:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مجلس آماده همکاری با دولت برای ساماندهی اقتصادی

ضرورت نظارت بر توزیع ارز دولتی و قیمت کالاهای اساسی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از آمادگی نمایندگان برای همراهی با دولت به منظور ساماندهی اقتصادی خبر داد
کد خبر: ۱۳۵۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
اقتصاد گردان - منصور مرادی در گفتگو با ایبِنا، با بیان اینکه ارز دولتی اختصاص یافته برای تامین کالاهای اساسی به دست مصرف کننده واقعی نمی رسد، گفت: یکی از مشکلات فعلی بازار نوسان قیمتی و تورم افسار گسیخته است که عدم توزیع کالاهای وارداتی با ارز دولتی در بین مصرف کنندگان نیز بر آن افزوده است.

نماینده مردم مریوان در مجلس با بیان اینکه ضعف دستگاه های نظارتی بر تورم قیمت ها دامن زده است، افزود: باید دریافت کننده ارز دولتی تحت نظارت کافی نسبت به واردات و همچنین توزیع اقلام بین مردم اقدام کند.

مرادی با تاکید بر اینکه کالاهای مشمول ارز دولتی پروسه طولانی را به رسیدن به دست مردم طی می کنند، تصریح کرد: متاسفانه برخی از اعتماد بانک مرکزی سوءاستفاده کرده و با دریافت ارز دولتی کالاهای را به قیمت آزاد به بازار عرضه می کنند که این خود منشاء فساد و تورم فعلی است.

وی با بیان اینکه دولت خود باید نسبت به تامین کالاهای اساسی مردم اقدام کند، گفت: ورود افراد به این حیطه بازار احتکار و مواردی از این دست را داغ می کند. این نماینده مردم در مجلس دهم در پاسخ به این پرسش که آیا ارایه یارانه کالاهای اساسی به صورت مستقیم به مردم روش بهتری نیست؟ افزود: خیر، این روش هم معایبی دارد در حال حاضر دولت با ارایه یارانه نتوانسته نیازهای مردم را مرتفع کند.

مردای با بیان اینکه نظارت دولت بر واسطه میان وزارتخانه ها و افراد وارد کننده کالاهای اساسی لازم است، گفت: حلقه ای به نام واسطه عامل اصلی بر هم زدن نظم بازار است. وی با تاکید بر اینکه دلالی ها منجر به خروج بازار از حیطه نظارت دولت شده است، افزود: مشاهده گرانی هر روزه در مورد یک کالا نشان از فعالیت آزادانه سواستفاده کنندگان دارد، از اینرو رویکرد دستگاه های نظارتی و حتی قضایی در این حوزه باید تغییر کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه نقش واسطه گری و دلالی به بازار داروهای ضروری مردم هم کشیده شده است، تصریح کرد: دولت باید بداند ارز دولتی را در اختیار چه کسی قرار می دهد و تا پایان یعنی توزیع کالا پس از واردات باید نظارت های مستمر داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر گرانی به کالاهای غیر اساسی همچون شکر و پیاز هم کشیده شده و دولت باید بداند که بی توجهی به فعالیت دلالان همه بخش ها را دستخوش گرانی و در نتیجه نارضایتی مردم خواهد کرد.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: رشد قیمت ها در بازار، زندگی را برای مردم به ویژه بخش متوسط و ضعیف جامعه سخت کرده، از اینرو مجلس نیز آماده همکاری با دولت به ویژه تیم اقتصادی برای ساماندهی وضعیت است.