:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۸.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰

تسهیلات 25هزار میلیارد تومانی برای ایجاد شغل

نخستین کمیسیون تخصصی شورای عالی اشتغال در سال 98 با حضور «محمد شریعتمداری» وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی صبح روز گذشته برگزار شد. در این نشست موضوعاتی مانند برنامه اشتغال کشور در سال 98 ؛ طرح حمایت از بیکاران سرپرست خانوار ؛ برنامه توسعه کارآفرینی و اشتغال زنان و طرح توسعه کسب و کار مورد بحث و بررسی قرار گرفت
کد خبر: ۱۳۵۸۵۱
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۴
اقتصاد گردان - محمدشریعتمداری؛ وزیر کار در این نشست با اشاره به اینکه با وجود تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی دشمن اما سیاست های اشتغالی درست بوده است گفت:در بخش کشاورزی موفق به صادرات محصولات کشاورزی و تامین بازار داخلی بودیم. استفاده از طرح‌های بوم‌گردی نقش مهمی در ایجاد اشتغال بخش گردشگری داشت. در حوزه سلامت نیز اقدامات خوبی برای ایجاد اشتغال انجام شده است.

محمدشریعتمداری، وزیر کار با اشاره به اینکه امروز کمیسیون تخصصی شورای‌عالی اشتغال با حضور تمام دستگاه های اجرای تشکیل شد گفت: دراین گزارشی از فعالیت های اشتغالی در سال 97 که سال پر تنشی در تمام حوزه های اقتصادی بود رخ داد. ارزیابی از برنامه اشتغال در سال 98 ارائه شد که هفته آینده دراختیار رییس جمهور در جلسه شورای عالی اشتغال قرار خواهد گرفت.

وزیر  کار با بیان اینکه برنامه پیشنهادی ایجاد اشتغال در سال 98 که در دبیرخانه تهیه و تنظیم شده بود، مطرح شد ادامه داد: ان‌شاءالله هفته آینده به رئیس جمهور یا معاون ایشان خواهد رسید. وی با بیان اینکه برای سال 98 برنامه‌ای با مشارکت تمام دستگاه‌ها در دبیرخانه شورای عالی اشتغال تهیه شده است، گفت: برای اجرای این برنامه، 2,500 میلیارد تومان از محل اعتبارات عمومی در قالب تبصره 18 قانون بودجه 98 کل کشور به عنوان یارانه سود تسهیلات در نظر گرفته شده؛ همچنین 25 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ایجاد یک میلیون و 90 هزار فرصت شغلی اختصاص می‌یابد.

وی همچنین ادامه داد: طرح اشتغال سال 98 در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته است و پس از جمع‌بندی دستگاه‌ها، در نشست شورای عالی کار بررسی و تصویب خواهد شد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر لزوم مقابله با واردات کالاهای مشابه داخل، افزود: باید در واردات کالا دقت لازم را داشته باشیم تا بتوانیم با رونق تولید، بخشی از اشتغال کشور را تثبیت کرده و توسعه دهیم.

شریعتمداری همچنین با اشاره به اینکه یارانه مابه‌التفاوت نرخ سود تسهیلات بانک‌ها باید جبران شود، گفت: علاوه بر این، برای توسعه اشتغال باید از ظرفیت مالیات و تأمین اجتماعی به عنوان یک سیاست مهم با هدف رونق تولید و تثبیت اشتغال بهره بگیریم.

وی رفع موانع فضای کسب و کار را از الزامات توسعه اشتغال و رونق تولید عنوان کرد و گفت: همچنین در کنار برنامه ایجاد اشتغال، باید نظارت بر طرح‌ها نیز در دستور کار قرار گیرد که در همین زمینه، روز گذشته در اقدامی اساسی، اسامی تمامی دریافت کنندگان تسهیلات 4، 6 و 10 درصد اشتغال روستایی را با هدف شفاف سازی منتشر کردیم تا مشخص شود چه کسانی برای ایجاد چه مشاغلی، در چه استانی و برای ایجاد چند شغل تسهیلات دریافت کرده‌اند.

وزیر تعاون همچنین گفت: از مجموع یک و نیم میلیارد دلار منابع صندوق توسعه ملی، تاکنون بیش از 7 هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ‌های 4، 6 و 10 درصد در اختیار متقاضیان قرار گرفته که اسامی آنها از طریق سایت وزارت کار قابل مشاهده است.

 شریعتمداری گفت: در راستای این برنامه 2هزار و 500 میلیارد تومان منابع از محل اعتبارعمومی یارانه سود تسهیلات اعطایی در اختیار 18برنامه مشخص در نهادهای گوناگون در سطوح استانی قرار خواهد گرفت. پیش بینی شده برای ایجاد اشتغال حدود 1میلیون نفر در سال احتیاجی به منابعی حدود 2هزار و 500 میلیاردتومان از منابع عمومی و صندوق توسعه ملی است که بتواند در سال 98را سامان دهد. در سال98 یکی از امید ها ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی است. با توجه به بارندگی های اخیر ایجاد اشتغال وصادرات محصول به داخل و خارج می توان امید داشت.

وی گفت: یکی از بخش های امید بخش حوزه گردشگری است. بیش از 2هزار فعالیت ساخت و ساز در عرصه گوناگون در عرصه گردشگری در دست اجرا است، که در حال حاضر بالغ بر 200هزار نفر شغل، در فعالیت ساخت و ساز مشغول هستند که بعد از اتمام اینها در شرایط پایداری طرح ها به بیش از 90هزار شغل پایدار خواهد رسید.