکزی از راه اندازی سامانه نیما این است که تمامی دارندگان ارز و به ویژه صادرکنندگان پتروشیمی، فولادی و فلزات رنگین را مجبور به بازگشت ارز حاصل از صادرات کنند تا به واسطه آن، علاوه بر شفافیت درآمدهای ارزی، بخشی از تأمین ارز مورد نیاز واردات را در قالب این سامانه و با درآمدهای ارزی ثبت شده در قالب آن، هدایت کند

بسته برگشت ارز صادراتي

بسته سياستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸ و نحوه رفع تعهد ارز صادراتی سال 1397 صادرکنندگان تصويب شد. به موجب این مصوبه، نحوه برگشت ارز پتروشیمی ها به چرخه اقتصادی در سال 1398، حداقل 60 درصد سامانه نیما، حداکثر 10 درصد اسکناس و مابقی واردات در مقابل صادرات خود تعیین شد، سایر صادرکنندگان بایستی حداقل 50 درصد ارز خود را در سامانه نیما عرضه نمایند و حداکثر تا 20 درصد به صورت اسکناس و مابقی واردات در مقابل صادرات خود یا سایر اشخاص نسبت به برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی اقدام کنند.

همچنین مقرر شد بانک مرکزی درخصوص نحوه رفع تعهد ارز حاصل از صادرات سال 1397 نسبت به معرفی صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی برابر دستوالعمل های صادره در سال گذشته اقدام کرده‌اند به سازمان امور مالیاتی اقدام کند. در همين زمينه به اطلاع می رساند صادرکنندگانی که تاکنون موفق به برگشت کامل ارز صادراتی خود نشده اند تا پایان تیرماه مهلت دارند مطابق دستوالعمل های ابلاغی سال 1397 نسبت به برگشت ارز اقدام کنند.
براساس سیاست جدید اعلامی۸۰ درصد ارزش آمار صادراتی صادرکنندگان به دلیل نحوه محاسبه ارزش پایه صادراتی در عملکرد ۹۸ و سال گذشته صادر کنندگان محاسبه و لحاظ می شود. همچنین صادرات ریالی به کشورهای عراق و افغانستان قبل از تاریخ 1397.5.16، پس از ارائه اطلاعات پروانه های صادراتی به بانک مرکزی در صورت پذیرش آن بانک در عملکرد صادراتی سال گذشته لحاظ مي شود.
لازم به ذكر است تمام صادرکنندگان بایستی میزان ارز برگشتی به چرخه اقتصاد را در روش های مختلف براساس ضوابط اعلامی بانک مرکزی در سامانه های ذیربط ثبت نمایند تا نسبت به رفع تعهد آنها دربرگشت ارز اقدام شود.