:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به برگشت 60 درصد ارز ناشی از صادرات نيمه اول 97 خبرداد

كاهش نرخ دلار و سكه، اخذ ماليات از خريداران ارز، شش نكته در مورد دريافت كنندگان ارز، بازگشت 18.7 ميليارد دلار

عصر پنج شنبه 26 اردييبهشت 98، نرخ دلار 14647 تومان، يورو 16600، پوند 18785، درهم 3988، لير تركيه 2438 تومان ، يوآن 2129 تومان كاهش يافت. در صرافي هاي مجاز بانكي نيز نرخ فروش دلار 14650 و نرخ خريد 14550 تومان، نرخ فروش يورو 16600 و نرخ خريد 16500 تومان اعلام شده است. قيمت سكه طرح جديد نيز كه بالاي 5 ميليون تومان بوده به زير 5 ميليون و قيمت 4 ميليون و 940 هزار تومان كاهش يافته است. سكه بهار ازادي نيز بين 4 ميليون و 700 هزار تا 4 ميليون و 800 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 800 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 810 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۳۵۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸
اقتصاد گردان - بر اساس روشهای ابلاغی بانک مرکزی شامل فروش در سامانه نیما، عرضه در صرافی ها، واردات در مقابل صادرات خود، واگذاری ارز پروانه صادراتی و نیز واگذاری به بانک مرکزی، در سال 97  رقمی معادل 18.7میلیارد دلار  ارز حاصل از صادرات به كشور بازگشته است.  
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، رییس کل بانک مرکزی، با اعلام اين مطلب گفت: با توجه به برآوردی که از خالص ارز صادراتی، با لحاظ هزینه های مبادلاتی ناشی از تحریم و متداول بودن تسویه ریالی صادرات در نیمه اول سال قبل می‌شود، تاکنون نزدیک ۶۰ درصد ارز ناشی از صادرات،به چرخه اقتصاد برگشته است.
وي در مورد میزان برگشت ارز ناشی از آن اظهار داشت: در  سال ۹۷ ، ارز برگشتی بر اساس روشهای ابلاغی بانک مرکزی یعنی: فروش در سامانه نیما، عرضه در صرافی ها، واردات در مقابل صادرات خود، واگذاری ارز پروانه صادراتی و نیز واگذاری به بانک مرکزی، به رقمی معادل 18.7میلیارد دلار رسید. 
همتی افزود: توجه به چند نکته  در اين زمينه ضروری است اول آنكه صادرات غیر نفتی، نقش مهمی در رونق تولید، اشتغال و خصوصا ثبات بازار ارز و تقویت ارزش پول ملی دارد و ارز صادرات فصل زمستان هنوز فرصت کافی برای برگشت دارد  و براساس هماهنگی های انجام گرفته با اتحادیه های صادراتی، اتاق بازرگانی و اقدامات در دست اجرا، امیدوارم شاهد تحول جدی در برگشت ارز به چرخه اقتصاد باشیم.
وي تاكيد كرد:  اسامی صادرکنندگانی که تا به حال ارزی را برنگردانده‌اند به مرجع قضایی اعلام شده است و البته از تمام صادرکنندگان که به مسئولیت ملی خود در شرایط ویژه اقتصادی کشور عمل کرده‌اند قدردانی می‌کنم

 بانک ها به طور هدفمند سرمایه درگردش تأمین مي کنند

 همچنين رئیس کل بانک مرکزی درجمع مدیران عامل بانکهای کشور با اشاره به تأکیدات اخیر مقام معظم رهبری درجمع کارگزاران نظام یکی از اولویت های مهم سیستم بانکی را تأمین نقدینگی بنگاههای تولیدی عنوان کرد واز مدیران بانکی خواست با شناختی که از واحدهای تولیدی فعال و موثر کشور دارند نسبت به پشتیبانی از آنها اقدام کنند.
وی تأکید کرد واحدهای تولیدی موانع متعددی در مقابلشان هست که بدون رفع آنها صرف تأمین نقدینگی مشکل آنها راحل نمی کند لیکن بانکها بایستی با شناختی که از واحدهای تولیدی دارند نسبت به تأمین سرمایه درگردش واحدهای فعال و نیازمند نقدینگی اقدام کنند.
رییس کل بانک مرکزی روند اصلاح بانکی را علیرغم پیچیدگی این کار وحساسیت آن خوب توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد با مجوزهای دریافتی از شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه به نتایج خوبی برسیم.
دکتر همتی با اشاره به اختصاص ۵هزارمیلیارد تومان وام قرض الحسنه ۷و۱۵ ساله برای بخش کشاورزی ومسکن مناطق سیل زده ازمدیران بانکها خواست در پرداخت سهمیه های تعیین شده تسریع نمایند و بانک مرکزی نیز ازنظر اعتباری از آنها پشتیبانی خواهد کرد.
دراین جلسه مدیران بانکه درمورد ضرورت احیای کانون بانکها، مسئله نحوه تسعیر دارایی ها و بدهی های ارزی بانکها،موضوع رمزهای یکبار مصرف،مسائل مربوط به واگذاری اموال و دارایی های مازاد بانکها و سایر موارد نظرات خود را مطرح و بحث و تبادل نظر شد و مقرر شد پیگیر ی لازم جهت حل وفصل مطالب مطروحه انجام گیرد.

كاهش نرخ ها در بازار

از سوي ديگر، به دنبال اعلام مواضع ترامپ مبني بر مخالفت با اقدام نظامي عليه ايران و اختلاف نظرهايي كه بين كنگره و برخي مشاوران واطرافيان ترامپ در مورد نحوه برخورد و حضور آمريكا در منطقه مطرح شده است، روز پنج شنبه نرخ ارز و سكه و طلا به روند كاهشي خود كه از روز شنبه هفته گذشته شروع شده است ادامه داد. و نرخ دلار در سامانه سنا به 14815 تومان، يورو 16740، درهم 4012، يوآن 2191، پوند 18836، لير تركيه 2550 تومان رسيد كه نشان دهنده ادامه روند نرخ دلار در زير مرز 15 هزار تومان است. 
 فعالان بازار ارز نيز معتقدند كه با توجه به حضور بازارساز، اعلام خبر افزايش بازگشت ارز صادراتي و همچنين مخالفت ترامپ با حضور نظامي و تمايل به مذاكره با ايران، توافق دموكرات ها و كنگره با ترامپ در مورد عدم حمله نظامي، اشاره رسانه هاي آمريكا به اختلاف نظر در كاخ سفيد بين مشاوران و شخص ترامپ در مورد برخورد نظامي و... هفته گذشته نرخ ارز و سكه و طلا روبه كاهش گذاشته است و  نرخ  ارز در بازار آزاد و نقدي كاهش قابل توجهي داشت به طوري كه عصر پنج شنبه  26 اردييبهشت  98، نرخ دلار 14647 تومان، يورو 16600، پوند 18785، درهم 3988، لير تركيه 2438 تومان ، يوآن 2129 تومان كاهش يافت. 
در صرافي هاي مجاز بانكي نيز نرخ فروش دلار 14650 و نرخ خريد 14550 تومان، نرخ فروش يورو 16600 و نرخ خريد 16500 تومان اعلام شده است كه نشان دهنده روند كاهنده نرخ ها از سوي بانك مركزي، بانك ها، و صرافي ها به دنبال بهبود شرايط بازار ارز است. 
اين نرخ ها نشان مي دهد كه نه تنها دلار به قيمت 14647 تومان كاهش يافته و كاهش حداقل 800 توماني نسبت به هفته قبل از آن داشته است، بلكه قيمت درهم نيز به زير 4 هزار تومان رسيد و 3988 تومان شده است كه مي تواند نشان دهنده تسهيل و بهتر شدن شرايط تامين ارز در بازار امارات و ايران است. 
در  بازار طلا نيز با اعلام هر اونس طلا در بازار جهاني به قيمت 1291 دلار و همچنين كاهش نرخ دلار به 14600 تومان در بازار آزاد،  قيمت طلا و سكه كاهش يافت و  هر گرم طلاي 18 عيار عصر پنج شنبه به 453 هزار تومان،  مظنه هر مثقال طلاي 17 عيار يا طلاي آبشده 1 ميليون و 963 هزار تومان، رسيد كه نشان دهنده كاهش نرخ طلا در روز پنج شنبه است. 
همچنين قيمت سكه طرح جديد نيز كه بالاي 5 ميليون تومان بوده به زير 5 ميليون و قيمت 4 ميليون و 940 هزار تومان كاهش يافته است.  سكه بهار ازادي نيز بين 4 ميليون و 700 هزار تا 4 ميليون و 800 هزار تومان،  نيم سكه 2 ميليون و 800 هزار،  ربع سكه 1 ميليون و 810 هزار تومان معامله شد. 

شش نكته مهم در مورد فهرست دريافت كنندگان ارز

 از سوي ديگر، به دنبال  انتشار فهرست دریافت کنندگان ارز، كه موجب ایجاد سوالات و ابهاماتی در اذهان عمومی شده بانک مرکزی توضیحاتی را به منظور شفافیت برای آگاهی عموم ارائه كرد. 

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، این توضیحات به شرح زیر است:  اقدام بانک مرکزی بنا به تکلیف دولت در راستای ایجاد شفافیت به عنوان یک اصل اساسی در مبارزه و پیشگیری از فساد است و مورد استقبال مردم قرار گرفته است.
 فرآیند قانونی واردات کالا به کشور به این طریق است که: واردکننده در آغاز با ثبت سفارش نزد وزارت صمت که قاعدتا با ارزیابی اهلیت وارد کننده از تمام جوانب و نیز ضرورت و ارزیابی ظرفیت و نیاز کشور به کالای وارداتی مجوزهای لازم را اخذ می‌کند. در مرحله دوم به بانک عامل مراجعه کرده، وثایق و اعتبار سنجی لازم توسط بانک صورت می‌گیرد، سپس بانک عامل به نیابت از واردکننده به بانک مرکزی برای اخذ تخصیص ارز و تامین ارز مراجعه می‌کند.بنابراين در اين فرآيند بانك مركزي، تنها تخصيص و تامين ارز را بر عهده دارد.
 باتوجه به سیاست‌های اقتصادی و ارزی جاری کشور، تخصیص ارز توسط بانک مرکزی و شبکه بانکی به واردکنندگان کالاها و خدمات، امتیازی است که صرفاً به شرط وارد کردن کالاها و خدمات به اشخاص اعطا می‌شود و تمام افراد و شرکت‌هایی که از بانک مرکزی و نظام بانکی ارز دریافت می کنند، براساس مقررات موجود و قراردادهای منعقده با بانک‌ها، متعهد می‌شوند که به میزان ارز دریافتی، اقدام به وارد کردن کالاها و خدمات به کشور کنند. از این رو، دریافت ارز از سیستم بانکی یک حق نیست، بلکه امتیازی است که در مقابل تکلیف مشخصی به واردکنندگان کالاها و خدمات اعطا می‌شود و واردکنندگان مکلف به رعایت دقیق تکلیف مزبور هستند. بنابراین انتشار اسامی دریافت کنندگان ارز، نقض اصل محرمانگی و رازداری بانکی محسوب نمی‌شود و دولت نیز برهمین اساس، بانک مرکزی را موظف به انتشار مداوم فهرست مورد اشاره کرده است.
 فهرست‌های انتشار یافته از سوی بانک مرکزی، صرفاً بیانگر مشخصات کسانی هستند که اقدام به دریافت ارز برای موارد واردات کالا، واردات خدمت یا بازپرداخت اقساط و بدهی های ارزی کرده‌اند و اطلاعات مربوط به اینکه آیا واردکنندگان نسبت به انجام دقیق تکالیف قانونی خود (وارد کردن کالاها و خدمات یا استرداد عین ارز) اقدام کرده اند یا خیر، در این فهرست ها قابل مشاهده نیست. لذا صرف وجود نام شخص یا شرکتی در فهرست انتشار یافته از سوی این بانک بیانگر انتساب هیچ تخلفی به آنها نیست.
 ذکر این نکته ضروری است که فروش ارز به واردکنندگان، پس از اخذ تعهد ارزی از آنها توسط بانک‌ها و با رعایت تمام مقررات و بررسی‌ها اعم از شناسایی مشتری، اخذ وثایق، حصول اطمینان از رعایت مقررات صادرات و واردات و سایر الزامات و مقررات جاری کشور انجام می‌گیرد و بانک‌ها مکلف هستند که در صورت عدم ایفای تعهد توسط واردکنندگان، نسبت به پیگیری حقوقی موضوع تا حصول اطمینان از ایفای تعهدات اقدام کنند.

و نكته ششم آنكه، بانک مرکزی در راستای انجام وظایف قانونی خود اقدام به ایجاد سامانه‌های تخصصی برای رصد ایفای تعهدات ارزی واردکنندگان کرده است و آمار ایفای تعهدات مزبور به طور منظم و مستمر تحت نظارت و پایش قرار دارد. در مواردی که واردکنندگان، به تعهدات ارزی خود عمل نکنند، بانک مرکزی و بانک‌ها مکلفند با معرفی واردکننده به مراجع ذی‌صلاح قضایی، از تمام اهرم‌های قانونی موجود برای الزام واردکنندگان به انجام تکلیف خود استفاده کنند

اخذ ماليات خريداران ارز

از سوي ديگر، محمد قاسم پناهی، سرپرست سازمان امور مالیاتی از اخذ مالیات از خریداران ارز خبر داده است.
به گزارش ایسنا، آقای پناهی گفته: کلیه اطلاعات مربوط به خرید ارز اشخاص حقوقی در پایگاه اطلاعاتی مالیاتی بارگذاری شده است و ادارات امور مالیاتی مربوطه مطابق مقررات اقدام می‌کنند.
بر اساس آنچه اعلام شده اگر خریدار ارز پرونده مالیاتی مشاغل نداشته باشد ابتدا تشکیل پرونده مالیاتی صورت می‌گیرد و سپس برای گرفتن "مالیات‌های مستقیم و ارزش افزوده" اقدام خواهد شد.
آقای پناهی همچنین گفته در مواردی که مؤدی، پرونده مالیاتی داشته باشد، اگر ارز خریداری شده مرتبط با فعالیت شغلی مؤدی باشد و قبلاً مالیات آن تشخیص و مطالبه شده باشد، مالیات مجدد مرتبط با همان فعالیت، موضوعیت نخواهد داشت؛ اما اگر ارز خریداری شده مرتبط با فعالیت شغلی مؤدی باشد و قبلاً به نحوی در رسیدگی اداره امور مالیاتی ذیربط منظور نشده باشد، نسبت به رسیدگی و تعیین درآمد مشمول مطابق قانون و مقررات مربوط اقدام خواهد شد.