:
كمينه:۲۲.۷۹°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
دبیر کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده ایران مطرح کرد

تلاش برای ارائه راهکاری که دولت پایش را از حوزه تجدیدپذیرها بیرون بگذارد

دبیر کنفرانس بین المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده ایران ضمن اشاره به این که در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر رسیدن به عزت و اقتدار از تولید ثروت مهمتر است، گفت: هدف ما از برگزاری کنفرانس این است که راهکاری ارائه دهیم تا به دنبال آن دولت پایش را از حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر بیرون بگذارد.
کد خبر: ۱۳۶۱۳۶
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰
اقتصادگردان- مجید زندی در نشست خبری کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدید پذیر و تولید پراکنده ایران که در پردیس شهید عباس پور دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به اینکه این دانشگاه برای نخستین بار دپارتمان انرژی‌های تجدید پذیر را تشکیل داده است، توضیح داد: از سال ۹۱ دانشجوی تحصیلات تکمیلی در رشته مهندسی برق و مکانیک گرفتیم و در حال حاضر بالای صد نفر در این مقاطع فارغ التحصیل شدند. همچنین اولین مجوز مقطع دکترا در گرایش انرژی‌های تجدید پذیر را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت کردیم که امسال ۱۰ نفر در مقطع دکتری این رشته فارغ التحصیل می‌شوند.

وی افزود: مرکز تحقیقات انرژی‌های تجدید پذیر در پردیس فنی و مهندسی شهید عباس پور با وجود آنکه مرکز کوچکی است، ۱۲ آزمایشگاه از جمله آزمایشگاه انرژی خورشیدی، بادی، سیستم‌های هیبرید انرژی الکتریکی، نانو الکتریک در انرژی را در خود جای داده است. همچنین در زمینه همبست آب، انرژی و محیط زیست، آزمایشگاه "گلخانه تاریک انرژیک" را راه‌اندازی کردیم که با پتنت کشور هلند در این زمینه متفاوت بوده و مصرف آب را تا ۹۰ درصد کاهش داده است.

دبیر کنفرانس بین المللی انرژی‌های تجدید پذیر و تولید پراکنده ایران با تاکید بر آنکه فناوری‌های تجدید پذیر از نیروگاه بیشتر ارزش افزوده و تولید ایجاد می‌کند، خاطر نشان کرد: در زمینه فناوری‌ها مجوز یک مرکز تحقیقات به ارزش مالی صد میلیون دلار را از وزارت خانه‌های علوم و اقتصاد دریافت کردیم که در شرف راه اندازی است و هدفش آن است که بعد از سه سال بتواند راهکاری برای تولید غذا و پایداری امنیت غذایی برای ۲۰ میلیون جمعیت ایرانی ارائه دهد.

زندی با بیان اینکه حوزه فناوری‌های تجدید پذیر می‌تواند برای ایران ثروت زیاد و امنیت پایدار ایجاد کند، افزود: در حال ایجاد یک دبیرخانه دائمی برای مسئله آب و انرژی هستیم.

وی دیگر بعد حوزه تجدید پذیر را برقراری روابط بین‌المللی خوب و مؤثر دانست و گفت: از این منظر با مراکز تحقیقاتی در کشورهای اروپایی و آسیایی ارتباطاتی داریم، البته باید در نظر داشت که تردد و اقامت افراد خارجی هزینه‌بر است. بنابراین علیرغم درخواست افراد سرشناس و مهم در خارج از کشور برای حضور در کنفرانس تنها ۴ الی ۵ نفر مهمان خارجی دعوت کردیم.

رئیس گروه مهندسی انرژی‌های تجدید پذیر دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: البته با توجه به اهمیت همکاری‌های بین‌المللی دانشجوی دکترا در این حوزه در خارج از کشور داریم، ضمن آنکه کار تحقیقاتی مشترک انجام می‌دهیم و در بعد اقتصادی نیز شرکتهای ایرانی و خارجی در حوزه فناوری مشغول به کار هستند.

زندی دیگر محور مهم برگزاری کنفرانس بین المللی انرژی‌های تجدید پذیر و تولید پراکنده ایران را کمک به تشکیل کلون‌های اقتصادی و فناورانه در حوزه تجدیدپذیر در ایران عنوان کرد و افزود: به عنوان دانشگاه انتفاعی از این موضوع نداریم، بلکه درصدد هستیم در راه رسیدن به هدف فوق مسیرهای مختلفی را با کمک دوستان ایرانی و خارجی خود طی کنیم. این در حالی است که این کنفرانس تنها یک رویداد سه روزه نیست، بلکه یک رویداد دو ساله است و حداقل چهار نشست تا انتهای سال در این رابطه برگزار خواهد شد.

وی در پایان با بیان اینکه در راه رسیدن به ثروت در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر عزت و اقتدار قدم‌های اولیه هستند و گاهی اعتبار از پول مهمتر است، اظهار کرد: شرکت توانیر، سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان (ستفا)، پژوهشگاه نیرو و گروه مپنا (مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران) چهار بازیگر اصلی این کنفرانس هستند و هدف ما این است که بعد از ۶ سال چالش فکری راهکار پیدا کنیم که به دنبال آن دولت پای خود را از عرصه انرژی‌های تجدیدپذیر بیرون بگذارد.