:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در 97 منتشر شد

رشد مثبت 1.1 درصدی خدمان و رشد منفی 15- درصدی صنعت

داده‌های آماری از عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 97 حاکی از رشد 4 درصدی ارزش افزوده بخش معدن و رشد 1.1 درصدی ارزش افزوده گروه خدمات است. این اما در حالی است که رشد ارزش افزوده در بخش صنعت 1.5 درصد افت را ثبت کرده است علاوه بر این، برابر آمارها، تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری در سال 1397 به بخش صنعت و معدن با افزایش 19.9 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 208.9 هزار میلیارد تومان رسیده است
کد خبر: ۱۳۵۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۳
اقتصاد گردان - در بخش بازرگانی نیز 112.6 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است که رشدی برابر با 32.1 درصد را نشان می‌دهد. سهم تسهیلات بخش صنعت و معدن 27 درصد و در بخش بازرگانی 14.6 درصد بوده است. در سال 1397 صادرات کالاهای غیر نفتی 117.2 میلیون تن با ارزش 44.3 میلیارد دلار برابر 36.9 میلیارد یورو بوده است. همچنین میزان واردات به کشور 32 میلیون تن به ارزش 42.6 میلیارد دلار برابر 35.5 میلیارد یورو بوده است.

  مجوزهای صادره در سال 1397

به گزارش شاتا، آمارهای منتشر شده از وضعیت صدور مجوزها در سال گذشته حاکی از آن است که تعداد 6201 فقره پروانه بهره‌برداری با میزان سرمایه‌گذاری 59.3 هزار میلیارد تومان و اشتغال 106 هزار و 395 نفر صادر شده که به ترتیب در تعداد 6.5 درصد، در سرمایه‌گذاری 99.8 درصد و در اشتغال 1.9 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. 
تعداد 24 هزار و 319 فقره جواز تاسیس با پیش بینی سرمایه‌گذاری 259.8 هزار میلیارد تومان و پیش بینی اشتغال 549 هزار و 187 نفر صادر شده است که نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ترتیب رشد 40.4 درصدی در تعداد، رشد 16.4 درصدی در سرمایه‌گذاری و رشد 14.9 درصدی در اشتغال را نشان می‌دهد. حدود ۲۰ هزار و ۸۹۹ فقره جواز تاسیس صنعتی صادره در سال ۱۳۹۶ به ۲۴ هزار و ۳۱۹ فقره در سال ۱۳۹۷ رسید.
 اشتغال این جوازهای تاسیس نیز افزایش ۱۴.۹ درصدی داشت و از ۴۷۸ هزار و ۱۰۰ نفر در سال ۱۳۹۶ به ۵۴۹ هزار و ۱۸۷ نفر در سال ۱۳۹۷ افزایش یافت. مجوزهای صنفی صادر شده در همین مدت نیز حدود 449.2 هزار فقره بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 12.4 درصد افزایش داشته است. در حوزه صدور پروانه بهره‌برداری نرم افزار نیز در سال ۱۳۹۷ با افزایش ۸ درصدی روبه رو بودیم و تعداد پروانه‌های صادره از ۲۵ مورد در سال ۱۳۹۶ به ۲۷ مورد در سال ۱۳۹۷ رسید.
 اشتغال این پروانه‌ها نیز از یک هزار و ۳۷۰ نفر در سال ۱۳۹۶ به یک هزار و ۶۳۱ نفر در سال ۱۳۹۷ رسید و افزایشی ۱۹.۱ درصدی را تجربه کرد. از سوی دیگر پروانه‌های صنفی صادره از ۳۹۹ هزار و ۴۵۴ فقره در سال ۱۳۹۶ به ۴۴۹ هزار و ۱۵۱ فقره در سال ۱۳۹۷ رسید و ۱۲.۴ درصد افزایش داشته است. در حوزه تجارت الکترونیک نیز در دو بخش گواهی امضای الکترونیکی با ۴۲.۹ درصد افزایش و در حوزه نماد اعتماد الکترونیکی با ۳۹.۵ درصد افزایش مواجه بودیم. در سال ۱۳۹۶ تعداد گواهی‌های امضای الکترونیکی صادره ۷۶ هزار و ۶۱۴ مورد بود که این رقم در سال ۱۳۹۷ به ۱۰۹ هزار و ۴۸۴ مورد رسید. همچنین نمادهای اعتماد الکترونیکی صادره از ۱۱ هزار و ۶۶۷ فقره در سال ۱۳۹۶ به ۱۶ هزار و ۲۷۴ فقره در سال ۱۳۹۷ افزایش یافت.

  رشد 35.9 درصدی گواهی کشف

از آن‌سو، در بخش معدن تعداد 1033 فقره پروانه اکتشاف و 634 فقره پروانه بهره‌برداری صادر شده است که نسبت به دوره قبل در تعداد پروانه اکتشاف 3.5درصد رشد داشته است. گواهی کشف معدنی صادره توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ نیز حدود ۴۰ درصد افزایش داشته و صدور پروانه فنی و مهندسی نیز با ۶۳.۱ درصد افزایش روبه رو بوده است. 
بر اساس آمار ارایه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۹۶ تعداد گواهی‌های کشف صادره در حوزه معدن ۵۱۲ مورد بوده که این رقم در سال ۱۳۹۷ به ۶۹۶ فقره گواهی کشف معدنی رسیده است. سرمایه گواهی‌های کشف معدنی صادره نیز در این سال ۳۳ درصد افزایش داشته است و از حدود ۶۸۲ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۶ به حدود ۹۰۷میلیارد ریال در سال ۱۳۹۷ ارتقا یافته است. در عین حال، سرمایه پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی با افزایش چشمگیر ۹۹.۸ درصدی روبه رو بوده است و از حدود ۲۹۶ هزار و ۶۲۲ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۶ به ۵۹۲ هزار و ۶۸۹ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۷ رسید که این افزایش چشمگیر ناشی از بهره‌برداری واحد نفت ستاره خلیج فارس بوده است.

علاوه بر این، میزان اشتغال پروانه‌های بهره‌برداری معدنی صادره 4898 نفر بوده است. اما میزان کل برق مصرفی مشترکین صنعتی بزرگ، متوسط و کوچک در 10 ماهه نخست سال 1397 برابر با 74.6 میلیون مگاوات ساعت بوده که 7.1 درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. میزان حقوق دولتی وصول شده معادن نیز طی سال 1397 برابر با 751.8 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.6 درصد افزایش داشته است. 
داده‌های مربوط به تولیدات معدنی هم جالب توجه است . در سال گذشته سنگ آهن با تولید 35.2 میلیون تن، 2درصد و فولاد خام با تولید 22.4 میلیون تن، 7.5 درصد رشد تولید داشته‌اند. در سال 1397 تعداد 84 طرح سرمایه‌گذاری خارجی صنعتی، معدنی و تجاری، با مجموع سرمایه‌گذاری 1102 میلیون دلار، به تصویب هیات سرمایه‌گذاری خارجی رسیده است. در راستای اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی، تا پایان سال 1397 در مجموع مبلغ 23286.3 میلیارد تومان تسهیلات به 32151 واحد در قالب پروژه رونق تولید پرداخت شده است.