:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رییس پژوهشکده پولی و بانکی اعلام کرد

لغو همایش سیاست‌های پولی و ارزی با هدف كاهش هزينه ها

رییس پژوهشکده پولی و بانکی اعلام کرد: بدینوسیله به اطلاع پژوهشگران، اساتید و نویسندگان محترم می‌رساند که مقالات منتخب دریافتی علاوه بر ارائه در میزگردهای تخصصی پژوهشکده به صورت ویژه‌نامه در نشریات علمی پژوهشکده نیز درج خواهند شد
کد خبر: ۱۳۵۹۱۲
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴

پژوهشکده پولی و بانکی،  همايش سیاست‌های پولی و ارزی  را كه در سه دهه گذشته و از سال 1369 تاكنون، همه ساله در ارديبهشت يا خرداد برگزار مي شد، لغو كرد و دليل آن را كاهش هزينه ها  در راستاي سياست هاي دولت و بانك مركزي براي كاهش هزينه اعلام كرد. اين همايش هر ساله با حضورمسوولان بانك مركزي، وزارت امور اقتصادي و دارايي، مديران بانك ها، كارشناسان بانكي و پژوهشگران  داخلي و خارجي برگزار مي شود و در آن مباحث، سخنراني ها، پنل ها و كارگاه هاي مختلفي برگزار مي شد.

كارشناسان در مورد اثرگذاري اين همايش بر سياست هاي پولي و ارزي، تورم و عملكرد بانك ها و اصلاح ساختار بانك ها ديدگاه هاي متفاوتي دارند. برخي با انتقاد از هزينه ها و اثرگذار نبودن آن معتقدند كه اين همايش نتوانسته به اهداف خود برسد و عملا ساختار بانك هاو بازار پول و ارز كشور، بدون توجه به دستاوردها و توصيه كارشناسان در اين همايش، مسيري متفاوت را طي كرده است.
اما در عين حال، بسياري از صاحب نظران معتقدند كه اين همايش به درك شرايط و ضرورت اصلاح ساختار بانكي كشور كمك كرده اما از آنجا كه زمينه هاي اجراي نظرات كارشناسان اقتصادي و بانكي فراهم نشده، در نتيجه اثرگذاري آن بر روند اصلاح ساختار بانك ها در حد مورد انتظار نبوده، و در نتيجه برگزاري چنين همايش هاي سالانه اي بايد ادامه يابد تا محل ديدار و گفت وگوي كارشناسان بانكي از سراسر جهان باشد و زمينه تبادل نظر بين صاحب نظران را فراهم كند. 
رییس پژوهشکده پولی و بانکی اعلام کرد: همایش سیاست‌های پولی و ارزی با درک شرایط اقتصادی حاضر و همسو با سایر اقدامات بانک مرکزی و دولت محترم در راستای کاهش هزینه‌ها امسال برگزار نمی‌شود.
علی دیواندری تصریح کرد: همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی از اسفندماه سال ۱۳۶۹ با هدف تبیین سیاست‌های  پولی و ارزی برنامه‌ریزی شد. اگر به روند موضوعات مطرح‌شده در این همایش نگاهی گذرا بیندازیم، خواهیم دید که همواره یافتن راه‌حل‌ برای مسائلی نظیر تورم، بیکاری، سرمایه‌گذاری خارجی، رکود و سایر چالش‌های اساسی مبتلا به سیستم بانکی به‌صورت  منظم و سالیانه در آن طرح شده است.
وی ادامه داد: امسال نیز همایش دوره بیست‌و نهم با مضمون مقاوم‌سازی نظام بانکی در دستورکار قرار گرفت  و در حال دریافت مقالات هستیم. دیواندری اظهارداشت: اما پژوهشکده پولی و بانکی با درک شرایط اقتصادی حاضر و همسو با سایر اقدامات بانک مرکزی و دولت محترم در راستای کاهش هزینه‌ها، نهایتاً تصمیم گرفت امسال همایش را برگزار نکند.
رییس پژوهشکده پولی و بانکی در پایان اعلام کرد: بدینوسیله به اطلاع پژوهشگران، اساتید و نویسندگان محترم می‌رساند که مقالات منتخب دریافتی علاوه بر ارائه در میزگردهای تخصصی پژوهشکده به صورت ویژه‌نامه در نشریات علمی پژوهشکده نیز درج خواهند شد.