:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
پوند انگلیس در پایین ترین سطح چهار ماهه

كاهش ارزش پوند انگليس و لیر ترکیه / تركيش ليره به كجا مي رود؟

ارزش لير تركيه به دنبال سياست هاي چند سال اخير اردوغان رئيس جمهور اين كشور در مقاطع مختلف با كاهش ارزش مواجه شده است و اخيرا نيز آمريكا توافق تجارت ترجيحي با حذف تعرفه صادرات تركيه به آمريكا را حذف كرد و باعث كاهش ارزش لير تركيه شد
کد خبر: ۱۳۵۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲
اقتصاد گردان - تصمیم آمریکا به لغو توافق تجارت ترجیحی با ترکیه به کاهش مجدد ارزش لیر انجامید.

به گزارش  اهوال، هر چند که لیر از اواسط معاملات هفتگی موفق شده بود اندکی خود را باز یابد و از سطح ۶.۲۴ لیر به ازای هر دلار فاصله گیرد اما اعلام خبر تصمیم جدید دولت آمریکا برای لغو قرارداد تجارت ترجیحی با ترکیه باعث شد تا لیر در آخرین روز از معاملات هفتگی ۰.۴ درصد ریزش کند و هر دلار به ازای ۶.۰۶ لیر مبادله شود.


تنش‌های سیاسی بین واشنگتن و آنکارا در هفته‌های اخیر اصلی‌ترین دلیل ریزش سنگین لیر بوده است و مساله خرید سامانه موشکی از روسیه، تورم بالا و رشد اقتصادی منفی به مشکلات پول ملی ترکیه دامن زده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز پنج شنبه اعلام کرده بود: تصمیم گرفتم با توجه به سطح توسعه اقتصادی ترکیه به قرارداد ترجیحی خاتمه دهم.

جنگ تجاری بین چین و آمریکا از جمله دیگر دلایلی است که معاملات هفته گذشته ارزهای نوظهور را کاملاً تحت تأثیر خود قرار داد. ترکیه از آمریکا خواسته است تا با توجه به تصمیم سران دو کشور برای ارتقای مناسبات تجاری و اقتصادی در تصمیمش تجدید نظر کند اما واشنگتن تاکنون به این درخواست ترکیه واکنشی نشان نداده است.

معامله گران معتقدند سطح حمایتی فعلی لیر ۶.۱۳ است و در صورتی که لیر این کانال مهم را در برابر دلار از دست دهد احتمال عقب نشینی آن به سطوح پایین‌تر بسیار محتمل است. تورم ۲۰ درصدی و رشد اقتصادی منفی باعث شده است تا سطح استاندارد زندگی از مردم این کشور در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش یابد.

بانک مرکزی ترکیه هشت روز پیش در گزارشی اعلام کرده بود ۱۸۱.۲ میلیارد دلار سپرده ارزی خارجی در بانک‌های این کشور نگهداری می‌شود که به معنای تداوم وابستگی شدید اقتصاد این کشور به دلار است.



پوند انگلیس در پایین ترین سطح چهار ماهه

افزایش نگرانی‌ها از برگزیت بار دیگر به کاهش ارزش پوند در معاملات ارزی انجامید.

به گزارش سی ان بی سی، با وجود اعلام خبر توقف موقت مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا، دلار توانست معاملات هفتگی را با موفقیت به پایان برساند و بار دیگر در برابر همتایان بزرگ خود دست به پیروی زند. پس از آن که مذاکرات حزب محافظه کار و کارگر انگلیس بر سر چگونگی خروج از اتحادیه اروپا شکست خورد، ارزش پوند به پایین‌ترین سطح خود از پانزدهم ژانویه امسال رسید.

پوند در آخرین روز از معاملات هفتگی کاملاً از کانال ۱.۳ دلاری فاصله گرفت و به ۱.۲۷ دلار عقب نشست. برخی از کارشناسان معتقدند اصرار مجلس انگلیس بر مخالفت با طرح‌های پیشنهادی دولت ترزا می در نهایت نخست وزیر را وادار به استعفا خواهد کرد و این مساله می‌تواند باعث ریزش بیشتر ارزش پوند شود.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر در نامه به ترزا می‌نوشت: به شما نامه نوشتم تا اطلاع دهم که کلاف مذاکرات بر سر یافتن فهمی مشترک از نحوه ترک اتحادیه اروپا کاملاً گره خورده است. اگر چه حصول به تفاهم در جاهایی ممکن است اما نتوانستیم پلی برای ارتباط بین خود ایجاد کنیم.

ایمار دالی، استراتژیست ارزی در بانک " مک کوایر" گفت: قبلاً بیشتر مطمئن بودیم که در مذاکره با اروپایی‌ها به بازار مشترک یا چیزی شبیه آن دست خواهیم یافت اما اکنون مساله بیشتر مرتبط به توانایی نخست‌وزیر برای تداوم رهبری حزب محافظه کار است.

در برابر سایر ارزهای مهم، هر پوند به ازای ۱.۱۳۸ یورو، ۸۹.۴۶ روپیه هند، ۱.۸۵ دلار استرالیا، ۱.۷۱۲ دلار کانادا، ۱.۲۸۵ فرانک سوئیس، ۱۳۹.۴۰ ین ژاپن و ۸.۷۹ یوان چین مبادله شد.

دیگر ارز مهم اروپایی یعنی یورو نیز در برابر دلار تاب مقاومت نداشت و تشدید اختلاف بین ایتالیا و سایر اعضای منطقه یورو بر سر چگونگی بازپرداخت بدهی‌های این کشور باعث شد تا یورو با عقب نشینی محسوسی به کار خود در معاملات هفتگی پایان دهد. هر یورو به ۱۱.۷۲ دلار عقب نشینی کرد.