:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
کریمی:

بازگرداندن ارز صادرکنندگان نیازمند ایجاد ساز و کار منطقی است

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «باید یک ساز و کار منطقی برای بازگرداندن ارز صادرکنندگان ایجاد کنیم»، بازار متشکل ارزی و دادن مجوز واردات در قبال صادرات به صادر کنندگان را از راهکارهای موثر در این زمینه دانست.
کد خبر: ۱۳۵۸۹۰
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲
اقتصادگردان- علی اکبر کریمی با اشاره به عدم بازگشت ۳۰ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور گفت: هنوز در کمیسیون اقتصادی بحثی در این زمینه صورت نگرفته است. ولی ما در فراکسیون توسعه صادرات مجلس در این باره جلساتی را برگزار کردیم. واقعیتی که وجود دارد این است که بخش عمده‌ای از ارز حاصل از صادرات به چرخه داخل برنگشته است.

وی افزود: در بودجه سال ۹۸ نیز مجازات‌هایی برای صادر کنندگانی که ارزشان را به کشور برنگرداندند پیش بینی شده است. از جمله حذف معافیت مالیاتی آنها در تبصره ۸ قانون بودجه سال ۹۸. اما اکنون باید یک ساز و کار منطقی برای بازگرداندن ارز صادرکنندگان ایجاد کنیم.

نماینده مردم اراک در مجلس با بیان اینکه «حرکت‌های دستوری و پلیسی در این زمینه خیلی جوابگو نیست»، گفت: ما باید انگیزه لازم را برای صادرکنندگان فراهم کنیم و ببینیم صادر کننده قیمت تمام شده کالای خود را با چه ارزی پرداخت می‌کند. خیلی از تولید کنندگان کالایشان را با ارز آزاد تولید می‌کنند و در چنین شرایطی نمی‌توان از آنها انتظار داشت ارز حاصل از صادراتشان را با ارز نیمایی و زیر قیمت ارز آزاد به دولت بدهند.

کریمی یاد آور شد: دولت باید زمینه‌ای فراهم کند تا انگیزه صادر کنندگان برای بازگشت ارز بیشتر شود. یکی از اینها بحث بازار متشکل ارزی است که بانک مرکزی مطرح کرده و فعال کردن این ساز و کار می‌تواند در این امر مؤثر باشد. علاوه بر این دادن مجوز واردات در قبال صادرات به صادر کنندگان برای کالاهایی که اولویت کشور است نیز می‌تواند از عوامل دیگر افزایش انگیزه صادرکنندگان برای بازگشت ارز باشد.