:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

تنش‌های خاورمیانه عامل اصلی عبور قیمت نفت از 73 دلار

در حالی که افزایش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه موجب نگرانی از بروز اختلال در عرضه نفت شده است، قیمت نفت روز جمعه شاهد افزایش بود و در مسیر ثبت اولین رشد هفتگی در ماه جاری میلادی قرار گرفت. قیمت معاملات آتی هر بشکه نفت برنت دیروز با 49 سنت یا 0.67 درصد افزایش به 73 دلار و 11 سنت رسید و برای چهارمین جلسه متوالی رشد داشت
کد خبر: ۱۳۵۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۲
اقتصاد گردان - قیمت نفت برنت از ابتدای هفته جاری تاکنون 3.4 درصد رشد داشته است که این امر برنت را در مسیر اولین رشد هفتگی در مدت 3 هفته گذشته قرار می‌دهد. قیمت معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت امریکا نیز دیروز با 65 سنت یا 1.03 افزایش به 63 دلار و 52 سنت رسید. این شاخص نفتی هم برای چهارمین جلسه متوالی افزایش داشته و در مسیر رشد هفتگی 2.7 درصدی قرار دارد که اولین رشد هفتگی در طی 4 هفته گذشته است.ائتلاف عربی علیه یمن به رهبری عربستان سعودی روز پنج‌شنبه چندین حمله هوایی را علیه مواضع حوثی‌ها در صنعا انجام داد. این حملات پس از آن انجام گرفت که جنبش انصارالله مسوولیت حملات پهپادی به 2 ایستگاه پمپاژ نفت عربستان در اوایل هفته جاری را بر عهده گرفت.

اوایل این هفته نیز امریکا اقدام به خارج کردن کارکنان غیرضروری سفارت خود از بغداد کرد و دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده دستور اعزام یک ناوگروه جنگی، بمب‌افکن‌های بی52 و موشک‌های پاتریوت را به منطقه خاورمیانه صادر کرد.

استفن اینز، رییس استراتژی تجارت و بازار در شرکت «است منیجمنت (SPI) » در این باره به رویترز گفت: «هنگامی که تنش‌ها به این سطح بالا می‌رود که امریکا این حجم از نیروهای نظامی را به منطقه اعزام می‌دارد، حتی یک اشتباه کوچک یا یک حرکت تاکتیکی نادرست از سوی طرفین می‌تواند جرقه شروع یک جنگ در منطقه باشد.»وی با اضافه کردن آمار قیمت‌های نفت خام به دست آمده در ماه آوریل، اضافه کرد: «با چنین سطح تنشی ریسک عرضه نفت بسیار بالا می‌رود.» بر اساس گزارش رویترز، با این حال سه نفر از مقامات ایالات متحده امریکا روز پنج‌شنبه گفتند که دونالد ترامپ به مشاوران ارشد کاخ سفید گفته است که نمی‌خواهد ایالات متحده را درگیر جنگ با ایران کند. بازار نفت همچنان منتظر تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش است تا ببیند آنها به توافق کاهش عرضه نفت خام خود که قیمت‌ها را در سال 2019 بیش از 30 درصد افزایش داده ادامه می‌دهند یا خیر.

در این راستا وزیر نفت عراق روز پنج‌شنبه گفت که آخر این هفته نشستی توسط کمیته نظارت بر توافق اوپک در عربستان سعودی برگزار می‌شود که تعهدات کشورهای عضو به توافق اوپک پلاس را ارزیابی کند.