:
كمينه:۲۷.۶۲°
بیشینه:۲۷.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۰
علت بازنگشتن ارز صادراتی از عراق و افغانستان

افت دلار، قیمت طلا و سكه را کاهشی کرد، پيش بيني افزايش نرخ اونس جهاني، اتمام مراحل راه‌اندازی بازار متشکل ارزی

در بازار طلا نيز به دنبال كاهش نرخ دلار به 14550 تومان و همچنين كاهش اونس طلا به نرخ 1278 دلار، قيمت طلا و سكه نيز كاهش يافت و مظنه یک مثقال طلا 1 ميليون و 958 هزار تومان، یک گرم طلاي18عيار 452 هزار، سکه امامی 4 ميليون و 950 هزار، نیم سکه 2 ميليون و 750 هزار، ربع سکه 1 ميليون و 750 هزار ، سکه گرمي 1 ميليون تومان معامله شد / سایه سنگین بازار متشکل ارزی بر سر دلالان
کد خبر: ۱۳۵۹۱۳
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲
اقتصاد گردان - احسان شمشيري- 
روز شنبه 28 ارديبهشت 98، نرخ ارز در صرافي ها روند كاهشي هفته گذشته را ادامه داد و  صرافي هاي مجاز بانكي و ملي  قيمت خريد يورو را 16400 و  فروش يورو 16500 تومان، قيمت خريد دلار را  14450  و فروش  آن را 14550 تومان اعلام كردند. در بازار آزاد معاملات نقدي  نيز نرخ ارز همچنان روند كاهشي خود را ادامه داد و  نرخ دلار به 14550، یورو 16487، پوند انگلیس 18704،  درهم امارات 4003،‌ لیر ترکیه 2427،  فرانک سوئیس 14550، یوان چین 2124 تومان معامله شد. 
در بازار طلا نيز به دنبال كاهش نرخ دلار به 14550 تومان و همچنين كاهش اونس طلا به نرخ  1278 دلار، قيمت طلا و سكه نيز كاهش يافت و مظنه یک مثقال طلا  1 ميليون و 958 هزار تومان،  یک گرم طلاي18عيار 452 هزار،  سکه امامی 4 ميليون و 950 هزار،  نیم سکه 2 ميليون و 750 هزار، ربع سکه 1 ميليون و 750 هزار ، سکه گرمي 1 ميليون تومان معامله شد.  
در تداوم نقش آفرینی صرافی‌های بانکی در بازار با ریل گذاری بانک مرکزی،  قیمت دلار در بازار آزاد به این صرافی‌ها بسیار نزدیک شده است و ثبات نسبی در بازار به چشم می‌خورد.  نرخ لحظه اي دلار سنا 14 هزار و 550 تومان و يورو 16 هزار و 500 تومان اعلام شد . همچنين  بر اساس ميانگين قيمتهاي روز پنج شنبه سامانه سنا نرخ دلار 14 هزار و 707 تومان، يورو 16 هزار و 639 تومان، درهم 3هزار و 993 تومان، يوان 2هزار و 250 تومان و لير تركيه 2هزار و 530 تومان اعلام شده است.
قیمت ارز در بانک‌ها و صرافی‌های بانکی نيز  نسبت به هفته گذشته کاهش یافته است. روز شنبه بانک‌ها قیمت ارز را نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته کاهش دادند و هر دلار آمریکا را ۱۴ هزار و ۱۳۶ تومان خریدند.
همچنین قیمت خرید یورو نسبت به هفته گذشته با کاهش همراه شد و به زیر ۱۶ هزار تومان رسید؛ به طوری که شعب ارزی بانک‌ها امروز هر یورو را ۱۵ هزار و ۷۷۳ تومان می‌خرند. هر پوند انگلیس نیز روز شنبه در شعب ارزی بانک‌ها به قیمت ۱۷ هزار و ۹۹۳ تومان خریداری می‌شود.
از سوی دیگر، قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۶ هزار و ۵۶۶ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان می‌رسد. صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نیز هر یورو را به قیمت ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومان می‌خرند و ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان می‌فروشند. هر دلار آمریکا هم در این صرافی‌ها کاهش قابل توجهی نسبت به هفته گذشته پیدا کرده و به قیمت ۱۴ هزار و ۴۵۰ تومان خریداری می‌شود و به قیمت ۱۴ هزار و ۵۵۰ تومان به فروش می‌رسد. نرخ ارز در بازار آزاد نیز ۱۰ تا ۲۰ تومان بالاتر از صرافي ها و سنا برآورد شده است.

افت دلار، قیمت طلا را کاهشی کرد

در اين رابطه يك کارشناس بازار طلا و سکه گفت: ارزش طلا و سکه در بازار داخلی برخلاف بازار جهانی روند نزولی به خود گرفته که این موضوع متاثر از افت ارزش دلار و کاهش داد و ستد در بازار داخلی است.
محمدرضا کشتی‌آرای در رابطه با وضعیت بازار طلا و سکه طی هفته گذشته اظهار کرد: بررسی‌ها نشان از آن دارد که روند قیمت‌گذاری طلا و سکه در بازار داخلی برخلاف بازارهای جهانی روند کاهشی به خود گرفته است.
این کارشناس بازار طلا و سکه یادآور شد: به طور متوسط قیمت طلا در بازارهای جهانی هشت دلار رشد داشته و هر اونس دلار از قیمت ۱۲۸۶ دلار در ابتدای هفته به قیمت ۱۲۹۴ دلار در انتهای هفته رسیده است.
وی یادآور شد: طی هفته گذشته میزان دادوستد و تقاضا به شدت افت کرد و افت تقاضا عاملی شد تا حباب سکه تمام از حدود ۵۷۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان کاهش یابد.
کشتی‌آرای خاطرنشان کرد: قیمت دلار آمریکا طی هفته گذشته به طور متوسط با کاهش ۸۵۰ تومانی مواجه شد و در کنار کاهش تقاضا، قیمت طلا و سکه در بازار داخلی برخلاف بازار جهانی روند نزولی به خود گرفته است.
این کارشناس بازار طلا و سکه بیان کرد: در ماه مبارک رمضان عموماً سطح دادوستد و تقاضا افت می‌کند و در روزهای اخیر به واسطه کاهش میل سرمایه‌گذاری در بازار طلا به واسطه نوسانات آن در ماه‌های اخیر، ارزش طلا و حباب سکه کاهش قابل توجهی را به ثبت رسانده است.

سایه سنگین بازار متشکل ارزی بر سر دلالان

از سوي ديگر، زمزمه‌های راه‌اندازی بازار متشکل ارزی کافی بود تا دلالان هر روز سایه سنگین آن را بر سر معاملات خود حس کنند موضوعی که می‌توان آن را به صورت واضح در مکالمات و مراودات معامله‌گران فردایی دید.
زمزمه راه‌اندازی بازار متشکل ارزی کافی بود تا دلالان هر روز سایه سنگین آن را بر سر معاملات خود حس کنند؛ موضوعی که می‌توان آن را به صورت مشخص در مکالمات و مراودات معامله‌گران فردایی دید. تنها کافی است عضو یک یا دو کانال معاملات فردایی ارز در فضای مجازی باشید تا ببینید که چطور بازارسازی بانک مرکزی می‌تواند برخی نقشه‌های دلالان و سوداگران بازار ارز را نقش بر آب کند.
دلالان و سوداگران بازار ارز، راه‌اندازی بازار متشکل ارزی و برخی تحرکات بانک مرکزی برای نقش‌آفرینی در بازار اسکناس را خطری جدی برای خود می‌دانند و بر این باورند که اگر این بازار راه‌اندازی شود، به طور قطع بر روی روند کاری آنها و البته تعیین نرخ اثرگذار خواهد بود؛ هرچند هنوز هم برخی از آنها خوش‌باورانه معتقدند که می‌توانند کماکان نقش خود را در بازار ارز ادامه دهند.
زمزمه‌های راه‌اندازی بازار متشکل ارزی در کنار نقش فعالانه بانک مرکزی طی هفته‌های گذشته، به خوبی به دلالان نشان داد که حداقل اگر می‌توانند در برخی ساعات از معاملات روزانه و شبانه، نرخ را به دلخواه خود بالا ببرند، اما این روند عمر کوتاهی دارد و بازارسازی بانک مرکزی از طریق صرافی‌های بانکی، راه را بر آنها خواهد بست و حداقل، اجازه برنامه‌ریزی بلندمدت و میان مدت را به آنها در بازار ارز نمی‌دهد.
نگرانی دلالان از راه اندازی بازار متشکل ارزی موجب شده آنها به هم گروهان خود توصیه کنند که با احتیاط پا در راه خرید و فروش‌های ارز با قیمت‌های بی‌ثبات کنونی بگذارند. آنها بر این باورند که هر لحظه ممکن است بازار متشکل ارزی راه‌اندازی شده و جو روانی آن، بسیاری از خریدارها و فروشندگان کلان را متأثر کند.
این جو تا جایی پیش رفته که رؤسای کانال‌های دلالی ارز، به معامله‌گرانی که سابقه چندانی در خرید و فروش و معاملات ارزی نداشته یا می‌خواهند سرمایه اندکی را وارد این بازار کنند، توصیه می‌کنند که کل سرمایه را وارد نکنند و نیمی از آن را در این بازار به کار گیرند؛ چراکه با راه اندازی بازار متشکل ارزی، مشخص نیست که چه اتفاقی رخ خواهد داد.

اتمام مراحل راه‌اندازی بازار متشکل ارزی در بانک مرکزی

اکنون توپ تشکیل بازار متشکل ارزی در زمین شرکت بازار متشکل ارزی است؛ شرکتی که با سهامداری فرابورس و چندین نهاد دیگر تشکیل شده است تا زمینه را برای شکل‌گیری قانونی فرآیند نقش آفرینی بازار متشکل ارزی فراهم کند. به گفته عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، سیاستگذار ارزی کشور هر آنچه که لازم بوده در مورد راه اندازی و ایجاد بازار متشکل ارزی انجام داده و از اینجا به بعد، کار در حوزه هیأت مدیره این بازار پیگیری خواهد شد.
همتی اعلام کرده که بازار متشکل ارزی محلی است که می‌توان در غالب آن، نرخ اسکناس ارز را هم بر اساس منطق عرضه و تقاضا و نه به صورت صوری، تعیین کرد و از مزایای آن بهره‌مند شد.
محمود شکسته‌بند، مدیرعامل بازار متشکل ارزی نیز در رابطه با آخرین وضعیت راه‌اندازی بازار متشکل ارزی گفته است: تمام مراحل ثبت شرکت در سامانه ثبت شرکت‌ها انجام شده و کار وارد فاز عملیاتی شده است؛ کارهای کارشناسی، برنامه‌های نرم‌افزاری و سیستم‌های مورد نیاز این بازار نیز در حال طراحی و تدوین است و به طور مرتب هیأت مدیره شرکت، جلسات مستمری را با کارشناسان فناوری اطلاعات برگزار می‌کند.

ساختمان محل استقرار بازار متشکل ارزی تجهیز شد

اکنون خبرها حکایت از آن دارد که ساختمان محل استقرار بازار متشکل ارزی نیز تجهیز شده است و به محض نهایی شدن ثبت شرکت، هیأت مدیره، مدیران و کارشناسان در محل بازار متشکل ارزی مستقر می‌شوند.
آنگونه که یک مقام مسئول در نظام بانکی پیش‌تر اعلام کرده بود، قرار است محل تشکل بازار متشکل ارزی، ساختمان بانک مرکزی در خیابان فردوسی باشد.

علت بازنگشتن ارز صادراتی از عراق و افغانستان

همچنين گفته مي شود نبود سیستم بانکی و صرافی‌های مجاز، مهمترین عامل منتقل نشدن ارز صادراتی از عراق و افغانستان به داخل کشور است. در اين باره عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه هنوز صادرکنندگان برای بازگشت ارز صادرات به عراق و افغانستان مشکل دارند، افزود: در جلسات کارشناسی این مشکل مورد تأیید کارشناسان بانک مرکزی قرار گرفته و امیدواریم به‌ زودی نظام بانکی، در این موضوع هم به یک تصمیم منطقی برسد.
کیوان کاشفی در پاسخ به اینکه چه میزان ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور بازگشته است؟ گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۷۰ درصد ارز حاصل از صادرات غیرنفتی، به کشور برگشته است که این میزان با توجه به مشکلات فراوان پیش روی بازرگانان در یک سال گذشته، نشان‌دهنده تعهد و احساس مسئولیت فعالان اقتصادی و صادرکنندگان کشور است.امیدواریم با هماهنگی و تعامل سازنده اتاق ایران و بانک مرکزی شرایط ارزی کشور از ثبات و نظم بیشتر و بهتری برخوردار شود.
عضو هیئت رئیسه اتاق ایران همچنین بانک مرکزی را نهاد اصلی اعلام نظر در مورد مسائل ارزی، خصوصاً موضوع ارز حاصل از صادرات دانست و گفت: در شرایط امروز که دشمنان کشور تمام سعی خود را در نا امید کردن مردم به کار می‌گیرد، باید اظهارنظرها، سنجیده و بر اساس آمار و شواهد کافی ارائه شود.
کاشفی با اشاره به مشکلات فراوان پیش روی صادرکنندگان، افزود: نبود سیستم بانکی برای انتقال ارز، فشار تشدید شونده تحریم‌ها، اجرایی نشدن ساز و کار اینستکس و نوع خاص صادرات به کشورهای عراق و افغانستان مسائل خاصی برای صادرکنندگان ایجاد کرده و طبیعتاً نوع فعالیت آنها را نسبت به سال‌های قبل تغییر داده است.
وی ایجاد هماهنگی برای سهولت در برگشت ارز را یکی از اقدامات اصلی و مهم یک‌ ساله اتاق ایران دانست و تأکید کرد: اتاق ایران با تشکیل کمیته ارزی و انعکاس به‌ موقع نظرات و مشکلات به بانک مرکزی موجب شد با رفع بعضی از مشکلات، روند برگشت ارز شتاب بهتری بگیرد و این تلاش‌ها همچنان برای مساعدسازی شرایط ادامه دارد.
کاشفی همچنین نرخ ارز را یکی از مشکلات اصلی عدم اشتیاق و برگشت ارز دانست و افزود: روش نرخ‌گذاری در سامانه نیما همیشه موجب نقد جدی صادرکنندگان بود که موجب ضرر و زیان آنان می‌شد که خوشبختانه با کم شدن فاصله این نرخ با نرخ حاشیه بازار، روند برگشت ارز به کشور شتاب گرفت.
وی با بیان اینکه موضوع دیگر، قیمت پایه صادراتی کالاهاست که هنوز هم به‌صورت کامل مرتفع و منطقی نشده است گفت: اصلاح پایه‌های صادراتی بر اساس قیمت واقعی، فاصله موجود را از بین می‌برد؛ اما سازمان‌های متولی صادرات کشور از بیم کم شدن آمار صادرات، عزم جدی برای حل این موضوع را از خود نشان نمی‌دهند.
به نوشته صدا و سیما،کاشفی ادامه داد: از سوی دیگر اقلام متنوع و فراوان کالاهای صادراتی نیز اصلاح این قیمت‌ها را بسیار زمان‌بر کرده است، ازاین‌رو اتاق ایران در نامه‌ای به رئیس‌ کل بانک مرکزی پیشنهاد‌هایی ارائه داده که در صورت اجرایی شدن بخش دیگری از این مشکلات حل‌وفصل خواهد شد.

پيش بيني افزايش نرخ اونس جهاني 

تازه ترین نظرسنجی کیتکو نیوز نشان می دهد که کارشناسان اقتصادی و سرمایه گذاران بین المللی درباره ادامه روند صعودی قیمت طلا در روزهای آینده اتفاق نظر دارند.  قیمت طلا در هفته ای که گذشت تحت تاثیر افزایش تقاضای فیزیکی و مکان امن سرمایه گذاری و کاهش شاخص سهام در بازارهای بین المللی با افزایش روبرو شد و به بالاترین سطح در یک ماه اخیر رسیده است.
در نظرسنجی این هفته 18 تحلیلگر اقتصادی وال استریت شرکت کرده اند که 9 نفر معادل 50 درصد به افزایش قیمت طلا در روزهای آینده رای دادند.  نفر معادل 33 درصد نیز پیش بینی کردند قیمت طلا با کاهش روبرو خواهد شد و 3 نفر دیگر معادل 17  درصد نیز گفتند قیمت طلا تغییر چندانی نخواهد داشت.
در نظرسنجی آنلاین نیز 332 نفر شرکت کردند که 167 نفر معادل 50 درصد گفتند قیمت طلا در هفته جاری افزایش خواهد یافت. در مقابل 110 نفر معادل 33 درصد نیز پیش بینی کردند قیمت طلا کاهش خواهد داشت و 55 نفر معادل 17 درصد نیز به عدم تغییر قیمت طلا رای دادند.
همچنين  افشین نبوی تحلیلگر ارشد موسسه ام کی اس سوییس در این باره گفت: پیش بینی من این است که قیمت طلا طی هفته آینده به طور محتاطانه ای افزایش خواهد یافت. قیمت هر اونس طلا در کوتاه مدت بین 1276 تا 1309 دلار در نوسان خواهد بود.