:
كمينه:۵.۷۹°
بیشینه:۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
به دنبال افزايش تقاضاي شمش و سكه در ايران و تركيه مطرح شد

کنترل ریسک سرمایه‌گذاری با صندوق‌های طلا

در ایران و ترکیه تقاضاي سکه و شمش رشد چشمگیری داشته است که نشاندهنده روی آوردن تمایل سرمایه‌گذاران به دارایی امن بیشتر نسبت به گذشته است.بر این اساس صندوق‌های با پشتوانه طلا نیز اندوخته طلای خود را افزایش داده‌اند که نشان‌دهنده نگرانی در مورد آینده دلار و تضعیف پول آمریکا بوده است
کد خبر: ۱۳۵۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷
اقتصاد گردان - یک کارشناس بازارهاي مالي با اشاره به این که صندوق طلا نوعی از صندوق‌های کالایی قابل معامله است، گفت: در شرايطي كه آمارها بیانگر این مطلب است که تقاضاي طلا در سه ماهه اول ۲۰۱۹ افزایش نزدیک ۷ درصدی معادل ۱۰۵۳ تن در سراسر دنیا نسبت به سال قبل داشته، ضرورت استفاده از صندوق طلا مطرح شده و این صندوق‌ها ریسک سرمایه‌گذاران را نیز کنترل می‌کند.
زهرا منشوری در گفتگو با ایبِنا گفت: در ایران و ترکیه تقاضاي سکه و شمش رشد چشمگیری داشته است که نشاندهنده روی آوردن تمایل سرمایه‌گذاران به دارایی امن بیشتر نسبت به گذشته است.بر این اساس صندوق‌های با پشتوانه طلا نیز اندوخته طلای خود را افزایش داده‌اند که نشان‌دهنده نگرانی در مورد آینده دلار و تضعیف پول آمریکا بوده است.
منشوری با تاکید بر استفاده سرمایه‌گذاران از ظرفیت صندوق‌های طلا گفت: صندوق طلا نوعی از صندوق‌های کالایی قابل معامله در بورس است که سرمایه‌های جمع‌آوری شده از مشتریان را به جای سپرده و اوراق مشارکت، در گواهی سپرده طلا و اوراق مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری می‌کند و به نوعی ریسک سرمایه‌گذاران را نیز کنترل می‌کند.
وي با اشاره به این که در روزهای اخیر شاهد شروع دوباره تنش‌های تجاری بین دو قدرت بزرگ دنیا یعنی ایالات متحده و چین و همچنین سایر نقاط استراتژیک منطقه بوده‌ایم، گفت: این اتفاق بر بازارهای مختلف اثرات گوناگونی دارد که از جمله این بازارها می‌توان به بازار طلا اشاره کرد.
روند سرمایه‌گذاری در بازار طلا به عنوان دارایی امن در مقابل دارایی‌ها همچون اوراق خزانه داری آمریکا و بازار سرمایه را نشان می‌دهد. در این راستا وی اضافه کرد: تقاضا طلا به منظور کاربرد مصرفی و جواهرات افزایش داشته که این افزایش ناشی از برآیند افزایش تقاضا در آمریکا و هند و کاهش تقاضا در چین، ایران و ترکیه درسه ماهه اول ۲۰۱۹ بوده است.
منشوری با اشاره به این مطلب که زمانی که تقاضا برای جواهرات و کاربرد مصرفی کاهش پیدا می‌کند، نشان‌دهنده نگرانی‌ها و کاهش مصرف افراد است، گفت: سرمایه‌گذاری در شمش و سکه و تقاضا صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا در این سه ماهه روند کاهشی را طی کرده که البته این کاهش بیشتر تحت تاثیر کاهش ۸ درصدی در چین و ژاپن بوده است.
وی با اشاره به این که عرضه و تقاضا طلا رابطه مستقیم با ریسک بازارهای جهانی از جمله ریسک سیاسی دارد، اذعان داشت: هر چه روابط سیاسی پرتنش‌تر باشد، تقاضا مصرفی طلا کاهش و تقاضای سرمایه‌گذاری افزایش می‌یابد، همانطور که در چند ماه گذشته در کشور نیز شاهد آن بوده‌ایم.