:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۹.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
اصلاح اساسنامه شورایاری‌ها در پارلمان شهری پایتخت باز هم به تعویق افتاد

92.5 درصد از بودجه سال 97 شهرداری محقق شد

جلسه شورای شهر تهران روز گذشته در حالی برگزار شد که ابتدا قراربود به پیشنهاد کمیسیون فرهنگی اصلاح اساسنامه شورایاران که در دو جلسه گذشته نیمه تمام مانده بود، دنبال شود اما اعضای کمیسیون فرهنگی در اصلاح این اساسنامه اختلاف نظر داشتند که به پیشنهاد محسن هاشمی و پس از رای‌گیری از دستور جلسه خارج شد.
کد خبر: ۱۳۶۰۷۸
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
اقتصادگردان- در ادامه حسن رسولی، خزانه‌دار شورای شهر به ارایه گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران در سال ۹۷ پرداخت. او با ارایه این گزارش از تحقق ۱۰۵ درصدی بودجه نقد شهرداری تهران در سال ۹۷ خبر داد و اعلام کرد: 92.5 درصد از منابع بودجه ۱۷ هزار میلیارد و 429 میلیون تومانی سال گذشته محقق شده است.

به گزارش «تعادل»، در ابتدای جلسه آرش میلانی از فرآیند جلسه مشترک ستاد هماهنگی شورایاری با کمیته مشارکت‌های مردمی، توضیحاتی ارایه داد اما اصلاحات پیشنهادی از سوی تعدادی از اعضا، بسیار زیاد بود و محسن هاشمی در مواجهه با این مساله گفت: خواهش می‌کنم ستاد شورایاری‌ها و کمیته مشارکت‌های مردمی درباره وظایف شورایاران به نتیجه برسند و وظایف را به صورت مشترک به صحن بیاورند. باید این وظایف کاملاً پخته شود. نمی‌شود که تک‌تک این پیشنهادها در صحن مطرح شود. هاشمی درادامه پیشنهاد داد تا بررسی این طرح از دستور خارج شود. در نهایت این پیشنهاد با ۱۷ رای موافق و ۲ رای مخالف از دستور جلسه خارج شد. این در حالی است که در کمتر از یک ماه آینده پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها باید برگزار شود. در ادامه رسولی خزانه‌دار شورای شهر نیز به ارایه گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران در سال ۹۷ پرداخت و گفت: در ارزیابی کلی بر اساس بودجه مصوب شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری موظف بوده است در برش عملکردی ماهانه خود نسبت به تامین منابع در سقف هزار و 452 میلیاردتومان اقدام و به همین میزان نیز مصارف خود را تنظیم و تعادل میان منابع و مصارف را برقرار کند.

به گفته رسولی، در اسفند ماه سال گذشته شهرداری تهران توانسته است ۲ هزار و 824 میلیارد تومان معادل ۱۹۴ درصد را تحصیل کند و با اعلام مبلغ ۲ هزار و 667 میلیارد تومان هزینه در اسفندماه با توجه به اینکه برش عملکرد مصارف ماهانه مبلغ یک هزار و 337 میلیارد تومان است، معادل ۱۹۹ درصد مصارف ماهانه خود را منظور کرده است.

خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در بخش عملکرد منابع در اسفند ماه سال گذشته شهرداری تهران با مازاد عملکرد یک هزار و 300 میلیارد تومان نسبت به بودجه مصوب مواجه بوده است که عمده این مازاد عملکرد مربوط به بخش منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و تغییر عوارض کاربری، واگذاری مازاد تراکم مجاز و فروش اموال و املاک شهرداری است. در حالی که شهرداری مکلف به تامین ۴۳ درصد از منابع از این محل بود، توانسته است مبلغ هزار و 499 میلیارد تومان از منابع خود را از این محل تامین کند.

رسولی با بیان اینکه در بخش درآمدهای نقدی در اسفند ماه گذشته شاهد عملکرد هزار و 242 میلیارد تومان هستیم، گفت: این عملکرد نسبت به مصوب شورای اسلامی شهر تهران با مازاد عملکرد 552 میلیارد تومانی تحقق در این بخش مواجه هستیم. در بخش منابع حاصل از تملک دارایی‌های مالی که تامین منابع ناشی از استقراض مبتنی بر وام و سایر شیوه‌های تامین مالی را شامل می‌شود، در حالی که شهرداری مکلف به تامین ۱۰ درصد منابع از این محل بوده است، ما شاهدیم ۸۲ میلیارد تومان و 3 درصد از منابع خود را در اسفند ماه سال گذشته از این محل تامین کرده است. در حقیقت در این ماه در سرفصل مذکور نسبت بودجه مصوب ۴۳ درصد کمتر استقراض صورت گرفته است.

خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران در ادامه اظهاراتش در خصوص بخش عملکردی مصارفی بودجه شهرداری در اسفند ماه سال گذشته، توضیح داد: طی رویدادهای ثبت شده در دفاتر مالی شهرداری تهران مازاد عملکردی هزار و ۳30 میلیارد تومانی نسبت به بودجه مصوب وجود دارد که عمده این مازاد عملکرد مربوط به بخش مصارف هزینه‌ای است. در حالی که شهرداری مکلف به هزینه ۴۳ درصد منابع در این محل بوده است؛ شاهدیم مبلغ هزار و 934 میلیارد تومان معادل ۷۳ درصد از مصارف ماهانه را در بخش مصارف هزینه‌ای از آن خود کرده است.

رسولی تصریح کرد: در بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای که عمدتا به هزینه‌های توسعه شهر و اجرای پروژه‌های عمرانی اختصاص پیدا می‌کند، شاهد عملکرد 693 میلیارد تومان معادل ۱۲۱ درصد از بودجه مصوب ماهانه هستیم. این سرفصل ۲۶ درصد کل مصارف شهرداری در اسفند ماه سال گذشته را از آن خود کرده است. در بخش مصارف تملک دارایی‌های مالی یا همان هزینه‌های بازپرداخت وام‌ها، تسهیلات و دیون شاهد عملکرد ۳۹ میلیارد تومانی در اسفند ماه بوده‌ایم. ۶.۶ درصد نسبت به یک دوازدهم بودجه مصوب تحقق یافته است. در این ماه عملکرد این سرفصل علامت مثبتی مبتنی بر تمایل کمتر شهرداری به تامین منابع از طریق وام است. مطمئنا هزینه‌های قطعی و پرداختی بیش از ارقامی است که در گزارش شهرداری به آن اشاره شده است و این امر متاسفانه ناشی از عدم ثبت به روز اسناد پرداختی است که لازم است شهرداری تهران تمهیدات لازم برای روز آمد کردن ثبت اسناد مالی و ارایه گزارش دقیق را مورد توجه جدی قرار دهد.

رسولی در تشریح عملکرد یک ساله بودجه‌ای شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب موظف بوده است در برش عملکردی ۱۲ ماه‌ خود نسبت به تامین منابع در سقف 17 هزار میلیارد و 429 میلیون تومان اقدام و به همین میزان مصارف خود را تنظیم و تعادل میان منابع و مصارف را برقرار کند، اما شهرداری تهران در برش عملکردی ۱۲ ماهه سال گذشته توانسته مبلغ 16هزارمیلیارد و 126 میلیون تومان را تحصیل کند. اعتبار مصوبه درآمد یک ساله برابر ۱۳ هزار میلیارد و 360میلیون تومان به‌صورت نقد و 4 هزار میلیارد و69 میلیون تومان به صورت غیر نقد است، در حالی که وصولی نقد یک ساله برابر 14 هزارمیلیارد و 138میلیون تومان و وصولی غیر نقد هزار و 987 میلیارد تومان است.

خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران در ادامه صحبت‌های خود، یادآور شد: کل اعتبار هزینه‌های ابلاغی مبلغ 15هزار میلیارد و 946 میلیون تومان در یک سال است و شهرداری با اعلام مبلغ 8 هزار میلیارد و 37 میلیون تومان هزینه در ۱۲ ماه معادل ۵۰ درصد از مصارف خود را ثبت و به شورای اسلامی شهر تهران ارایه کرده است. اعتبار ابلاغیه نقد مبلغ 12هزارمیلیارد و و 684میلیون تومان و میزان عملکرد یکساله نقد 7هزار میلیارد و 296 میلیون تومان است و اعتبار هزینه غیر نقد ابلاغ شده مبلغ ۳ هزار و 261 میلیاردتومان و عملکرد غیر نقدی یک ساله 7 هزار و ۴۰۷ میلیارد تومان است. مطمئنا شهرداری در حال‌ حاضر مازاد درآمد بر مصارف معادل ۸ هزار و ۸۹ میلیارد تومان ناشی از این گزارش را در خزانه خود موجودی ندارد و هزینه کرده است و این مساله باید با صبر و گزارش‌گیری دقیق مصارف بر طرف شود. او در پایان اظهاراتش در ارزیابی اولیه عملکرد حساب‌های درآمد و هزینه سال ۹۷ نیز اظهارکرد: 92.5 درصد از منابع بودجه ۱۷ هزار میلیارد و 429 تومانی سال گذشته محقق شده است. تا پایان فروردین ماه بر اساس رویدادهای مالی ثبت شده شهرداری با 7.5 درصد عدم تحقق منابع روبرو است. بودجه نقدی سالانه بیش از رقم مندرج در سند بودجه به میزان ۱۰۵ درصد تحقق یافته است. بودجه غیر نقد با ۴۸ درصد تحقق و ۵۲ درصد عدم تحقق روبرو است.